Kaffekvarn till Gaggia classic

Eva

Member
Jag kommer med största sannolikhet köpa en Gaggia classic som första espressomaskin. Nu har jag också börjat titta på kaffekvarn, även den får kanske bli begagnad för att budgeten ska fungera. Vad rekommenderar ni? Gärna en som inte är allt för högljudd då det kommer finnas en bebis i hushållet.
 

Jonken

Well-known member
Det finns inte många tysta kvarnar, men Eurekas nyare Mignon och Atom kan vara som en viskning. Min Mazzer Mini låter ganska dämpat också, men gemensamt är att de kostar en slant.

Vill du komma lite billigare undan är Kinu M47 ett riktigt toppenval och prisvärd ny.

Tyvärr kommer Gaggia Classicen kanske väcka bebisen istället. Finns tysta alternativ som Pavoni Europiccola (inte barnvänlig om den står så att man kan nå den) och Cafelat Robot.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tack för tips! Ser att Kinu m47 är manuell, fungerar det lika bra?

Ja, det är en av de bättre kvarnarna på marknaden. Man behöver gå upp tredubbelt för att få något bättre elektriskt. En stor fördel är att man kan växla mellan bönor och bryggmetoder utan bekymmer (även om det är just espresso den gör bäst). Nackdelen är såklart att man får stå där ca 30-45s och veva beroende på dos.
 

svartvest

Well-known member
Barn lär sig ljudet av kärlek...föräldrarnas röst och tryggheten av en kvarn som maler...Köp en elektrisk kvarn, på morgonen behöver ni vuxna en espresso..och då är de små redan vakna..mina gick igång vid 6 tiden...men det ger med sig när de blir tonåringar...
 

Eva

Member
Nu har jag äntligen köpt min Gaggia classic. Nu är det alltså dags för kvarnen. Jag har två frågor igen:
- När jag tittar på Kinu m47 finns det flera olika modeller. Är alla ett bra alternativ, siktar ju in mig på den billigaste som heter Phoenix?
- Jag har erbjudande om att köpa en Rancilio Rocky begagnat. Är den ett bra alternativ? Vad bör priset ligga på?
 

Jonken

Well-known member
Nu har jag äntligen köpt min Gaggia classic. Nu är det alltså dags för kvarnen. Jag har två frågor igen:
- När jag tittar på Kinu m47 finns det flera olika modeller. Är alla ett bra alternativ, siktar ju in mig på den billigaste som heter Phoenix?

Jag har bägge. Phoenix maler lika bra och är lite lättare att använda eftersom den väger mindre och man har bättre grepp. Det den saknar är den härliga överbyggda känslan av kvalité, men det påverkar ju inte smaken :nowink:

- Jag har erbjudande om att köpa en Rancilio Rocky begagnat. Är den ett bra alternativ? Vad bör priset ligga på?

Ja, en Rocky är ganska bra. Brukar ligga under 1500:-
Den maler bra men har tyvärr ganska stora steg så det finns bättre alternativ. Kinu är i en helt annan klass.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp