April brewer

svartvest

Well-known member
Jag tänker att det är som en kalita bryggare. Har liten erfarehet av en sådan så nu skall jag skaffa det. Designen av bryggaren gillar jag...
 

svartvest

Well-known member
Så har jag fått den, plötsligt så var den i brevlådan. Synd att man jobbar till 22.00 men i morse så körde jag första bryggningen, inser att man skall brygga väldig grovt.. ställde upp kvarnen nu till middagskaffet och det rann bättre..men nu är vi snart uppe i grovmalet kaffe...smaken är det inte något fel på. Dock kan jag fundera över designen på knoppen på locket.. svår greppat och dålig passform...här skulle en kunnig keramiker kunna gjort det rätt... men i det stora så är jag nöjd med köpet en vacker bryggare...
 

Jonken

Well-known member
Snyggt, men tycker du inte att du förtjänar vita filter? :lol:

Vilken inställning på din generation 1 Kinu ställde du upp till?
 

svartvest

Well-known member
Jag skall kolla när jag kommer hem. Har tagit in skjutmåttet för att ha koll på kvarn inställningarna. Kan tycka det är intressant att comandante har blivit en "standardmått" det har inte andra kvarnar med klick/fasta steg blivit...
 

Jonken

Well-known member
Menar du för att jämföra mellan olika kvarnar? Annars är ju varv.siffra vedertagen med Kinu, så länge man räknar från den riktiga nollan (min är på -0.3 för den ena)
 

svartvest

Well-known member
Jag glömmer ständigt bort hur mycket jag vridit. Så jag använder skjutmåttet för att ha en ungefärlig koll, 2,35 var den inställd på ..såg att april gör bryggningar med olika kvarnar för att se vad de tycker fungerar bäst...
 

Bilagor

  • 20200813_181734.jpg
    20200813_181734.jpg
    81.4 KB · Visningar: 12

Jonken

Well-known member
Jag glömmer ständigt bort hur mycket jag vridit. Så jag använder skjutmåttet för att ha en ungefärlig koll, 2,35 var den inställd på ..såg att april gör bryggningar med olika kvarnar för att se vad de tycker fungerar bäst...

2,35 är väl inte så grovt? Det är exakt vad jag brukar använda för V60 - räknar med att det är ungefär 800µm.

Brukar få ledtråd av intervallet den är inställd på :) ligger mellan siffran 3 och 5 för espresso och kanske 05 för V60.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp