Bränd Hario V60 Buono Kettle - vad göra?

Wolfen

New member
Jag var för trött igår morse. Satte igång plattan där Harion stod, men tydligen utan vatten i. Tog några sekunder innan frun upptäckte det, men det var för sent. Induktionshällen hade satt sitt spår i kannan. Kaffet imorse hade en tydlig bränd smak och även doft. Ingen uppgradering direkt.

IMG_3356.jpg IMG_3357.jpg

1. Finns det något att göra? Om ja, vad?

2. Om kannan är förstörd och jag tvingas köpa en ny, finns det någon som är större än den jag har (1,2 L)? Gör jag kaffe i chemexen till många är denna aningen för liten. Hade gärna haft någon där jag kan brygga 1 L åt gången utan att det riskerar att svämma över.

Tacksam för all hjälp, tankar och idéer :blush:
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Jag tycker inte att vattnet borde påverkas så mycket av den "brända" ytan. Min egen kanna har en liknande insida efter flera års användning. Vattnet får ingen bismak.

Jag skulle rekommendera att testa skrubba insidan lätt och koka upp vatten. Låt sedan vattnet svalna och smaka på vattnet. På så sätt märker du enkelt ifall kannan ger vattnet en bränd smak.
 

Jonken

Well-known member
En lösning med citronsyra kan kanske få bort beläggningen, annars är väl skrubb med en sockerbit ett husmorsknep :)

Kalita har en 2L-kittel och Bonavita en 1,7L. Vet inte om de finns att hitta i Sverige.
 

Ferlin

Active member
En maskindisk tablett och sen vatten låta koka en 5 10 min beroende på, använt detta på inbrända kastruller som smakat och sett helt förstörda ut.
 

Wolfen

New member
Ursäkta det långsamma svaret och stort tack för era svar!

Vi kokade vatten i den en gång till, som vi bara hällde ut, och så diskade jag den med vanligt diskmedel ordentligt. Nu har jag gjort 2-3 omgångar kaffe efter incidenten och ingen av oss tycker att den brända smaken finns kvar. Skönt att slippa köpa en ny :)

Hoppas någon annan kan ha användning för den här tråden framöver också.
 
Topp