Ser att det finns en annan tråd i ämnet, men då jag köpt en likadan Hario siphon som jag hämtade ut för 2 timmar sedan har jag gjort min första bryggning med reflektioner.
När man ser deras video så hänvisar dem till 10-12 gr kaffe /120 vatten, jag körde 15 gram på 225 vatten, kändes som lite då jag köpte den större modellen.
Jag häller i förvärmt vatten som ändå tar en stund innan det börjar att koka innan jag lägger på behållaren med kaffet och startar klockan.
Skall nämnas att jag i denna första bryggning köpt till pappersfilter modulen som jag använder.
Det går rätt snabbt och puttrar på rätt häftigt i behållaren, och jag tänker direkt att jag nog vill undvika att typ stormkoka det hela (skall kanske brygga en stärre mängd?).
Efter 50 sekunder verkar den vara klar och det finns inget mer att åka upp i röret medan det kokar utav fasen så jag avbryter.
Låter kaffet svalna och bildar mig en föreställning av hur det skall smaka.
Jag får rätt i mina gissningar. Det känns något "svagt" och påminner lite om aeropress fast bättre.
Jag brukar säga att kok, presskanna och aeropress har något primitiv i smaken där aeropress är att föredra. Sifon är strået vassare faktiskt fast jag tycker att min första bryggning har en hel finslip innan jag hittar min egna preferens. För att ha något att jämföra med så dammade jag av min kanna för tygfilter brygg innan som jag inte är alltför förtjust i. Den smakar betydligt "primitivare" än sifon. Men ska jämföra med tygfilter i sifonen längre fram också.
Under koket så bubblar filterhållaren så att en hel del sediment åker ner för koppen har en hel del när jag druckit upp.
Ni som har sifon, vilken ratio anv ni och ändrar ni detta beroende på malningsgrad?
Det kändes direkt som att en kopps bryggning var för lite, men att kanske gå upp några gram kaffe för att få mer volym i hela processen..
Spännande med ny bryggmetod ändå och jag ångrar inte köpet alls.
Edit: Regöring av behållaren så finns en slags stålull för glas så slipper ni alla kemikalier och bökiga medel, vet ej vad den heter då jag nallar av min kollega som är glasmästare. Så mycket lättare rengöra glastrumman till rosten också! Just google it..
Följ oss!