Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 17 till 20 av 20
    Hm.

Jag tycker det ofta blir lite väl surt... vad i bryggningen kan jag testa göra annorlunda tror ni?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Eightfiftysix Visa inlägg
    Hm.

Jag tycker det ofta blir lite väl surt... vad i bryggningen kan jag testa göra annorlunda tror ni?
    Mal finare och/eller brygg längre tid. Är det fortfarande kaffet från Drop Coffee beror det kanske mer på bönorna

Sen kan det vara kvarnen, om det är ojämnt med för stora bitar blandade med små kan det vara hopplöst att hitta en balans mellan beskt och surt.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Mal finare och/eller brygg längre tid. Är det fortfarande kaffet från Drop Coffee beror det kanske mer på bönorna

Sen kan det vara kvarnen, om det är ojämnt med för stora bitar blandade med små kan det vara hopplöst att hitta en balans mellan beskt och surt.
    Nej, just nu kör jag bara med det mörkrostade Rutasoka Kasenga..

Men ska experimentera med DC-kaffet sen också

Hm. Malde betydligt finare nu, men kändes sådär.. Ska testa göra ett mer "extremt" test tror jag och öka på bryggtiden markant och se vad skillnaden blir.

Och ja, kvarnen är väl ingen perfektion direkt. Det SER inte ut som det blir så ojämnt malt, men det kanske man inte ser med ögat?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Jo, till viss del kan man se med blotta ögat. Jämför med färdigmalt köpekaffe. Mitt minne av den där Krupsen var att den var riktigt kass..

Sen kan det vara preferens också, om du har nescafe som referens kanske du inte uppskattar syrligheten i bättre kaffe? Prova t.ex. lite espressoblandning med robusta eller bryggkaffe på sumatra mandheling eller monsun malabar för exempel på bönor med låg syra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •