Hario Siphon!

Eightfiftysix

Well-known member
Först och främst, jag är ny här så hejsan!

Jag har (som många) gillat gott kaffe sedan ett antal år, men jag har ändå aldrig tagit mig för att brygga riktigt gott kaffe hemma. I fem år under min studietid körde jag med Nescafe Lyx snabbkaffe och tyckte att det dög riktigt bra - orkade inte hålla på och brygga. Senare år har jag haft en billig enkel vanlig "litet kontors"-kaffebryggare av modell i med kaffe-smäll igen-tryckpåknappen-voila!

Jag har dock alltid gillat kemi i skolan, och när jag såg en vakuumbryggare för första gången härom månaden blev jag helt såld! Köpte hem en nu i veckan, det blev en Hario TCA-5 Siphon. Jag tjusas av att den inte är beroende av el. Den snygga designen, enkelheten! Funderade först på om det inte vore smidigare med en liten gasbrännare, men samtidigt är jag väldigt van vid spritkök från mitt vandrande, så kör på det nu till att börja med.

Vilken rolig maskin! Nu är kaffebryggandet en hel process, där jag kan väga, ta tid, vara delaktig!

Nästa steg tror jag blir att skaffa en kaffekvarn och börja mala själv. Har en gammal el-kvarn faktiskt, men är lite sugen på att skaffa en bra manuell (vet inte ännu om det är en dum tanke..).

Har alltid förstås vetat att kaffe är en hel värld i sig, men inte gett mig in i det själv. Detta blir min nya hobby nu när jag lite längre tillbaka la ner ölbryggandet. Jag är trots allt mer intresserad av att dricka kaffe än öl these days. Och labbandet/processen påminner mig mycket om det (förstås inte samma sak, men hur mycket roligt det finns att lära sig och variera!).

Har inte så mycket mer att säga just nu!

IMG_20200606_220705_231.jpg
 

Jonken

Well-known member
Välkommen. Vad är det för gammal kvarn du har? Manuella kvarnar ger i regel mycket för pengarna, undvik Harios egna och andra keramiska bara.

http://s.aliexpress.com/7rIbEzQR är ett elektriskt alternativ som sägs prestera extra bra för de lite grövre inställningar man använder till t.ex. sifon. En kopia av japanernas favorit Fuji Royal.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Det är en elektrisk, Krups GVX2 heter den.

Manuell har en charm som jag gillar.. bra tips på en manuell prisvärd? Tänkte inte sä'tta 2,5k direkt i en kvarn just nu..

Jag är faktiskt lite osäker på hur grovt kaffet egentligen ska vara för Siphon, tyckt det varit svårt att läsa sig till. Dvs, om man kör med köpekaffe, färdigmalet..

Tack för tipset där också, ska kika på den!

Varför ska man undvika Harios egna och keramiska?
 

Jonken

Well-known member
Den krupsen har jag haft, då är färdigmalet bättre i min åsikt. Glömde att Hario har en elektrisk med malverk i stål, det är de keramiska jag ogillar skarpt både på grund av ojämn malning och att de är så långsamma.

Om du vill köpa i svensk butik är Timemores kvarnar de första som maler riktigt bra, kostar lite över tusenlappen.
 

Coraxos

Well-known member
Är du nöjd med siphonen? Jag har velat köpa en sedan jag drack kaffe bryggt med en sådan i Burma/Myanmar för två år sedan, där använde de en halogenvärmare som värmekälla.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Den krupsen har jag haft, då är färdigmalet bättre i min åsikt. Glömde att Hario har en elektrisk med malverk i stål, det är de keramiska jag ogillar skarpt både på grund av ojämn malning och att de är så långsamma.

Om du vill köpa i svensk butik är Timemores kvarnar de första som maler riktigt bra, kostar lite över tusenlappen.
Ja, så kan det nog vara.

Ska kika på timemore! Snygga var de iaf. Även om jag nog skulle vilja ha en med såpass kapacitet att jag inte behöver ladda om den med mer bönor för att brygga en (såsom mina koppar är) kopp kaffe. Kanske räcker 30g dock..måste testa väga.


Är du nöjd med siphonen? Jag har velat köpa en sedan jag drack kaffe bryggt med en sådan i Burma/Myanmar för två år sedan, där använde de en halogenvärmare som värmekälla.

Jag är nöjd! Nu har jag haft den bara en kort stund, så har precis fått in klämmen på det. Ännu ej helt säker på hur mycket kaffe och hur länge jag vill ha det "dra" för att det ska bli optimalt för mig, testar lite ! Kör nu 1min30sek i övre behållaren innan jag tar bort värmekällan. Ska tillägga att det kaffe jag hade kvar hemma var lite budget-lindvalls, som jag faktiskt inte gillar sådär värst mycket. Men det blev riktigt gott ändå tycker jag. Ska testa köpa lite finare kaffe härnäst och verkligen försöka få till det optimalt!

Men själva bryggaren. I konstruktionen känns alla delar gedigna. Väldigt enkelt med ett litet spritkök, och T-röden räcker hur länge som helst... Om man häller i varmt vatten från vattenkokaren tex så kokar det upp på nolltid av brännaren, och hela proceduren tar bara några minuter. Delarna är lätta att diska. FÖRUTOM: Den undre behållaren får en missfärgning av lågan/spritångan undertill, dvs det svartnar med sot där. Det går att diska bort, men var lite jobbigt att skrubba - man ska nog helst göra det omgående. Vet inte annars vad man gör åt det (eller om man ens bör bry sig!).

Totalt sett känns detta som ett väldigt roligt och bra sätt att brygga kaffe som man säkert kan optimera. Har även sett folk på instagram brygga te med siphoner, måste testas nån dag.. Själv gillar jag själva "ritualen" skarpt. Det känns som man pysslar med ett vackert litet kemilabb. Det är ju ett vackert sätt att brygga kaffe med vid tex en middag också! Särskilt eftersom man kan göra det var som helst, och att bryggaren i sig är en fin serveringskanna.
 

Jonken

Well-known member
Ja, så kan det nog vara.

Ska kika på timemore! Snygga var de iaf. Även om jag nog skulle vilja ha en med såpass kapacitet att jag inte behöver ladda om den med mer bönor för att brygga en (såsom mina koppar är) kopp kaffe. Kanske räcker 30g dock..måste testa väga.

Får precis plats med 30g ljusrostade bönor i min Timemore G1, mörkare inte mer än 25g så det beror på. Håller med om att det är lite trist att ladda om. De som har större kapacitet ligger ungefär på den summa du pratade om, säg Comandante C40 eller Kinu M47.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Intressant läsning :lol:

Vad skiljer den där från ex en Don Pedro?

Inget särskilt, det är vakuumbryggare båda två. Don Pedro är ju helt enkelt ett produktnamn på originalet (jmf Vespa mot scooter tex?).

Design, utförande, osv - men samma bryggmetod!

Det finns även tex Bodum Pebo numera, men jag gillade designen på Hario bättre - och ville inte ha en elektrisk eller en som ska stå på spisen/platta. Hariobryggaren hade bra omdömen vad jag kunde se, så slog till på en :)

Undrar om nån har koll på hur ofta man egentligen bör tvätta tygfiltret till en sån här? Jag har helt enkelt sköljt det nu efter användning (några användningar), samt lagt det i blöt över natten ett par gånger..

Gjorde en liten video av en bryggning:
https://www.youtube.com/watch?v=PqcBmwbwhrs

Det som avviker mellan hur folk gör är att vissa lägger i kaffet direkt, som på videon här. Men de flesta verkar ha i kaffe när vattnet väl stigit till den övre behållaren. Inte märkt en särskilt skillnad mellan de två metoderna, kanske lättare att ta en exakt tid om man väntar. Jag vägde heller inte kaffet nu.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Undrar om nån har koll på hur ofta man egentligen bör tvätta tygfiltret till en sån här? Jag har helt enkelt sköljt det nu efter användning (några användningar), samt lagt det i blöt över natten ett par gånger..

Så länge du är nöjd med smaken så. Du behöver använda lite finare kaffe än Lindvalls för att det ska vara värt att rengöra efter varje användning skulle jag tro :lol:

Ett bra och billigt rengöringsmedel är https://www.coop.se/handla/varor/he...ckborttagning-blekning/bleksalt-7300156577290 precis som för ölbryggning. Se till att skölja ordentligt efteråt.

Om du vill prova pappersfilter kan jag tipsa om att aeropress-filter passar under tygfiltret, helst ska man skölja det först bara.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Så länge du är nöjd med smaken så. Du behöver använda lite finare kaffe än Lindvalls för att det ska vara värt att rengöra efter varje användning skulle jag tro :lol:

Ett bra och billigt rengöringsmedel är https://www.coop.se/handla/varor/he...ckborttagning-blekning/bleksalt-7300156577290 precis som för ölbryggning. Se till att skölja ordentligt efteråt.

Om du vill prova pappersfilter kan jag tipsa om att aeropress-filter passar under tygfiltret, helst ska man skölja det först bara.


Haha, ja jag ska fixa lite annat kaffe. Men samtidigt vill jag inte överge min lokala Lindvalls helt (tror jag?!) ;) De har trots allt gjort min cykeltur till jobbet så härlig varje morgon under åratal genom att sprida kaffedoft över flera kvarter!

Jag tänkte faktiskt på det idag. Har bara lagt filtret i blöt om nätterna, men nu tror jag det gav en lite bitter bismak faktiskt.. Kanske inte kan brygga 10+ gånger utan att rengöra det mer än att bara skölja, haha. Har dock inte sett info om detta nånstans alls!

Sett att det finns pappersfilter att köpa med en adapter också. Ska kolla aeropressfilterna, bra tips! Kanske blir det mer aktuellt när jag väl köper en aeropress, det lär komma i sinom tid...

Har även sett att det finns glasfilter! Det låter ju helt optimalt! Men är det lika bra? Och vars sjutton köper man det i Sverige? (så många frågor)
 

Eightfiftysix

Well-known member

Brunabönor

Well-known member
"I fem år under min studietid körde jag med Nescafe Lyx snabbkaffe och tyckte att det dög riktigt bra" /Eightfiftysix

Ovan citat kunde du låta brodera en tavla av för upphängning på valfri vägg som en påminnelse för dina gamla synder :D
Jo jag har vart minst lika dålig, men det tar vi en annan gång..

Jag har haft ögonen på siphon under en tid och kanske slår till nu snart. Vad jag förstår ska den ligga mellan V60 och chemex i smak? Ni som har erfarit kan ju flika in om så är fallet. Det är just det jag är intresserad av och lägger gärna en tusing på att beställa en likadan enhet.
Ett par funderingar bara.. Är inte så jätteglad i tygfilter men det kanske funkar bättre på siphon? Tycker det ger för mycket bismak och osmak efter att ha använt till v60. Pappersfilter låter som min melodi, men ser att modulen eller vad man ska kalla den har en "pinne" där man fäster de ihåliga filtren som är anpassade. För att komma billigare undan och anv aeropress filter torde det väl inte vara någon större grej att bara trycka igenom dem?
Sedan vare det här med gasol eller t-röd.. Har ju en låg fläkt inomhus men det går väl bränna av bryggningarna utan att det blir någon fara för min hälsa tänker jag på den korta tid det tar? :)
Känns som jag nöjer mig med det som medföljer och kör i såfall med t-röd.
Just vad som medföljer när man köper framkommer inte riktigt på cremashop. Följer spateln i bambu med? Behöver man köpa extra veke?

Ja mina funderingar som sagt..
 

Jonken

Well-known member
Tycker att sifon är sin egen grej. Närmare presskanna eller kokkaffe men så mycket renare att det blir något annat.

Tycker att ett rent tygfilter lämnar mindre smak än sköljt papper. Det är inte lika mycket tyg i filtret heller som för nel drip.

Tror att Harios pappersfilter är tjockare än aeropress.

T-röd är väl egentligen bättre än butan men i de små mängder det handlar om är det knappast någon fara oavsett hur dålig ventilationen är. Det skulle vara om man använde metanol istället. Nackdelen med spritbrännaren är att man har väldigt lite kontroll över värmen, så vill man brygga lite längre är de andra alternativen att föredra. Helst skulle man ju vilja ha halogen men de kostar en bra slant.

Apropå glasfilter känner jag mig inte särskilt inspirerad av bodums plastfilter som bygger på samma princip. Ganska stor risk att det sätter igen (varning för explosion om man låter en bryggare gå för länge!)
 

Eightfiftysix

Well-known member
"I fem år under min studietid körde jag med Nescafe Lyx snabbkaffe och tyckte att det dög riktigt bra" /Eightfiftysix

Ovan citat kunde du låta brodera en tavla av för upphängning på valfri vägg som en påminnelse för dina gamla synder :D
Jo jag har vart minst lika dålig, men det tar vi en annan gång..

Jag har haft ögonen på siphon under en tid och kanske slår till nu snart. Vad jag förstår ska den ligga mellan V60 och chemex i smak? Ni som har erfarit kan ju flika in om så är fallet. Det är just det jag är intresserad av och lägger gärna en tusing på att beställa en likadan enhet.
Ett par funderingar bara.. Är inte så jätteglad i tygfilter men det kanske funkar bättre på siphon? Tycker det ger för mycket bismak och osmak efter att ha använt till v60. Pappersfilter låter som min melodi, men ser att modulen eller vad man ska kalla den har en "pinne" där man fäster de ihåliga filtren som är anpassade. För att komma billigare undan och anv aeropress filter torde det väl inte vara någon större grej att bara trycka igenom dem?
Sedan vare det här med gasol eller t-röd.. Har ju en låg fläkt inomhus men det går väl bränna av bryggningarna utan att det blir någon fara för min hälsa tänker jag på den korta tid det tar? :)
Känns som jag nöjer mig med det som medföljer och kör i såfall med t-röd.
Just vad som medföljer när man köper framkommer inte riktigt på cremashop. Följer spateln i bambu med? Behöver man köpa extra veke?

Ja mina funderingar som sagt..

HAHA! Ja, men vi är nog inte ensamma som sagt. MÅNGA av mina studiekompisar var etter värre, för hallå, Nescafe Lyx är ju ändå det överlägset bästa snabbkaffet (det står jag fortfarande fast vid hur päckligt det än nu är) - många jag kände köpte snabbkaffen som var halva priset åtminstone jmf med det! Jag har liknande historier kring whisky, men det lämnar jag därhän för nu... Kan bara säga att jag har inmundigat antagligen bland det värsta som finns massproducerat på denna jord, och tja, kul hade man väl ändå..:lol:

Jag måste bli mer påläst och beprövad inom olika bryggmetoder för att kunna svara dig dessvärre. Jag kan väl bara rekommendera dig att prova - det allra värsta som kan hända är att du är en tusenlapp fattigare, men har en väldigt snygg pjäs i köket som du åtminstone kan använda när du vill showa lite och servera kaffe på ett annorlunda och vackert sätt ;)

Måste testa med pappersfilter till min tror jag för att se om jag märker det du pratar om med smaken av tygfilter... Har inte tänkt på det särskilt nu, men måste jämföra för att kunna tänka mig riktigt.

Det finns ju även en adapter som jag faktiskt funderade på att köpa (men inte gjorde):
https://www.cremashop.se/sv/products/hario/syphon-filter-papers/2167

På så vis bör det ju bli smidigt med pappersfilter då.

Jag kör med T-röd i köket. Inte under en fläkt heller. Märker inte av att det blir nått problem med nån rök eller så, det är sån liten låga och kokar man vattnet innan så går det rätt fort, dvs man använder inte brännaren hur länge som helst.

Det följer med:
1 tygfilter
1 filterhållare
Bryggaren (under/överbehållare, stativ/lock, brännare inkl "vindskydd").
1 veke

Jag köpte med extra veke, tror dock en räcker relativt länge. Men köp med en extra skulle jag säga, så slipper du tänka på det på en bra stund.
köpte även med omrörar-spatel i bambu. Men ärligt talat kan man ju ta (nästan) vad sjutton som helst att röra om med? Jag gillade designen bara, haha.

Om du ska köra med tygfilter så köp med extra sådana! Inget vidare att bara ha ett.


Tycker att sifon är sin egen grej. Närmare presskanna eller kokkaffe men så mycket renare att det blir något annat.

Tycker att ett rent tygfilter lämnar mindre smak än sköljt papper. Det är inte lika mycket tyg i filtret heller som för nel drip.

Tror att Harios pappersfilter är tjockare än aeropress.

T-röd är väl egentligen bättre än butan men i de små mängder det handlar om är det knappast någon fara oavsett hur dålig ventilationen är. Det skulle vara om man använde metanol istället. Nackdelen med spritbrännaren är att man har väldigt lite kontroll över värmen, så vill man brygga lite längre är de andra alternativen att föredra. Helst skulle man ju vilja ha halogen men de kostar en bra slant.

Apropå glasfilter känner jag mig inte särskilt inspirerad av bodums plastfilter som bygger på samma princip. Ganska stor risk att det sätter igen (varning för explosion om man låter en bryggare gå för länge!)

Intressant. Ska bli spännande när jag blir mer bevandrad att jämföra. Tänkte också på det du säger - mindre kontroll över temperatur.

Det finns ju dock allsköns gasolbrännare man kan använda istället för spritbrännaren i ett senare läge om man vill. Just nu har jag bara vandringsvarianten man sätter fast ovanpå gasolbehållaren (ej med slang) så kan inte testa. Men skaffar jag en sån gasolbrännare så lär det bli experimenterande med det. Det måste ju inte vara en brännare som är gjord för kaffebryggare...

Aha...nu blev jag lite orolig för det där med glasfiltret. Kräver då helt klart en mycket närmre övervakning, förstår hur du menar..

Äsh, tygfilter är lite av charmen här också tycker jag. Lite av det jag gillar med siphonen är att man liksom står och "labbar", man lämnar den inte och går tillbaka när allt är klart.
 

Brunabönor

Well-known member
Ser att det finns en annan tråd i ämnet, men då jag köpt en likadan Hario siphon som jag hämtade ut för 2 timmar sedan har jag gjort min första bryggning med reflektioner.

När man ser deras video så hänvisar dem till 10-12 gr kaffe /120 vatten, jag körde 15 gram på 225 vatten, kändes som lite då jag köpte den större modellen.

Jag häller i förvärmt vatten som ändå tar en stund innan det börjar att koka innan jag lägger på behållaren med kaffet och startar klockan.
Skall nämnas att jag i denna första bryggning köpt till pappersfilter modulen som jag använder.

Det går rätt snabbt och puttrar på rätt häftigt i behållaren, och jag tänker direkt att jag nog vill undvika att typ stormkoka det hela (skall kanske brygga en stärre mängd?).
Efter 50 sekunder verkar den vara klar och det finns inget mer att åka upp i röret medan det kokar utav fasen så jag avbryter.

Låter kaffet svalna och bildar mig en föreställning av hur det skall smaka.
Jag får rätt i mina gissningar. Det känns något "svagt" och påminner lite om aeropress fast bättre.
Jag brukar säga att kok, presskanna och aeropress har något primitiv i smaken där aeropress är att föredra. Sifon är strået vassare faktiskt fast jag tycker att min första bryggning har en hel finslip innan jag hittar min egna preferens. För att ha något att jämföra med så dammade jag av min kanna för tygfilter brygg innan som jag inte är alltför förtjust i. Den smakar betydligt "primitivare" än sifon. Men ska jämföra med tygfilter i sifonen längre fram också.

Under koket så bubblar filterhållaren så att en hel del sediment åker ner för koppen har en hel del när jag druckit upp.

Ni som har sifon, vilken ratio anv ni och ändrar ni detta beroende på malningsgrad?
Det kändes direkt som att en kopps bryggning var för lite, men att kanske gå upp några gram kaffe för att få mer volym i hela processen..

Spännande med ny bryggmetod ändå och jag ångrar inte köpet alls.

Edit: Regöring av behållaren så finns en slags stålull för glas så slipper ni alla kemikalier och bökiga medel, vet ej vad den heter då jag nallar av min kollega som är glasmästare. Så mycket lättare rengöra glastrumman till rosten också! Just google it..
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Jag kör med 15g vatten per gram kaffe, precis som med presskanna.

När jag häller över vattnet sjunker temperaturen till 93-94C och visst tar det åtminstone 45 sekunder innan det är dags att trycka till övre behållare. Har man blandat i vatten i spritbrännaren tar det lite längre tid.

Du behöver termometer i början åtminstone för att bedöma vad temperaturen blir i den övre behållaren, det ser lätt ut som att det kokar även om temperaturen är inom rimlig gräns. Filtret påverkar här har jag märkt, men det är också rekommenderat att brygga närmare maxkapacitet än vad du gjorde - åtminstone 400ml i den stora.

Jag får absolut ingen sump med tygfilter. Möjligtvis ett litet moln av mikrometerstora partiklar, precis som det slinker igenom en aning i espresso.

Bleksalt är helt miljövänligt så ingen anledning att undvika det egentligen, till skillnad från Cafiza och dylikt. För sifonen räcker kokande vatten ganska långt men ibland kör jag med en piprensare i röret annars byggs det upp beläggning där.
 

Brunabönor

Well-known member
Provade just med tygfiltret och det fladdrade som fan och jag fick köra allt genom metallfilter pga all sump..

Jo då, inser att jag har glömt bort att haka fast kroken längst ner i röret på båda mina testbryggningar. Skyller på dålig sömn senaste tiden :)

Man är ju bokstavligen en jävla amatör ibland..
 

Brunabönor

Well-known member
Ok, nu har jag gjort jämförelsen och enligt konstens alla regler!

Tygfilter vs pappersfilter..

Gjorde först tygfilter bryggningen och hällde ner i en förvärmd kanna så att temperaturen skulle synka mellan kopparna.
Jag tog 16.5 gr kaffe till 245 gram vatten till båda. Med tygfiltret tog bryggningen ca 1.30 min innan jag tog bort och släckte lågan.
Pappersfiltret var lite snabbare, ca 55 sek men kaffet började inte åka ner förrän vid 1.20.
Här funderar jag lite om man skall hålla sig till en tid för att processen håller ändå kaffet i övre behållaren en viss tid innan det släpper.
Jag rör om 3-4 varv med spateln i 2 omgångar på båda.

Resultatet blir förvånande likt, och jag kan inte säga att jag föredrar den ena framför den andra. Kanske att pappersfilter bryggningen ger något mer smak utan att det blir "primitivt" som jag väljer att kalla det.

Att brygga pour over med tygfilter och jämföra med pappersfilter är stor skillnad, men inte med sifonbryggning.

För den dödlige kaffedrickaren så kommer dessa koppar att smaka likadant, medan jag känner att jag måste laborera mer med malningsgrader och andra kaffen för att få någon rätsida på det hela.

När jag gjorde min första misslyckade bryggning där jag glömde haka fast filtret så förstod jag ju hur det skulle smaka iom att filtret studsade så mycket och släppte igenom en del sump. Därför accepterade jag den felaktiga men primitiva smak som påminner om kok eller presskanna.

Men nu när jag gjort det korrekt så infrias min önskan om hur jag hoppades att det skulle smaka med denna bryggmetod.

Det ligger definitivt inom spannet av pour over och chemex. Och kaffet jag bryggde nu är en blandning av 5 bönor varav 20% robusta som jag rostat själv och tycker kom ut till sin rätta potential och smakar riktigt jävla bra.
Så denna bryggmetod kunde verkligen förädla kaffet till sin spets.

Man behöver alltså inte köpa modulen för pappersfilter är min slutsats just nu..


Sedan att den sk pärkedjan som man drar ut haken till pappersfilter modulen för kort så man knappt når den i röret är ju en annan femma, men irriterande.
Den är ju av samma typ som man kan hitta i en del nyckelringar mm så den går att förlänga om man har samma dimension på någonting vilket jag inte hade.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp