Vakuumbryggning

Eightfiftysix

Well-known member
Admin får säga åt mig om jag gör fel, såg ingen tråd om detta här förutom en med 3 inlägg från 2007, så tänkte man kunde starta en ny..

Jag skulle vilja ha en tråd för att diskutera teknikerna och detaljerna med vakuumbryggning! Har nyligen köpt en Hario TCA-5 och håller på att fundera kring tid, mängd/typ/malning av kaffe, lite andra saker med tekniken, filter, mm..

Just nu är jag mest osäker på hur malet kaffet ska vara, och vilken tid det ska "dra" i den övre behållaren, och hur variation i den tiden kommer påverka smaken.

Och kul att utbyta erfarenheter om nån annan här brygger på detta sätt! Förutom att jag är rätt säker på att det kan ge riktigt gott kaffe så är det estetiskt väldigt vackert på bänken, och fint för servering!

Bild för effekt:
IMG_20200606_220705_231.jpg
 

svartvest

Well-known member
Kul, jag har skrivit några inlägg kring Don Pedro eller Santos från Bodum. Jag kör den ibland och använder varmt vatten i den för att bryggtiden skall bli så snabb som möjligt. Hade en balansbryggare som är föregångaren till den upprätta modellen men den brygger ett tokhett kaffe som jag inte är i min smak.

Jag tänker att silningen på din bryggare är bättre än den som är på en Santos, undrar om den fjädern skulle fungera på min??
 

Eightfiftysix

Well-known member
Kul, jag har skrivit några inlägg kring Don Pedro eller Santos från Bodum. Jag kör den ibland och använder varmt vatten i den för att bryggtiden skall bli så snabb som möjligt. Hade en balansbryggare som är föregångaren till den upprätta modellen men den brygger ett tokhett kaffe som jag inte är i min smak.

Jag tänker att silningen på din bryggare är bättre än den som är på en Santos, undrar om den fjädern skulle fungera på min??

Bodum Santos, är det samma som Bodum Pebo?

Hur ser silningen ut där? Min är ett filter man sätter runt en rund metallplatta som sedan trycks ner mot botten av den övre behållaren och hålls på plats av fjädern man spänner ner under "röret" - ser ut som samma när jag kollar på Bodums? Oavsett tycker jag det funkar mycket bra på min Hario, har faktiskt inte märkt minsta lilla sediment i det färdiga kaffet!

Har sett såna balanserade, de är väldigt vackra iaf, och en klar tjusning med "automatiken". Men jag gillar hela labb-processen oavsett.

Jag värmer också vattnet före, vet inte hur länge det skulle ta att koka upp annars, men jag har inte velat prova (än). Det gör jag nog snarare om jag tar med mig bryggaren ut nångång i sommar! :)
 

Tsingos

Well-known member
Hej,
Jag brygger i en "DonPedro" och tycker att det är ett väldans trevligt sätt att få bra kaffe på. I min så sitter det ett plastfilter i botten som visserligen kanske släpper igenom lite sediment. Men det är ingenting som jag stört mig på iaf. Har testat lite olika bryggrecept för att komma fram till någonting bra. ha del provta att låta kaffet "dra" i 5 minuter i den övre behåller men även ner på en minut. Har kommit fram till att ett par minuter i den övre behållaren är lagom. Men då har jag kaffet i från start, har förstått att en del häller i kaffet när vattnet pressats upp först. Dock inget som jag har provat än iaf. Har själv varit sugen på att köpa en Siphon från Hario, mest för att jag då slipper stå vid spisen och kan brygga direkt vid bordet istället. Men har inte fått tummen ur...
 

GORM

Active member
Jag kör med en E-Pebo. Som jag har egen mald Zoegas Mollbergsblandning. Blir mycket gott kaffe på ca 5 min.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Jag har en Yama TCA-3D med spritbrännare. Man kan minska problem med sot och enklare torka bort den genom att blanda i 10% vatten.

Jag föredrar kort bryggtid eftersom temperaturen klättrar över 96C grader till slut om man låter den stå och puttra. Följer ungefär https://www.youtube.com/watch?v=aJNLBbGf1zk men termometern är inte strikt nödvändig. Tror inte att det gör så stor skillnad när man har i kaffet men gör man det efter har man lite mer kontroll.

Med mina handkvarnar använder jag samma inställning som för fin V60 men bäst tycker jag att det blir med platta bryggskivor och finare malning, cirka halvvägs mot espresso. Tygfilter och härligt juicigt kaffe, visst är det en riktigt trevlig metod. Det ska enligt uppgift gå att använda Harios filter till Don Pedro/Santos/Pebo också.

Kokar tygfiltret efter varje användning men efter ett antal gånger räcker det inte utan bleksaltet åker fram.

Före:
IMG_20200615_093632.jpg
Efter:
IMG_20200615_102259.jpg
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Skoj att fler använder såna här bryggare!

Jag har testat mer med tiden efter att kollat olika youtubevideos. Vissa verkar "dra" kaffet knappt en minut ens, men mitt test med ~1 minut blev alldeles för blaskigt för min smak. Har haft ett litet "problem" att jag tycker det smakat nästan lite bränt/beskt, men inte vetat om det är mitt val av kaffe eller bryggningen som gör det.. (körde med det jag hade, lindvalls premium, färdigmalt). Nu idag / igår testade jag dock med längre tid igen, snäppet över 2 minuter - och det blev betydligt godare! Starkt, men inte det där brända bismaken.. och gott! Mer smak också, förstås.


Jag har en Yama TCA-3D med spritbrännare. Man kan minska problem med sot och enklare torka bort den genom att blanda i 10% vatten.

Jag föredrar kort bryggtid eftersom temperaturen klättrar över 96C grader till slut om man låter den stå och puttra. Följer ungefär https://www.youtube.com/watch?v=aJNLBbGf1zk men termometern är inte strikt nödvändig. Tror inte att det gör så stor skillnad när man har i kaffet men gör man det efter har man lite mer kontroll.

Med mina handkvarnar använder jag samma inställning som för fin V60 men bäst tycker jag att det blir med platta bryggskivor och finare malning, cirka halvvägs mot espresso. Tygfilter och härligt juicigt kaffe, visst är det en riktigt trevlig metod. Det ska enligt uppgift gå att använda Harios filter till Don Pedro/Santos/Pebo också.

Kokar tygfiltret efter varje användning men efter ett antal gånger räcker det inte utan bleksaltet åker fram.

Före:
Visa bilaga 15849
Efter:
Visa bilaga 15850

Det jag reagerade på i videon var den korta tiden! Är det ens en minut i övre behållaren? Du tycker inte det blir för svagt då?

Tack för info i övrigt, ska testa att blanda lite vatten i spriten mm!
 

Jonken

Well-known member
Ibland kan det vara svårt att känna skillnad på surt och beskt, det vore mer logiskt om den korta bryggtiden blev lite sur.

Jag maler ganska fint som sagt, blir inte svagt. Ju grövre malning desto längre tid behöver kaffet dra. Det gäller också för storleken på bryggaren, det tar längre tid att bygga upp bra vakuumtryck i en större kanna.

Jag köpte en Bodum Pebo för att stilla min nyfikenhet. Vanlig bryggmalning och 2 minuter i övre behållaren verkade lagom. Kan bekräfta att yama-filtret passar i pebo och vice versa.
EDIT: Pebos filter fungerar inte särskilt bra i Yama, åtminstone inte med spritbrännare, släpper igenom mer ånga så att temperaturen stiger för snabbt och vakuumet riskerar att brytas av turbulensen.

Plastfiltret känns hyffsat, några enstaka kaffekorn letade sig ner genom det men mitt intryck är att man behöver dricka upp kaffet relativt snabbt för att få samma rena känsla som med tygfiltret.

Skulle inte förvåna mig om glasfilter är jämförbart med plastfilter eftersom de bygger på samma princip.
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Ibland kan det vara svårt att känna skillnad på surt och beskt, det vore mer logiskt om den korta bryggtiden blev lite sur.

Jag maler ganska fint som sagt, blir inte svagt. Ju grövre malning desto längre tid behöver kaffet dra. Det gäller också för storleken på bryggaren, det tar längre tid att bygga upp bra vakuumtryck i en större kanna.

Jag köpte en Bodum Pebo för att stilla min nyfikenhet. Vanlig bryggmalning och 2 minuter i övre behållaren verkade lagom. Kan bekräfta att yama-filtret passar i pebo och vice versa.

Plastfiltret känns hyffsat, några enstaka kaffekorn letade sig ner genom det men mitt intryck är att man behöver dricka upp kaffet relativt snabbt för att få samma rena känsla som med tygfiltret.

Skulle inte förvåna mig om glasfilter är jämförbart med plastfilter eftersom de bygger på samma princip.

Ah, förstår. Jag tror jag måste vara noggrannare och rengöra filtrena oftare också, hur tror du det påverkar smaken på kaffet om filtret är för kaffe-ingrott?

Förstår ang. malningen. Jag har ju bara testat med färdigmalet bryggkaffe (av typ: normalt) ännu då jag inte fått ändan ur vagn att handla igen.. Då låter det logiskt för mig med differensen i tid.

Tror jag ska ta och beställa ett glasfilter en av dessa dagar också. Om det kan fungera ~lika bra som tygfilter så skulle det underlätta vardagsprocessen betydligt, förstås.
 

Jonken

Well-known member
Ah, förstår. Jag tror jag måste vara noggrannare och rengöra filtrena oftare också, hur tror du det påverkar smaken på kaffet om filtret är för kaffe-ingrott?

Ungefär som en dåligt diskad kanna eller termos :ph34r:

Förstår ang. malningen. Jag har ju bara testat med färdigmalet bryggkaffe (av typ: normalt) ännu då jag inte fått ändan ur vagn att handla igen.. Då låter det logiskt för mig med differensen i tid.

Rekommenderar att satsa på en bättre elektrisk med platta skivor. En begagnad Baratza/Mahlkönig Vario Home med stålskivor, Xeoleo 520A eller Wilfa Uniform är överkomliga alternativ. Om man vill vänta är förhoppningsvis Fellow Ode rimlig också.


Tror jag ska ta och beställa ett glasfilter en av dessa dagar också. Om det kan fungera ~lika bra som tygfilter så skulle det underlätta vardagsprocessen betydligt, förstås.

Tyvärr finns det risk för att det blir stopp, har man tillräckligt bra kvarn eller maler grovt nog slipper man förhoppningsvis men trist när det händer.
 

Jonken

Well-known member
Har i alla fall bekräftat att Yama tygfilter fungerar i Pebo, men den sitter lite högre upp i kannan så helst ska men nog brygga en hel liter. Även här påverkar den temperaturen till det högre, hade i kaffet först så det var inte mycket att göra när termometern visade 98C :ph34r:.. Väntar man till efter har man säkert chans att få till en bättre temp
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Okej nu skulle jag ändå åka förbi Lidl, och såg i den andra tråden ang. att Drop Coffee sålde lite tillfälligt där (Uraga). Tänkte tja, jag testar väl med min gamla kvarn.

Herregud så skillnad i doft/arom det var mot "vanligt" (tex gevalia/whatever)-kaffe. Malde det väldigt fint, för att testa. Inget silas med genom tygfiltret ändå märkte jag, men filtreringen tog mer tid.

Körde 1min30sek, blev väldans gott men jag tycker det kunde varit starkare... å andra sidan var detta ju ingen mörkrost, så det kanske påverkar också.

Fråga:
Angående malningsgrad, vad tycker ni? Kan man mala "för fint" för vakumbryggning även om filtret fångar allt?
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Nu mätte jag tempen under bryggningen. 96C i övre behållaren efter att vattnet helt stigit upp. Sänktes till 93-94C med lite omrörning och ihällt kaffe. Låg på 94C under tiden kaffet "drog", steg till 95-96 mot slutet innan jag tog bort värmekällan..

Vet inte vad jag vill ha sagt med det, men lite för referens kanske. Ska nog fixa en bättre termometer också :)

(känns som jag får nostalgivibbar tillbaka till ölbryggningsdagarna nu också när jag står och mäter och har mig)
 

Jonken

Well-known member
Det är liknande min Yama TCA-3 vad gäller temperatur. Väntar man för länge går det över och når åtminstone 98C på sina håll.

Det finns inget 'för fint' så länge man justerar bryggtid i min åsikt. Testa att köpa lite turkiskt kaffe och brygg som https://coffeeadastra.com/2019/03/25/a-recipe-to-brew-high-extraction-coffee-with-the-siphon/ om du vill. Har inte fått bättre resultat så än med aningen grövre än espresso än, men mycket beror på bönorna och till viss del kvarn.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Det är liknande min Yama TCA-3 vad gäller temperatur. Väntar man för länge går det över och når åtminstone 98C på sina håll.

Det finns inget 'för fint' så länge man justerar bryggtid i min åsikt. Testa att köpa lite turkiskt kaffe och brygg som https://coffeeadastra.com/2019/03/25/a-recipe-to-brew-high-extraction-coffee-with-the-siphon/ om du vill. Har inte fått bättre resultat så än med aningen grövre än espresso än, men mycket beror på bönorna och till viss del kvarn.

Jag blev fundersam eftersom jag såg på flera håll att kaffet "skulle" vara typ medium-grovt malt för siphon - men jag förstod inte riktigt varför isf.

Är bryggtiden alltid längre för grövre kaffe, eller hur funkar det?

Ska kolla den där guiden!
 

Jonken

Well-known member
Om man filtrerar med glas/plast måste man mala åtminstone medium för att undvika stopp

Metallfilter släpper igenom sediment men sätter å andra sidan antagligen inte igen. I artikeln står att tyg också släpper igenom om man maler fint nog men i så fall klarar inte ens min turkiska kvarn det. Möjligtvis blir det lite mer mikroskopiska partiklar som bildar något av en soppa i botten, men ingen riktig sump. Dessutom rör det sig om så liten andel att det inte märks någon stor skillnad om den dubbleras. Enligt Gagné filtrerar pappret bort mer, men det är ändå jämfört med en metod som släpper igenom mindre än en vanlig elbryggare.

Ja, i grund och botten behöver man mer tid för att extrahera innehållet i grovmalet kaffe.
 

Jonken

Well-known member
Hm.

Jag tycker det ofta blir lite väl surt... vad i bryggningen kan jag testa göra annorlunda tror ni?

Mal finare och/eller brygg längre tid. Är det fortfarande kaffet från Drop Coffee beror det kanske mer på bönorna :lol:

Sen kan det vara kvarnen, om det är ojämnt med för stora bitar blandade med små kan det vara hopplöst att hitta en balans mellan beskt och surt.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Mal finare och/eller brygg längre tid. Är det fortfarande kaffet från Drop Coffee beror det kanske mer på bönorna :lol:

Sen kan det vara kvarnen, om det är ojämnt med för stora bitar blandade med små kan det vara hopplöst att hitta en balans mellan beskt och surt.

Nej, just nu kör jag bara med det mörkrostade Rutasoka Kasenga..

Men ska experimentera med DC-kaffet sen också :p

Hm. Malde betydligt finare nu, men kändes sådär.. Ska testa göra ett mer "extremt" test tror jag och öka på bryggtiden markant och se vad skillnaden blir.

Och ja, kvarnen är väl ingen perfektion direkt. Det SER inte ut som det blir så ojämnt malt, men det kanske man inte ser med ögat?
 

Jonken

Well-known member
Jo, till viss del kan man se med blotta ögat. Jämför med färdigmalt köpekaffe. Mitt minne av den där Krupsen var att den var riktigt kass..

Sen kan det vara preferens också, om du har nescafe som referens kanske du inte uppskattar syrligheten i bättre kaffe? Prova t.ex. lite espressoblandning med robusta eller bryggkaffe på sumatra mandheling eller monsun malabar för exempel på bönor med låg syra.
 
Topp