Trimma Isomac Prof Inox

Segerblom

New member
Hej! Jag är verkligen dålig på att förstå olika instruktioner på engelska. Jag vill trimma min gamla kaffekvarn för att få lite finare malningsgrad till min espresso och har förstått att detta går. Koppen över själva kvarnen är gjord i plast och känns väldigt ömtålig, det finns redan en liten spricka i den. Kan någon vänlig själ hjälpa mig hur jag ska gå tillväga för att trimma kvarnen utan att förstöra något. Mvh Martin
 

Bilagor

  • 45052612-C2E0-436A-9439-41044261A6E3.jpg
    45052612-C2E0-436A-9439-41044261A6E3.jpg
    90.5 KB · Visningar: 23

Mayhem

Well-known member
Öhh, va? Håll ner knappen på sidan och vrid och ringen med siffrorna. Kan det bli mer uppenbart?
 

Jonken

Well-known member
Ofta finns en skruv som stoppar så att man inte kan vrida för långt, kan hända att du behöver ta bort eller flytta på den om det inte blir tillräckligt finmalet ändå. Tänk på att ha kvarnen igång medan du justerar till finare malning.

Rekommenderar starkt att uppgradera från den där kvarnen vid första tillfälle, verkligen ingen höjdare. Du kan komma undan med en tusenlapp men få en mycket trevligare kvarn: https://www.tretti.se/hushall/kaffe-och-te/kaffekvarn/product/graef-mill-cm40-20-indst/ (men har man råd att lägga mer är det värt det)
 

Segerblom

New member
Öhh, va? Håll ner knappen på sidan och vrid och ringen med siffrorna. Kan det bli mer uppenbart?

Jag vet om hur man ändrad malningsgrad, men det ska gå att gå in i själva kvarnen och manipulera inställningarna så den maler finare än grundutförandet. Någon som kan förklara hur jag gör detta? Måste jag t.ex. avlägsna plastbehållaren?
 

Jonken

Well-known member
Av med behållaren och skyddet över justeringsringen för att komma åt stoppskruv. Det är bara med ringen du ställer in. Kvarnen kan mala till espresso men som sagt gör den ett riktigt dåligt jobb av det hela.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ska vara som Jonken skriver. Det finns även några gamla trådar där Isomac Prof diskuteras. Som denna med tips på hur man tar bort spärren för att kunna mala finare.

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?26079-Isomac-Inox-är-nog-inte-så-dum-ändå
* Plocka bort hoppern/bönhållare
* tag sedan bort plast skalan (båda sitter fast med friktion, utan skruvar).
* Om du sedan tittar på ringen som skalan satt på (dvs den som sitter fast i kvarnen) och som man vrider för att ändra malgrad så finns det nånstans på den en liten (typ ett par mm tror jag) skruv med insex huvud.
* skruva bort insexskruven, antingen helt eller flytta till ett annat hål om du vill ha kvar ett stopp.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp