Hario Siphon!

Jacob

Well-known member
Kom över en Bodum Pebo för 75 kr, så jag var tvungen att testa! Det är ju samma princip som Harios, även om den har ett annat filter, så jag fyller på mina funderingar i den här tråden!

- Malningsgrad:
Alla säger helt olika när man söker runt på nätet. En del säger att det ska vara finare malet än bryggkaffe, en del säger lite finare än press, någon enstaka att det ska vara grövre än så. Bodum själva skriver i manualen att det inte spelar någon roll, men säger heller inget om att extraktionstiden i så fall borde justeras. Vad kör ni på?

- Temperatur:
Jag testade och mätte temperaturen i den övre behållaren lite, och det verkade som om Bodums egen brygginstruktion är helt uppåt väggarna. Har sett andra göra så på YouTube också. Dvs. att man monterar behållaren tätt försluten i kannan redan från början. Det verkar innebära att vattnet stiger upp i den övre behållaren vid strax över 70 grader p.g.a. ångtrycket, och när det väl börjar koka i den undre kannan, så stiger inte temperaturen i den övre. Det enda som kommer upp då är ju ånga, och det räcker inte riktigt för att få temperaturen att stiga.

Jag testade istället att koka upp vattnet helt i kannan, därefter montera och mäta. En viss avsvalning sker när vattnet stigit upp, och det verkade som om vattnet stannar vid 92-94 grader. Jag testade bara ett par gånger, så jag vet inte om det finns ytterligare variabler, t.ex. om det blir annorlunda effekter med olika mängder vatten. Men det verkar inte som om man behöver oroa sig för att det blir för varmt.

- Virvel vid "nedsuget":
En del förespråkar att man gör en virvel när kaffet ska sugas ner, för att minska risken att filtret sätter igen eller något. Jag testade detta ett antal gånger, men mitt plastiga bodumfilter sätter igen varje gång, förutom när jag INTE skapar en virvel :wacko: Kanske ligger det en del fines vid ytan som får hjälp ner och sätter igen filtret när jag skapar en virvel.

Hur som, kul metod ändå! Men malningsgraden är det jag funderar mest på i nuläget.
 

Jonken

Well-known member
Så länge du kokar vattnet i vattenkokare innan kan du hälla i och montera på den övre behållaren till synes utan problem.. Men jag föredrar att hålla den lös tills att det precis börjat koka igen.

Malningsgrad beror på vilket filter man man använder. Plastfiltret kan fungera bra men nästan ett måste att mala lite grovt, inte finare än vanligt filterkaffe. Frustrerande när det sätter igen så jag kör helst med tygfilter som ju går att köpa till (och klarar något i stil med moka/aeropress utan problem)

Vid mina mätningar kan temperaturen klättra över 94C så var lite varsam med värme & tid.
 

Jacob

Well-known member
Ok, jag får testa och mäta temperaturen lite mer noggrant för att se vilken metod som ger mest förutsägbart resultat. Vill helst få in en fungerande rutin som gör mig oberoende av termometer. Det räcker med en våg :)

Jag har nog landat i en malningsgrad som ligger mellan press och brygg. Det sätter aldrig igen, så länge jag inte joxar runt med skeden precis när den suger ner kaffet.

De halvdana kaffen jag provat med hittills har krävt uppdosering för att smaka något. Gör jag 6 koppar verkar 8 g/dl vara bra. Färre koppar kräver 10 g/dl för att smaka något överhuvudtaget. Men som du eller någon nämnde, så är de större sifonerna tydligen lättare att lyckas med när man brygger lite större mängder kaffe.

Det blir bättre för varje bryggning i alla fall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Ett plus med den stora och större mängd vatten är att det tar längre tid innan genomsnittstemperaturen blir för hög. Det handlar i vanliga fall om flera minuter, men jag gör den lilla virveln med termometern så har den framme ändå :lol:

Whirlpool_dynamics.jpg

Det är det som händer med en 'whirlpool' - vet inte om de små partiklarna dras ner först men resultatet är ju att vattnet dras ner igenom sumpen som lägger sig över filtret som en kon istället för att flyta på ytan eller lägga sig jämnt fördelat över botten.
 

Jacob

Well-known member
Ja så fattar jag det också, men blev förvånad då en eller ett par nördar i sina videor på YT förespråkade virveln. Tror tanken var att extraktionen skulle bli jämnare eller nåt. Nån tyckte att det skulle förhindra att filtret satte igen, men han hade likväl en liten kon mitt över filtret istället för en jämn matta med kaffesump.

Det är många ”kvalificerade” gissningar där ute 😄 *kastar sten i glashus*


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eightfiftysix

Well-known member
Detta med virveln tror jag är lite hittepå, om jag ska vara ärlig. Kanske beroende på olika siphoner, men i min hario med tygfilter så har jag aldrig märkt av nån slags sump oavsett malningsgrad, det känns väldans "tätt" på så vis. Utan att sätta igen, det har jag aldrig heller varit med om öht.

Alltså, vissa videos på siphonbryggning på youtube pratar om att glaset ska explodera om man inte lägger i kedjan för filterhållaren på ett visst sätt Och en annan massa vad jag kallar extra-pretto-bullshit. Här:
https://www.youtube.com/watch?v=DWduH2DJ7Ms

Jag förstår charmen med att se bryggning som en konst och vara exakt i vad man gör, men detta stör mig bara. Nåja.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Jag kör med 15g vatten per gram kaffe, precis som med presskanna.

När jag häller över vattnet sjunker temperaturen till 93-94C och visst tar det åtminstone 45 sekunder innan det är dags att trycka till övre behållare. Har man blandat i vatten i spritbrännaren tar det lite längre tid.

Du behöver termometer i början åtminstone för att bedöma vad temperaturen blir i den övre behållaren, det ser lätt ut som att det kokar även om temperaturen är inom rimlig gräns. Filtret påverkar här har jag märkt, men det är också rekommenderat att brygga närmare maxkapacitet än vad du gjorde - åtminstone 400ml i den stora.

Jag får absolut ingen sump med tygfilter. Möjligtvis ett litet moln av mikrometerstora partiklar, precis som det slinker igenom en aning i espresso.

Bleksalt är helt miljövänligt så ingen anledning att undvika det egentligen, till skillnad från Cafiza och dylikt. För sifonen räcker kokande vatten ganska långt men ibland kör jag med en piprensare i röret annars byggs det upp beläggning där.

Testade nu med 1/15 ratio som dig. Men vilka tider kör du normalt?

Körde nu att jag hade i kaffet när underbehållaren börjat koka, dvs innan jag fäste övre så det stiger. Startade timer precis när vattnet kommit upp in i kaffet i den övre behållaren, dvs inte när den är fylld. Rörde om lite medans kaffet saturerades så att säga. Sen rörde om efter 45sek. Rörde om vid 1min15sek och tog bort brännaren. Lät det falla ner.

Malningsgrad var 10 eller 11 på min timemore slim, om det är tydligt.. Relativt fint?

Resultatet blev...bra. Men ärligt så gillade jag kaffet jag gjorde med samma malningsgrad i min aeropress tidigare mer. Sötare, men också starkare antar jag eftersom jag då hade 17g kaffe på betydligt mindre vatten..

Hm, hm.

Här är en liten film från denna bryggning, eftersom jag samtidigt testar en liten ny mikrofon till min gopro:
https://www.youtube.com/watch?v=wnfQH3Chab0
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Jag har testat lite olika nu, och hittills kommit fram till 7g/dl vatten när jag gör på ca 5 dl vatten eller mer (ca 14g vatten per gram kaffe). Gör jag på 3-4 dl vatten är 8 (12,5/1) eller kanske t o m 9g/dl bättre.

Det är ju som sagt en Pebo jag har, och den är gjord för större mängder kaffe. Det som händer är att det blir lite svagt när jag gör färre koppar, eventuellt pga att det drar ner kaffet snabbare. Kanske går det att kompensera med längre extraktionstid?

4 dl och uppåt har hur som helst blivit riktigt bra varje gång på sistone, t o m med mediokra kaffen!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Förklaringen hittar du här: https://www.baristahustle.com/blog/immersion-vs-drip-coffee-brewers/

I Pebo stannar en större mängd vatten kvar i nedre behållaren hela bryggningen, så inte nog med att du lär få lite sämre extraktion med mindre vatten - det blir också starkare kaffe som stannar kvar i sumpen efteråt. Visst kan du kompensera lite med längre bryggtid men du riskerar att få dåliga smaker på köpet. I längden är det smartare att ha en bryggare anpassad efter ungefär den storlek man vill brygga för det mesta.

856: nöjer mig med ca 2 minuter total bryggtid i den lilla TCA-3 eftersom temperaturen börjar löpa amok där någonstans. Har brännaren så att halva lågan träffar undre behållaren medan kaffet brygger för att sakta ner det något. Provade med 11 på min Timemore G1, drog bort brännare ungefär samtidigt och fick också 2 minuter totalt eftersom den får kämpa lite för att suga tillbaka kaffet med såpass finmalt. Det är ungefär den malningsgraden jag brukar använda med Mahlkönig Vario/Guatemala men för Timemore stannar jag oftast runt 14 om det inte är väldigt ljusa bönor.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp