Köpa rost

Ppettson

Well-known member
Hej!

Klurar på att ta steget vidare från min Ikawa Home och antingen uppgradera mig till en Ikawa Pro 3 eller någon annan rost. Jag skulle vilja höra med er vad ni tipsar om, följande har jag som krav/önskemål

-Varmluftsdriven
-Koppla till mjukvara
-Minimal rökutveckling ( skall köras i lägenhet)

Önskvärt vore om den höll över tid,då det blir en 40-årspresent till mig själv och tänkt mig att den skall hänga med ett bra tag framåt.
Jag har kikat på roest, men det är för mycket pengar. Jag har räknat med ca. 25000-35000 kr och ser helst att man inte behöver vänta flera månader för att kunna få en levererad. :)

Tack på förhand.
 

bauta

Well-known member
Jag är oxo sökande efter en seriös rost.
Större kapacitet och bättrestyrning än min Behmor som i realiteten rostar 250 g.
Gissningsvis 10' och uppåt.
Listad för Cormorant CR600 men de har haft leveransproblem och nu Brexit som innebär tull & moms. Ovanpå grundpriset ca 22'.

Bullet verkar få CE-märkning men ligger på ca 30' (+moms?)

Behmor Jake Kilo kommer nån gg men hamnar uppåt 50'?

Vad finns mer? Jag tycker det finns ett rejält utrymme på marknaden här...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Var fick du 50' för Behmor Jake ifrån? Sista priset jag har sett är $2500 men det var visserligen länge sedan. Rosten är väl försenad av covid som mycket annat.

Har du uteslutit Huky 500?

Quest har också släppt M6 som ska klara upp till 550g (men som vanligt är det säkert bäst att nöja sig med lite mindre). Jag tycker annars att kapaciteten på M3 är tillräcklig för mina behov, mycket bättre än Behmor 1600 eftersom man kan hälla i nästa sats redan medan man kyler. För min del blir det ungefär 800g på en timme eftersom jag väljer att köra i lugnare takt men teoretiskt kan man rosta 1200g eller mer om man målar trumman.

Finns fler 1-kilo rostar på t.ex. AliExpress som landar på 30'+ men det måste vara trist när det inte går som man önskar med så stora satser om man har rosten mest för eget bruk.

Luftrosten som trisse köpte kanske också kan vara ett intressant alternativ. Även om den bara klarar 300g eller något i den stilen kanske man kommer undan med lite kortare rost-tider och får upp kapaciteten på det viset.
 

bauta

Well-known member
OK, verkar vara fel om priset på Jake. Men är väl ändå risk för uppåt 30' med tull & moms. Men framförallt finns den inte än.

Kanske för färgad av testrost med CR600 som var mkt bra.
Får väl kolla ett varv till på Quest & Huky i avvaktan på ev CR600.

Tveksam till luftrost, väsnas mkt. Hur hör du tex 1C?
 

trisse

Well-known member
OK, verkar vara fel om priset på Jake. Men är väl ändå risk för uppåt 30' med tull & moms. Men framförallt finns den inte än.

Kanske för färgad av testrost med CR600 som var mkt bra.
Får väl kolla ett varv till på Quest & Huky i avvaktan på ev CR600.

Tveksam till luftrost, väsnas mkt. Hur hör du tex 1C?
Jag hör första crack väldigt tydligt, inga problem alls med den biten. Hör det faktiskt lättare med denna luftrost än med den manuella trumtrosten jag hade tidigare. Den lät rätt mycket av att bönorna studsade runt i trumman.


Rostar jag mindre batcher (100-200g) så behöver jag bara använda knappt 50% av kapaciteten på fläckten och då låter den faktiska inte alls mycket. Tom tjejen har sagt att ljudnivån är godkänd - hon hatade den förra.

Däremot har rosten vissa andra "problem"

Skalfångaren är inte optimal och beroende böna så fastnar skalet i nätet och blockerar luftflödet vilket gör att locket lättar lite och skal flyger ut

Sen är tycker jag fortfarande den är svår styrd. Och efter som det är lite annorlunda att rosta med varmluft kan man inte kopia trumrostprofiler rakt av.

Nästa steg är helt klart en som kan styras från datorn. Så det blir lättare reproducera bra profiler.

Men med det sagt är jag väldigt njöd med rosten, speciellt med tanke på priset. Det går utan tvekan att få ut gott kaffe från den.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
En stor nackdel med trumrostar är också att det tar en bra stund att värma upp.
https://imgur.com/a/ks12odM
Så gör jag för Questen men det verkar ändå som att man offrar den första satsen en aning. Brukar passa på att använda lite värmekänsliga bönor så att det inte gör så mycket att metallen drar ner temperaturen under det man önskat.
 

trisse

Well-known member
En stor nackdel med trumrostar är också att det tar en bra stund att värma upp.
https://imgur.com/a/ks12odM
Så gör jag för Questen men det verkar ändå som att man offrar den första satsen en aning. Brukar passa på att använda lite värmekänsliga bönor så att det inte gör så mycket att metallen drar ner temperaturen under det man önskat.
Tycker bullet är väldigt intressant just för att den använder induktion för att värma trumman.

Skillnaden när vi bytte från vanlig spis till induktion var ju som natt och dag, så snabb och direkt temperatur kontroll.

Måste vara det närmaste man kommer gasrost utan gas.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ja det är kanske inte så tokigt. Har för mig att den inte är tänkt för att rosta så stora mängder med trots hög kapacitet per sats bara, tyckte att det verkar finnas bättre valuta för pengarna men om det är styrning/community/unik teknik man är ute efter kanske det är värt det.
 

LimeKicker

Active member
@Bauta

En Bullet borde du kunna få för 30 nu, ink leverans, CE märkt, ink EU moms, kolla med tex Roast Rebels i Schweiz.

Grundpriset på en exporterad Cormorant borde rimligtvis gå ner 20% (momsen i UK) efter brexit, Johan kan inte förtsätta debitera UK moms på exporterade maskiner? Lägg sedan på ca 30% för svensk moms och tullavgift för en CR600 och du borde hamna på ca 23-24 istället?

Jag är supernöjd och hade fortfarande övervägt en CR600 för de pengarna, ifall min kalkyl nu stämmer :)
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Schweiz har tyvärr inte frihandel med EU, så där är det tull på grejerna också, men kanske du hade räknat in redan.
 

bauta

Well-known member
@LimeKicker Cr600 är fortfarande det hetaste för mig. Får se när de kan leverera och var priset då hamnar.
Är ju så lik en kommersiell större rost och gediget byggd.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

LimeKicker

Active member
Schweiz har tyvärr inte frihandel med EU, så där är det tull på grejerna också, men kanske du hade räknat in redan.

Yes den var inräknad, jag stod ursprungligen på en pre-order lista för Bulleten (CE versionen) för länge länge sedan. Priset jag fick nu i November på den kommande EU versionen av roast rebels var 2990 EUR levererad, ink EU moms. Leverans i februari nästa år.
 
Topp