Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 29

Ämne: Hario Siphon!

Hario Siphon!

Först och främst, jag är ny här så hejsan!

Jag har (som många) gillat gott kaffe sedan ett antal år, men jag har ändå aldrig tagit mig för att brygga riktigt gott kaffe hemma. I fem år under min studietid körde jag med Nescafe Lyx snabbkaffe och tyckte att det dög riktigt bra - orkade inte hålla på och brygga. Senare år har jag haft en billig enkel vanlig "litet kontors"-kaffebryggare av modell i med kaffe-smäll igen-tryckpåknappen-voila!

Jag har dock alltid gillat kemi i skolan, och när jag såg en vakuumbryggare för första gången härom månaden blev jag helt såld! Köpte hem en nu i veckan, det blev en Hario TCA-5 Siphon. Jag tjusas av att den inte är beroende av el. Den snygga designen, enkelheten! Funderade först på om det inte vore smidigare med en liten gasbrännare, men samtidigt är jag väldigt van vid spritkök från mitt vandrande, så kör på det nu till att börja med.

Vilken rolig maskin! Nu är kaffebryggandet en hel process, där jag kan väga, ta tid, vara delaktig!

Nästa steg tror jag blir att skaffa en kaffekvarn och börja mala själv. Har en gammal el-kvarn faktiskt, men är lite sugen på att skaffa en bra manuell (vet inte ännu om det är en dum tanke..).

Har alltid förstås vetat att kaffe är en hel värld i sig, men inte gett mig in i det själv. Detta blir min nya hobby nu när jag lite längre tillbaka la ner ölbryggandet. Jag är trots allt mer intresserad av att dricka kaffe än öl these days. Och labbandet/processen påminner mig mycket om det (förstås inte samma sak, men hur mycket roligt det finns att lära sig och variera!).

Har inte så mycket mer att säga just nu!

IMG_20200606_220705_231.jpg

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Välkommen. Vad är det för gammal kvarn du har? Manuella kvarnar ger i regel mycket för pengarna, undvik Harios egna och andra keramiska bara.

http://s.aliexpress.com/7rIbEzQR är ett elektriskt alternativ som sägs prestera extra bra för de lite grövre inställningar man använder till t.ex. sifon. En kopia av japanernas favorit Fuji Royal.

Det är en elektrisk, Krups GVX2 heter den.

Manuell har en charm som jag gillar.. bra tips på en manuell prisvärd? Tänkte inte sä'tta 2,5k direkt i en kvarn just nu..

Jag är faktiskt lite osäker på hur grovt kaffet egentligen ska vara för Siphon, tyckt det varit svårt att läsa sig till. Dvs, om man kör med köpekaffe, färdigmalet..

Tack för tipset där också, ska kika på den!

Varför ska man undvika Harios egna och keramiska?

Reg.datum
    apr 2017
    Den krupsen har jag haft, då är färdigmalet bättre i min åsikt. Glömde att Hario har en elektrisk med malverk i stål, det är de keramiska jag ogillar skarpt både på grund av ojämn malning och att de är så långsamma.

Om du vill köpa i svensk butik är Timemores kvarnar de första som maler riktigt bra, kostar lite över tusenlappen.

Senior Member Coraxoss avatar
    Reg.datum
    jan 2019
    Är du nöjd med siphonen? Jag har velat köpa en sedan jag drack kaffe bryggt med en sådan i Burma/Myanmar för två år sedan, där använde de en halogenvärmare som värmekälla.

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Den krupsen har jag haft, då är färdigmalet bättre i min åsikt. Glömde att Hario har en elektrisk med malverk i stål, det är de keramiska jag ogillar skarpt både på grund av ojämn malning och att de är så långsamma.

Om du vill köpa i svensk butik är Timemores kvarnar de första som maler riktigt bra, kostar lite över tusenlappen.
    Ja, så kan det nog vara.

Ska kika på timemore! Snygga var de iaf. Även om jag nog skulle vilja ha en med såpass kapacitet att jag inte behöver ladda om den med mer bönor för att brygga en (såsom mina koppar är) kopp kaffe. Kanske räcker 30g dock..måste testa väga.

Citat Ursprungligen postat av Coraxos Visa inlägg
    Är du nöjd med siphonen? Jag har velat köpa en sedan jag drack kaffe bryggt med en sådan i Burma/Myanmar för två år sedan, där använde de en halogenvärmare som värmekälla.
    Jag är nöjd! Nu har jag haft den bara en kort stund, så har precis fått in klämmen på det. Ännu ej helt säker på hur mycket kaffe och hur länge jag vill ha det "dra" för att det ska bli optimalt för mig, testar lite ! Kör nu 1min30sek i övre behållaren innan jag tar bort värmekällan. Ska tillägga att det kaffe jag hade kvar hemma var lite budget-lindvalls, som jag faktiskt inte gillar sådär värst mycket. Men det blev riktigt gott ändå tycker jag. Ska testa köpa lite finare kaffe härnäst och verkligen försöka få till det optimalt!

Men själva bryggaren. I konstruktionen känns alla delar gedigna. Väldigt enkelt med ett litet spritkök, och T-röden räcker hur länge som helst... Om man häller i varmt vatten från vattenkokaren tex så kokar det upp på nolltid av brännaren, och hela proceduren tar bara några minuter. Delarna är lätta att diska. FÖRUTOM: Den undre behållaren får en missfärgning av lågan/spritångan undertill, dvs det svartnar med sot där. Det går att diska bort, men var lite jobbigt att skrubba - man ska nog helst göra det omgående. Vet inte annars vad man gör åt det (eller om man ens bör bry sig!).

Totalt sett känns detta som ett väldigt roligt och bra sätt att brygga kaffe som man säkert kan optimera. Har även sett folk på instagram brygga te med siphoner, måste testas nån dag.. Själv gillar jag själva "ritualen" skarpt. Det känns som man pysslar med ett vackert litet kemilabb. Det är ju ett vackert sätt att brygga kaffe med vid tex en middag också! Särskilt eftersom man kan göra det var som helst, och att bryggaren i sig är en fin serveringskanna.

Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av Eightfiftysix Visa inlägg
    Ja, så kan det nog vara.

Ska kika på timemore! Snygga var de iaf. Även om jag nog skulle vilja ha en med såpass kapacitet att jag inte behöver ladda om den med mer bönor för att brygga en (såsom mina koppar är) kopp kaffe. Kanske räcker 30g dock..måste testa väga.
    Får precis plats med 30g ljusrostade bönor i min Timemore G1, mörkare inte mer än 25g så det beror på. Håller med om att det är lite trist att ladda om. De som har större kapacitet ligger ungefär på den summa du pratade om, säg Comandante C40 eller Kinu M47.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Intressant läsning

Vad skiljer den där från ex en Don Pedro?

Liknande ämnen

1. Coffee Siphon
    Av Ante i forum Hårdvara
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 22:57
  2. Siphon - fel metod eller kassa smaklökar?
    Av hengru i forum Hantverket
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 01:08
  3. Butane Micro Burner til Siphon
    Av Tobias Abrahamsen i forum Hårdvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 16:47

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg