Ojämna extraktionstider

Wilderwein

Well-known member
Min kaffekompis har problem med sin setup. Vi bor långt ifrån varandra vilket gör att jag inte testat att göra kaffe där själv. Båda har slut på idéer vad som kan ligga bakom. Kanske kan någon här hjälpa till?

Nu till problemet. När han brygger espresso i sin Rocket apartamento skiljer tiderna väldigt mycket. 18 g i filtret kan resultera i 36g espresso på allt från 15s upp till 40s och allt där i mellan. Han maler med en rocket faustino kvarn. Jag bad honom att alltid mala ut ca 6 g kaffe innan han gjorde kaffe men samma resultat uppstår.

Återförsäljaren har tittat på maskinerna och säger att dom inte upplever några problem.

Naket porta har använts men har inte resulterart i att han sett någon dramatisk channeling. Testat olika nyrostade kaffen hjälper inte.

Har ni några råd?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Det låter som kanaler i pucken. Alternativt något konstigt fel med maskinen. Men troligtvis är det inget fel på maskinen.

Det man kan göra är att smaka på kaffet. Smakar espresson med snabb extraktion mest bara svagare och syrligare jämfört med de längre? I så fall är det kanske ingen kanal. Smakar kaffet däremot delvis bittert och syrligt är det mer troligt med kanal i pucken.

Kan vara intressant att prova med en annan kvarn om det är möjligt.
 

Wilderwein

Well-known member
Tack för svar.
Han har provat wdt utan att det blivit direkt bättre. Tror inte heller att problemet är espressomaskinen. Tidigare ägde han en silvia med en Rocky kvarn som han var nöjd med under många år.
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Väldigt jobbigt med problem som dessa.. Vi får hoppas det löser sig på något sätt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp