Spole till solenoidventil på urgammal Gaggia

Björn

Well-known member
Hej alla,

jag har en urgammal Gaggia Classic som jag fått av mina svärföräldrar. Enligt legenden så skall en bekant ha haft den med sig från Italien på åttiotalet eller så. Den är så gammal, att även om uppbyggnaden är densamma som dagens, så är delarna andra. Härförleden drabbades jag av problemet att inget vatten kom genom brygghuvudet, trots att pumpen gick. Som första åtgärd så har jag tagit isär maskinen och kalkat av alla delar. Åter ihopsatt fungerade den ändå inte. Jag har nu fastställt att det tycks vara spolen till solenoidventilen som har brunnit. Den aktiverar helt enkelt inte ventilen.

Mitt problem nu är att få tag på motsvarande spole. Jag finner många spolar på nätet, men ingen med samma specifikationer. Så, första frågan är om det är viktigt att spolen är exakt densamma, eller om det räcker med ungefärligen samma parametrar? Var skulle man kunna få tag på någonting sådant? Specifikationerna är som följer:

Innerdiameter: 14 mm
Dimensioner (H x B x D): 31 x 32 x 36 mm
220V - 50 Hz
13 VA

All hjälp tages tacksamt emot.

Hälsningar, Björn
 

Bilagor

  • IMG_3737.jpg
    IMG_3737.jpg
    79.2 KB · Visningar: 15
  • IMG_3738.jpg
    IMG_3738.jpg
    76.5 KB · Visningar: 15

Jonken

Well-known member
Jag tror att den nyare Parker KP07 är identisk faktiskt, jag har en från en slaktad Gaggia om du vill ha.
 

Björn

Well-known member
Tack för svar. Parker KP07 tycks ha något lägre Watt-tal, men innerdiameter och höjd stämmer ju. Så länge den orkar öppna själva ventilen så spelar det nog ingen roll. Tack för erbjudandet om din spole, men jag bor i Tyskland, så det blir nog lika dyrt att skicka som att köpa en ny här. Jag skall försöka beställa en här nu när du satt mig på spåret. Rapporterar i tråden om hur det går.
 

Jonken

Well-known member
Tänkte också det först, men om du kollar i broschyren från Parker står det KP07 7W 13VA. Lycka till!
 

Björn

Well-known member
Det fungerade! Jag fick igång den igen. När jag skulle beställa KP07-spolen på någon site stod det där att den ersatts av ZB09, så det var denna senare jag beställde. Passar i maskinen, allting fungerar och jag märker ingen skillnad mot tidigare. Tack igen för förslaget!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp