Köpråd - Första espressomaskin

Jala

New member
Hej!

Är på jakt efter min första espressomaskin och behöver hjälp med att hitta rätt i denna fantastiska djungel. Känns som jag har läst det mesta om maskiner, ingående delar, tekniska specar och sett de flesta recensioner, men blir ändå inte klok på vad jag ska välja. Inser att det finns ett gäng ”ska köpa min första espressomaskin”-trådar här på forumet, men tycker inte att jag har hittat det jag söker ändå, och hoppas andra kan få nytta av denna tråd :)

Jag började (som många andra) kolla på Rancilio Silvia/Gaggia Classic, men av flera anledningar har jag (som många andra) börjat kika mer och mer på något dyrare maskiner, såsom Sage Barista Express och Nuova Simonelli Oscar II. Har en budget på max 8-10k inkl. kvarn.

Det jag uppskattar med Silvia/Classic är priset och kvalitén. Känns som man får mycket för pengarna. Tänker dock att jag kommer tycka det är för omständigt med temperatursurfandet. Har också mer och mer insett att jag gillar smidigheten i programmerbara knappar, men det kanske är bättre utan? Sen gillar jag inte att det är aluminiumkokare(väl?) i Classic. Tänker jag helt galet här?

Den inbyggda kvarnen i Barista express är ju båda bra och dåligt. Fastnar man i espresso-träsket och vill uppgradera så är det ju såklart kass att inte ha separat kvarn. Gillar dock smidigheten i det och de programmerbara knapparna. Men kommer man bli nöjd med den inbyggda kvarnen eller är den för enkel? Och är kvalitén på maskinen i stort något att hurra för eller är den mest plastig?

Har egentligen mest fastnat för Oscar II på sistone och har förstått att det är en väldigt bra instegs-HX? Är egentligen i övre kant av budget, men gillar verkligen grejen att kunna brygga/skumma mjölk samtidigt. Dock har jag de senaste dagarna läst in mig på OPV - har jag förstått det rätt att Oscar II kommer helt utan OPV? Om man inte vill lägga mer pengar på att modda med Elektros OPV-kit, kommer man ändå kunna få ett sjysst resultat med Oscar II?

Någon annan maskin som jag bör kolla på (och som hamnar inom budget)? Uppskattar all hjälp jag kan få!
 

Jonken

Well-known member
Aluminiumkokaren är styrkan i en Gaggia Classic (som ersattes med stål 2014-2019 men Philips gav sig och återinförde aluminium i den senaste "pro"). Snabb uppvärmning och ingen risk att bränna elementen som i andra maskiner om de kokar torrt. Visst är det en nackdel också eftersom den är känslig mot korrosion om man avkalkar för entusiastiskt eller har dåligt vatten.

Tycker att du svarar på din egen fråga egentligen, Oscar II är utan tvekan bäst valuta av de du nämner och det är dumsnålt att inte installera OPV.

Om man inte bryr sig så mycket om mjölk eller enbart använder extrem ljustrost är https://www.cafelatstore.com/products/robotpowdercoating ett riktigt bra alternativ. För enstaka mjölkdrycker med lika hög kvalité finns https://brewtool.co.uk/products/bellman-coffee-maker?variant=1245609394182
Båda är extremt lätta att använda och underhålla.

Om man har tålamod att lära sig en rutin är begagnade Pavoni Europiccola väldigt överkomliga och bra för ~2 pers men kräver lite mer finess.
 

Jala

New member
Tack för bra svar!

Då var det ju mer positiva effekter av aluminiumkokaren än vad jag hade koll på. Tror dock att jag börjar bli mer och mer inne på en HX/dubbelkokare, så den går nog bort i vilket fall. Har helt tänkt bort pistongmaskiner egentligen, vet inte varför men tänker att de är svårare att få till bra shots med. Är en Europiccola onödigt svårhanterad för en nybörjare? Gillar ju hantverket och designen annars :) Robot går nog bort då jag främst kommer göra mjölkdrycker.

Är det enbart Elektros som installerar/säljer OPV till Oscar II? Någon erfarenhet av att köpa därifrån?
 

Jonken

Well-known member
Jag tycker snarare att pistong är lättare att lyckas med, särskilt helt manuella som Robot/Pavoni - de låter dig kompensera för t.ex. lite felinställd kvarn genom att ändra trycket. Det som talar mot Pavoni är att man får 2-3 försök på sig, sen måste man ta till knep för att kyla ner den eller slå av och vänta. Ett stort plus tycker jag är den lilla 49/51mm korgen som är enklare att bereda bra än en stor 58mm. Rengöring och underhåll är som sagt enklare.

Oscar II har ångkraft i en helt annan klass och du kan brygga gång på gång, läs på om cooling flush bara. Det finns säkert svenska företag som kan hjälpa till med installation (om du inte vill göra det själv).
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp