Drop coffee på Lidl.

cizeta

Well-known member
Var på morgonen och besökte en nyöppnad Lidl-affär. Blev väldigt förvånad när jag såg att de hade hela bönor från Drop Coffee Roasters.
Behövde inga bönor men kände att det fick bli ett paket ändå.
cd3f223f03ab39e1976525c392a58653.jpg
 

Tsingos

Well-known member
Lidl har ett sammarbete med olika mindre företag i Sverige nu under Corona Pandemin för att stötta dem. Och dropcoffee är ett av dem. Ska också till Lidl och köpa kaffet även om jag har så jag klarar mig hemma :)
 

Jonken

Well-known member
Tydligen ska det ha funnits sedan i måndags, men på mitt närmaste Lidl har de inte fått in något än.

Edit: Hammarby Sjöstad hade några lådor :)
 
Senast ändrad:

Molarin

Well-known member
Ska köpa när den kommer hit.

Prova även Hammars Tonic som också finns på Lidl. Deras rosa variant med Grape och Hibiskus är grym ihop med en balanserad gin.
 

Satyricon

Well-known member
Var på morgonen och besökte en nyöppnad Lidl-affär. Blev väldigt förvånad när jag såg att de hade hela bönor från Drop Coffee Roasters.
Behövde inga bönor men kände att det fick bli ett paket ändå.
cd3f223f03ab39e1976525c392a58653.jpg

Såg den på ett Lidl i Malmö i går. Tror ni den funkar som espresso, eller är den för mellanrostig?
 

Jonken

Well-known member
Undrar om de har vält rätt bönor för att sälja in sig till en ny kundkrets med bara, de är såpass hårda att jag skulle vara bekymrad över en billig kvarn och min vanliga inställning för V60 med Timemore G1 tog 6 1/2 min :lol:

Får mig att tänka på https://www.home-barista.com/brewing/extremely-long-drawdown-on-v60-t64754.html

Med MK Guatemala på finare inställning än så gick det på 3 1/2 min och visst kan jag känna den beskrivna smaken en aning.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Det är snarare rejält ljusrostade bönor med andra normer. Borde kunna bli god espresso tror jag men antagligen knepig att få till. Mitt första försök 16,5g:40g 30+50s 20,5%EY var sådär
 
Senast ändrad:

Satyricon

Well-known member
Det är snarare rejält ljusrostade bönor med andra normer. Borde kunna bli god espresso tror jag men antagligen knepig att få till. Mitt första försök 16,5g:40g 30+50s 20,5%EY var sådär

OK, tror kanske jag väntar lite ... ljusrostat är inte riktigt min melodi.
 

bjuhren

Active member
jag var på mitt lokala Lidl (Borås) och där fanns de tyvärr inte. hade varit roligt att testa så någon som vet om dessa finns i butiker utanför Stockholmsregionen?
 

Jonken

Well-known member
De ska finnas i hela landet, men inte bredvid resten av kaffet utan på en hylla med diverse tillfälliga varor
 

bjuhren

Active member
De ska finnas i hela landet, men inte bredvid resten av kaffet utan på en hylla med diverse tillfälliga varor

Tack! Då får jag fortsätta hålla utkik.
Hon jag frågade som jobbade i butik sprang till och med ut på lagret och letade men hon kände inte igen den så enligt henne hade de inte haft den, i alla fall inte ännu. Hoppas den kommer framöver. Alltid skoj att testa nytt även om jag har 8kg råkaffe på väg.
 

bauta

Well-known member
Finns på Lidl i Kista.
89:- för 250 g vilket kanske är ett bra pris?
Gott kaffe men usel förpackning.
Påminner om gamla tandkrämstuber som låg i kartong och plast.

Varför både och? Samt en påse med vitt tryck mot celeste bakgrund, ni ser väl texten...

Edit: är ett bra pris, 250 g från DC på baristashopen kostar typ 150:-
Bra initiativ av Lidl men DC måste ha väldigt bra rostningskapacitet om de kan förse hela Sveriges Lidl med superfärsk Ugara? Rostningsdatum 17 maj

f9eabae03eed181df433372ead1944bc.jpg


Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Fogfighter

Active member
Förstod inte heller dubbelpacketeringen

En är fullt tillräckligt, speciellt i dessa miljömedvetna tider

Kaffe är inte testat än, dock ligger den näst på tur efter Blekinge Speciality Coffee är slut
 

Molarin

Well-known member
Bra initiativ av Lidl men DC måste ha väldigt bra rostningskapacitet om de kan förse hela Sveriges Lidl med superfärsk Ugara? Rostningsdatum 17 maj

Så många kilo blir det nog tyvärr inte. Jag kör 12 kg per batch och producerar 250 kg i veckan ensam. Skulle kunna köra samma mängd per dag om jag hade en anställd.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp