Manometer till spakmaskin

basiecally

Well-known member
Hej!

Är i färd med att bli ägare till min första espressomaskin, en Zacconi Baby Riviera spakmaskin. Jag har funderat på det här med tryckmätning, och ifall det finns något bra sätt förutom fingertoppskänsla och erfarenhet av bryggresultat därefter att mäta trycket jag jobbar upp med kolven. Har sett att vissa enklare, handjagade maskiner så som Flair säljs med portafilter med inbyggd manometer. Dock har jag inte sett motsvarande på vare sig Zacconis maskiner eller La Pavoni.

Kan man lägga till en manometer i efterhand på något sätt? Är det lönt? Är det bara att kräma på för kung och fosterland för att komma upp i så höga tryck som möjligt? Har läst mig till lite om att vissa använder sig av ett varierande tryck under bryggning med spakmaskiner, men det blir ju väldigt svårt att åstadkomma utan att kunna mäta.

Mvh
K
 

Jonken

Well-known member
Det finns till Pavoni: https://www.naked-portafilter.com/p...a-pavoni-europiccola-professional-millennium/

Eller mer avancerat https://www.naked-portafilter.com/p...kits-flair-espresso-maker-modern-lever-group/

Vet inte hur lik Baby Riviera är men inte omöjligt att de kan tillverka adapter.

..men är det värt det? Nja. Jag har tryckmätare på min Robot men för det mesta går det på rutin. Roligt, men man klarar sig lika bra med känsla och en våg om man har lust och vill räkna på ett ungefär.
 

basiecally

Well-known member
Aha!

Tack för länkarna, det hade jag missat. Men de varianterna verkar bygga på att man byter ut hela kolven, stången och spaken. Smart att placera öppningen för manometern i botten på kolven dock, blir ju verkligen en direkt mätning och gravitationen hindrar saker från att komma in i manometern. Kanske skulle gå att modda kolven i Rivieran så att jag får ut gastryck i toppen. Eller som i de andra exemplen tillverka en ny uppsättning.

Funderade annars på var man skulle kunna fästa in en extern variant. I min egen modellerade maskin som jag lade upp bild på i en annan tråd om kaffekvarnar så hade jag en fundering på att skruva/löda in ett kopparrör som mynnade precis i övergången mellan portafilter och kolv när kolven är i bottenläge.

Tänker att känslan kanske kommer sig av att du har sett på manometern hur mycket tryck du jobbar upp några gånger och efter det så vet du hur mycket du ska ta i? Tack för återkoppling, känns mer som en gimmick än nåt användbart då kanske.
 

Jonken

Well-known member
Mer än en gimmick men ändå inte nödvändigt. Det trevliga med en manometer är att man ser vad som händer på ett enkelt sätt men man lär sig ganska snabbt hur det ska kännas när det blir bra och vill man dubbelkolla kan man ställa allt på en våg och räkna. Förenklat blir det ungefär såhär https://www.home-barista.com/levers/pulling-force-for-la-pavoni-europiccola-t23023.html#p269286

Vill man gå lite djupare får man räkna med spakens vinkel https://www.home-barista.com/levers...ever-espresso-machines-t36395-20.html#p413933

Ta alltså inte i för kung och för fosterland, men ganska mycket. När det börjar bli svårt att hålla ett jämnt tryck är det dags att sluta ta i :)

Man kan få god espresso med så lite som 4-5 bar också men är det mycket crema du vill se hjälper det att ligga runt 8-10
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Faktum är att Paul Pratt funderade på att bygga in en våg i botten på Cafelat Robot istället för manometer.
 

basiecally

Well-known member
Tusen tack för lästipsen Jonken! Funderade också på om man kunde tänka sig i kraft mätt på spaken men snurrade in mig i tankar om motstånd i pucken... Får testa att brygga på en madrumsvåg några gånger då. Får räkna på det för jag tror att Zacconin har en mindre kolv. Faller andan på så gör jag ett system som Europiccolamodden. Delar med mig av mina resultat!

K
 

Jonken

Well-known member
Där ser man, ja verkar vara några mm mindre diameter. Borde kräva runt 80% av kraften för Pavoni under kolven, återkom gärna med vad den har för utväxling.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp