Värt att investera i Chemex

waqrr

Well-known member
Har kört V60 ett tag nu och är supernöjd med kaffet jag får ut av den. Har laborerat ganska mycket och kommit fram till en procedur som enligt mig ger det perfekta kaffet.

Har läst och kollat en del på Chemex den senaste tiden och blivit lite sugen att testa det. Frågan är om det blir sådan stor skillnad mot V60 att det är värt att båda dessa hemma?
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Jag använder en 8-10 koppars när man är flera, väldigt bra. Dessutom så filtrera jag kombuscha med den.
 

Jonken

Well-known member
Som så ofta blir det skillnad :).. men om du vill spara en slant/utrymme kan du använda chemex-filter i din V60 eller bara dubbla V60-filter för att komma i närheten. Om du gillar resultatet är ju en riktig chemex lite tjusigare att titta på.
 

Brunabönor

Well-known member
Har både 1-3 (den smala) samt den som kommer därefter (3-6?).

Använder dessa några ggr i månaden och tycker att vissa kaffen känns förädlade med denna bryggmetod, lättare göra större bryggningar tycker jag för det blir jämnare.

Men det är ju lite finlir. Tänker att den som druckit kok eller traditionell franskpress kanske inte blir imponerad första gången och tycker det blir tunt?

Men har man stort intresse för gott kaffe och gör det manuellt så anser jag att man skall kunna brygga Hario + chemex.
 

waqrr

Well-known member
Då har jag testat Chemex filter i min V60 under nån vecka och kan väl tyvärr inte säga att jag är direkt imponerad. Tycker inte alls dom ger samma smakupplevelse som V60 filterna. Har testat mängder av malningsgrader men ingen ger samma goda kopp kaffe som dom vanliga V60 filterna. Sen luktar ju Chemex filterna enormt mycket "papper" och den lukten får jag inte bort hur mycket jag än sköljer dom och detta letar sig ju tyvärr direkt ner i koppen.

Nej, dom var helt klart en besvikelse.
 
Senast ändrad:

Ferlin

Active member
Har både 1-3 (den smala) samt den som kommer därefter (3-6?).

Använder dessa några ggr i månaden och tycker att vissa kaffen känns förädlade med denna bryggmetod, lättare göra större bryggningar tycker jag för det blir jämnare.

Men det är ju lite finlir. Tänker att den som druckit kok eller traditionell franskpress kanske inte blir imponerad första gången och tycker det blir tunt?

Men har man stort intresse för gott kaffe och gör det manuellt så anser jag att man skall kunna brygga Hario + chemex.

Ni som har både 3 koppars och 6 koppars blir det någon skillnad i smak?
dricker oftast bara 1 kopp därav min undran.
 

Brunabönor

Well-known member
Lite svårt att säga av min egna erfarenhet. Den större kannan använder jag inte lika ofta. Jag är lite allergisk mot större bryggningar än 2-3 koppar så den större kannan när jag väl använder den så går jag verkligen åt det grövre i malning mot vad jag brukar göra. Jag tycker att det blir bra om man gör 3-4 med "mellankannan" som jag har.
Den lilla/smala kannan känns ju lite lustig att brygga i då det verkligen är en smal strut och man får ju prickskjuta lite med vattnet känns det som. Tycker det funkar bra att göra en kopp på 15 gram kaffe i den. Jag skulle vilja bli utsatt för lite blindtest då man ofta har en förutfattad mening i vad man tror är bättre osv.
Jag roterar kannan aktivt under hela bryggningen då filtret ju är tjockt och jag inte vill snabbt få en djup krater så att det sjunker så jämnt som möjligt.
Har många ggr gjort förändringar i bryggandet för att se hur mycket det skiljer sig i smak.
Min åsikt är att det har nog inte så förbannat stor betydelse om kaffet har samma kontakttid med vattnet och förutsättningarna är samma med malning och vattentemp.
 
Topp