Köpråd version 2

Vilken maskin?

  • Quick Mill Anita

    Röster: 0 0.0%
  • Expobar Brewtus IV Heat exchange (Inte PID)

    Röster: 0 0.0%

  • Totala väljare
    0
  • Enkät stängd .

jobend

Member
Hej!

Oj vad jag behöver hjälp nu!

Fram tills idag var jag säker på att jag skulle köpa en ISOMAC Tea.
Sedan ringde jag CaffeI Italia och killen där säger så här
"Isomac är populär i Sverige, men köp den inte, vi har mycket problem med dem. Ett annat företag har tagit över nu så kvalitén kommer ordna upp sig men det kommer ta ett tag"

Istället tycker han att jag ska köpa:

1. Quick mill Anita eller
2. Expobar Brewtus IV (den utan PID alltså inte dubbelkokaren)

Nu är jag jätte rådvill, jag vet inte alls vilken jag ska köpa. Budget ligger där runt 12-13.
Jag behöver ingen dubbelkokare men heatexchange är nödvändigt.

Tacksam för all hjälp!
 

Jonken

Well-known member
Tror att covid har påverkat utbudet av maskiner, men jag hade nog hellre valt en dubbelkokare när det inte skiljer så mycket i pris.

Ett alternativ som bryggar gapet mellan traditionell HX och DB är https://www.kaffecompagniet.se/marax men den finns inte i lager.

Finns en hel del positiva omdömen om https://bagarenochkocken.se/kaffe/espressomaskiner/sage-espressomaskin-bes-920/ ifall du gillar ljusrost.

Eller om man bara vill ha en billig HX är https://bagarenochkocken.se/kaffe/espressomaskiner/nuova-simonelli-oscar-ii-espressomaskin/ bra valuta med rejäl ångkraft.

Skulle vara lite nervös att köpa från CoffeeItalia eftersom de inte har helt fläckfritt rykte.
 

jobend

Member
Hej Jonken.

Vad är fördelen med dubbelkokare förutom att du kan stänga av den del som inte används?

Vad har caffe italia för rykte?

Tack på förhand
 

Jonken

Well-known member
Fördelen är att man får bättre kontroll över temperaturen och slipper spola igenom vatten för att kyla ner gruppen. MaraX åstadkommer det på ett annat sätt.

https://www.trustpilot.com/review/www.coffeeitalia.co.uk?languages=en&stars=1 - utöver svårigheter att reklamera fraktskador verkar de ha sålt andrasortering till fullt pris. Majoriteten har säkert fått sina grejer hela och i bra skick men det verkar inte roligt att vara en av de olyckliga.
 
Senast ändrad:

jobend

Member
Tack för länken. Det ser verkligen inte bra ut och jag kommer inte beställa från dem.
Av de länkar du lade ovan så gillar jag ju såklart Lelit MaraX bäst. Tycker det är en djungel och jag blir svettig bara av tanken på att lägga ut 14 papp utan att veta vad jag gör :-O.
Kanske får kolla tråden med webbshopparna igen.
 

svartvest

Well-known member
Lelit eller Rocket appartomento men då 13.500...
Isomac har varit en sorgefågel länge med läckage och plastdrev i kvarnarna... Den obligatoriska frågan är vad har du för kvarn till maskinen?? Ett måste att ha en kvarn, för espresso.

Jag vet känslan, att lägga ut så mycket pengar, men har du intresse att lära för espressobryggning kräver träning, träning och åter träning... så kommer du bli nöjd... Det jag sett av Lelit har varit positivt..
 

jobend

Member
Hej Svartvest och tack för ditt svar.
Jag har förstått att kvarnen är minst lika viktig så jag har skaffat mig en Mazzer Super Jolly manuell med doser. Det borde väl vara ok?

Jag har tittat lite på Lägenhets Rocket men är osäker på om jag gillar den.
Lyxproblem? Ja. ;)
 

svartvest

Well-known member
Mazzer är en fin kvarn, dock är det viktigt att rengöra dosern så att det inte ligger kvar gammalt kaffe, för då är det svårt att få till espresson.
Lycka till med lyxproblemet, och välkommen ner i espressoträsket...

Räkna även med en 1000 lapp för mjölkkannor och kanske en tamper... på loppisar kan man hitta stålkannor som kan fungera riktigt bra att hälla med men inte med samma känsla som en bra kanna.
 

jobend

Member
Landar nog ändå i en Lelit Mara.
Fått superfin respons av Kaffecompagniet, så min order lär landa hos dem.

Känns tryggt.
 

jobend

Member
Så jag beställde en Lelit Mara PL62 på lunchen idag. Kl 13.40.
Kl 14:11 får jag en avisering från DHL att maskinen är på väg. Jag kan välja leverans redan imorgon, alltså dagen efter.

Sjukt imponerad av Kaffecompagniet
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp