3Dprintade delar/egna reservdelar

basiecally

Well-known member
Hej!

Jag är ny på forumet och relativt ny i kaffenörderi med. Väntar i skrivande stund på en Zacconi Baby Riviera spakespressomaskin som skickades i veckan och i samband med det har jag försökt hitta en instegskvarn som klarar espressomalning.

Jag har läst en hel del på ämnet och en hel del recensioner nu och tror mig börjar få ett hum om vad folk stör sig på bland olika maskiner och vad de gillar. En vanligt återkommande invändning är avsaknaden av steglös inställning av grovlek eller för få steg att välja på av densamma. Har också förstått att många ägnar sig åt att ställa upp baseline på hur fint maskiner mal men jag har inte stött på så många fall där man har försökt öka antalet tillgängliga steg. I något fall har jag sett en steglös modd på en Hario Skerton handkvarn där en nylocmutter fick utgöra inställningsvred istället för en stegad skiva.

Efter många om och men, och efter att ha varit riktigt nära att köpa en ROK handkvarn så hittade jag en begagnad Isomac prof inox. Läste om den, och bortsett från att många har retat sig på och fått besvär med billiga plastdelar i den, så var invändningarna desamma: för få steg, maler för grovt. Att ställa om grundfinheten verkar inte vara värre än att flytta en ställskruv dock. Däremot verkar många som har skrivit tycka att den mal ganska jämnt, ffa för sin prisklass.

Så till frågan: Är det någon här som har ägnat sig åt att tillverka reservdelar till kvarnar själv? Alternativt göra moddar som ökar antalet steg som är tillgängliga för val av grovhet på kaffet? Skulle det vara något som skulle vara intressant för någon att ta del av?

Anledningen till att jag frågar är för att grovhetsinställningen på Isomacen verkar vara ganska simpel. Och genom att byta ut plaststiftet som sitter i låsknappen och låser skivan mot ett metallstift skulle man kunna göra stiftet tunnare, hålen i skivan mindre och därmed fler. Kanske skulle man till och med kunna använda den befintliga skivan för att slippa riskera att passa in en av malskivorna snett i en 3Dprintad del. Kanske fylla hålen och borra nya med ringen på ett rundmatningsbord.

Känns som att det skulle kunna finnas ett visst överlapp med folk som uppskattar bra kaffemaskiner och annan maskinteknik. Nån som pysslar med hemmabyggande, mekanik etc?

Allt gott
Karl
 

Jonken

Well-known member
Du kan kanske komma undan med att vira några varv gängtejp runt https://www.kaffegrossisten.se/tillbehor-reservdelar/isomac/isomac-prof-inox-portamacine-000447 innan du skruvar i den. Den lösningen fungerar för Rancilio Rocky och Gaggia MDF (som f.ö. är väldigt mycket bättre) så blir de steglösa. Man tar helt enkelt bort spärren och förlitar sig på friktion.

Nästa utmaning blir att fixa utkastet så att det inte fastnar en hel dos kaffe där, skulle lägga fokus på det. Tyvärr är det enda som är någorlunda bra på den kvarnen malverket - antagligen samma som i t.ex. Aergrind bara utan ytbehandling.

Min malde inte jämnt (så länge man inte jämför med en Skerton..).

Brukar gå att hitta så mycket bättre kvarnar begagnat för en rimlig peng som vore mer värda att modifiera.
 
Senast ändrad:

basiecally

Well-known member
Okej, gängtejp alltså!

Tack för svar, gjort är dock gjort och jag får jobba med det jag har nu. Tar det som att iaf du inte är intresserad av att se modifiering här då.

Mvh
Karl
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Alla typer av moddar är intressanta! Det vore kul om någon kunde printa lite prototyper. Det borde finnas ett intresse av delar som löser ett problem.

Skoj med Zacconi Baby Riviera. Verkar vara en kul maskin.
 

Mayhem

Well-known member
Jag jobbar med 3D-cad så om ni behöver nåt modellerat eller rentav en akademisk licens av Solid Edge så pinga mig

Kul. Arbetar idag med grafisk design men funderar på att skola om mig något åt det hållet. Börjat med lite enklare modeller i Fusion 360 och kört ut i 3D-printern på jobbet. Tillgång till CNC router och svarv hade man kunnat göra mycket roligt med… :blink:
 

basiecally

Well-known member
Då ska jag dokumentera min process! Det där glappet har jag funderat på också. Mtp att vi pratar om kornstorlek ner till några tiondels my så känns det ju ganska otippat att saker hålls på plats av plastbussningar och glappande vred. Hur ser justeringen ut på bättre maskiner? Nån slags positiv låsning? Fjäderkraft mot kil som håller samma position jämt?

Det här med att det blir kvar mycket malda bönor i utkastet har jag också funderat på, verkar även det vara ett vanligt problem i många kvarnar. Verkar ju också vara en av de främsta selling pointsen hos Niche Zero (förutom då att den verkar mala väldigt bra förstås). Är det nån här som har testat att fylla döda utrymmen i kvarnar på något sätt? Inlägg eller fyllnadsmaterial? Jag måste ju förstås plocka isär Isomacen för att se hur just den ser ut inuti. Tänker att nåt så enkelt som nån typ av arm eller borste under nedre malverket skulle kunna bidra till att rensa ut kvarvarande malet.

Jag gick först i tankarna att bygga min egen spakmaskin men efter att ha räknat på materialkostnaden på designen jag gjorde så kom jag fram till att det skulle bli nog så dyrt som att köpa en begagnad med inbyggd vattenkokare. Kul designprojekt dock!

Espresso 1.jpg
Espresso 2.jpg
 

Jonken

Well-known member
Hur ser justeringen ut på bättre maskiner?

Ja, det är ofta en eller flera fjädrar som trycker på ena halvan av malverket. Ibland är det hela motorn som rör sig, t.ex. i Eurekas justering. Sen finns det ibland låsning men kan lika gärna hållas på plats med friktion. Vanliga material är aluminium, mässing och stål.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp