Drop coffee på Lidl.

bauta

Well-known member
Enl Wikipedia hade Lidl 186 butiker 2019.
Jag såg nån kartong på Lidl kista, säg att varje butik beställt 10 kg (40 paket).
Då har DC ganska bra kapacitet för rostning (om alla butiker har kaffet, och att allt är lika färskt).
Jag trodde de var en mikrorostare.
Nåväl, slut på spekulationerna😊
.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Det står att de använder en 25kg Diedrich.

Angående färskhet upplever jag att ljusrost tjänar på lite längre vila, så om det tar några dagar att rosta behöver det inte vara något större problem. De bönor jag köpte (rostdatum 19/5) tycker jag var ganska smaklösa hur jag än brygger däremot.

Luktar gott åtminstone
 
Senast ändrad:

Fogfighter

Active member
Det står att de använder en 25kg Diedrich.

Angående färskhet upplever jag att ljusrost tjänar på lite längre vila, så om det tar några dagar att rosta behöver det inte vara något större problem. De bönor jag köpte (rostdatum 19/5) tycker jag var ganska smaklösa hur jag än brygger däremot.

Luktar gott åtminstone

Håller med!

Gjorde en cappuccino till mig och frun igår med enkel espresso. Blev inte speciellt imponerad. Ska dra en singel espresso senare och se hur det är men än så länge... nja
 

bauta

Well-known member
Som espresso väldigt syrlig, men ok som aeropress (i den ljusa moderna skolan)

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

cizeta

Well-known member
Nu är påsen öppnad. Premiär bryggd fick bli en kalita bryggning över is och sen lite kvävgas .
Blev en len svalkande sommardryck
e449d54ba514e364180f797c140e76b0.jpg
 

Eightfiftysix

Well-known member
Åkte förbi och köpte idag. Jag är helt ny inom "finkaffe" (tänk allt utom löfbergs, gevalia mfl, färdigmalda).

Malde med min gamla, enkla kvarn. Bryggde i sifonen.

Herregud vilken skillnad i arom jag märkte! Fantastiskt. Spännande detta. Däremot bryggde jag en aning för svagt, vilket jag ska lära mig av till nästa gång. Sen kanske det spelar roll också att detta inte är mörkrost (som jag är mer van vid) ?

Iaf, oj vad spännande...
 

Spider

Well-known member
Köpte några paket idag, lite annorlunda smaker än vad jag är van vid. Det är fina böner ändå. (Rostning 15 dec).
det blev bäst enligt: 18gr-->27sek--> 30gr (dricka). Väldigt ljusrostat.
 

onyman

Well-known member
I Årstafält butiken kostade nu en påse 59kr eller var det 69. riktigt billigt iallafall. rostdatum i december och skörd nu dec 2019/jan2020, vilket jag TROR är fräshare än när de började sälja på LIDL... då var det väl en äldre 18/19 skörd.
 

Spider

Well-known member
Är det någon som vet hur länge ska Lidl sälja deras kaffe? Kommer de att få leveranser kontinuerligt?

I Årstafält butiken kostade nu en påse 59kr eller var det 69. riktigt billigt iallafall. rostdatum i december och skörd nu dec 2019/jan2020, vilket jag TROR är fräshare än när de började sälja på LIDL... då var det väl en äldre 18/19 skörd.
 

Gholam

Well-known member
I Årstafält butiken kostade nu en påse 59kr eller var det 69. riktigt billigt iallafall. rostdatum i december och skörd nu dec 2019/jan2020, vilket jag TROR är fräshare än när de började sälja på LIDL... då var det väl en äldre 18/19 skörd.

Det är riktigt prisvärt. Jag fick ge 89:- i närmaste Lidl...
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp