Undvik Blue Star Coffe

larsa

Well-known member
För 8 veckor sen skickades min beställning från Blue Star Coffee i Ireland. Jag har fortfarande inte fått någon leverans. Jag har ett ID-nummer och när jag söker på det så står det bara att paketet har lämnat Dublin. Postnord skall leverera i Sverige men vet inte var paketet är. Nu när jag skickar email till Blue Star Coffee får jag till svar att pga av det stora inflödet av email så kan de inte svara mig. Fortfarande så står det på deras hemsida att paket till EU skall ta max 7 dagar.

Det är första och sista gången jag handlar från Blue Star Coffee. De verkar inte seriösa.
Jag har handlad från England under Coronakrisen med leverans under en vecka.
Som tur är så handlar det om summor under 1000kr vilket jag får ta som läropengar.
 

Gholam

Well-known member
Men om det redan har lämnat Dublin så måste det väl vara fraktfirmans ansvar inte kaffesäljarens väl?
 

brn2rn

New member
AnPosts begränsningar under Covid

Det är inte riktigt rättvist att lägga skulden på Blue Star i det här fallet.

Irländska AnPost levererar inga paket till sverige sedan i slutet på mars. Alla paket stannar på Heathrow i deras förvar i väntan på att anslutningsflyg skall börja flygas igen. Som jag förstår det går deras frakt via Tyskland till Sverige och är helt avstängt nu.

Jag har ett paket som ligger på Heathrow sedan mitten av april utan att komma vidare. AnPost hävdar att paketet är i säkert förvar och på intet sätt försvunnet. Avsändaren kan inte göra något alls, än mindre få paketet tillbakaskickat till sig. Inga avsändare har fått den här informationen när de bokade leveransen heller. Inte bra skött, men absolut inte avsändarens fel.

Postnord "ser" paketet först när det scannats ut från Heathrow.

Så det är bara att vänta.

Här kan du söka reda på var ditt paket är:
https://www.anpost.com/Post-Parcels/Track/Search

Här finns info om vilka länder AnPost skickar till just nu:
https://www.anpost.com/Covid-19/Mails-Parcels-services



För 8 veckor sen skickades min beställning från Blue Star Coffee i Ireland. Jag har fortfarande inte fått någon leverans. Jag har ett ID-nummer och när jag söker på det så står det bara att paketet har lämnat Dublin. Postnord skall leverera i Sverige men vet inte var paketet är. Nu när jag skickar email till Blue Star Coffee får jag till svar att pga av det stora inflödet av email så kan de inte svara mig. Fortfarande så står det på deras hemsida att paket till EU skall ta max 7 dagar.

Det är första och sista gången jag handlar från Blue Star Coffee. De verkar inte seriösa.
Jag har handlad från England under Coronakrisen med leverans under en vecka.
Som tur är så handlar det om summor under 1000kr vilket jag får ta som läropengar.
 
Senast ändrad:

larsa

Well-known member
"AnPosts begränsningar under Covid"

Du verkar vara mer insatt än PostNord. Var har du gått din information från?

Fortfarande så är meddelandet när man söker på både Anpost och Postnord att paketet har lämnat Anpost Dublin. Inte att det har kommit till Heathrow.
I din länk till vilka länder som Anpost skickar till så är det "no restrictions" till Sverige!
När jag skickat email till Blue Coffee så får jag bara autogenererat svar om att de inte hinner svara på email.
Efter lite googlande så upptäckte jag en annan person som redan 2018 fick samma respons från Blue Coffee.
Det är något som int stämmer och jag känner mig blåst.

Att beställa från Italien som har haft jätteproblem med Covid är inga problem och det är snabb leverans därifrån nu.
När jag pratar med PostNord så kan de inte hjälpa till förrän paketet har kommit till Sverige. Det enda jag kan göra är att ta det med avsändaren Blue Cofee som inte svarar.

Det är som tur är första gången jag har problem med en transport. Kommer vara mer försiktig vem jag handlar av i fortsättningen.
 

brn2rn

New member
PostNord brukar ytterst sällan ha någon koll alls tycker jag.

AnPost ändrade Sverige under gårdagen till No Restrictions, vilket gläder mig då mina förstärkare legat på Heathrow sedan 15/4. Inom ett par dagar borde de väl röra på sig.

Italien beror på om du får skickat med kurir eller posten . Posten har man ren tur om paket kommer fram med. Kurir har funkat under de senaste åren, bättre än här hemma.
 

larsa

Well-known member
I dag 2/7 helt plötsligt fick jag mitt paket som jag betalade 25/3.
Det var en tamper tillverkad i Italien. Trodde det var säkrare att beställa från Irland i stället från Italien som hade det tufft med Corona-Pandemin just då.
Helt fel. Andra jag känner har fått paket från Italien under pandemin inom en vecka. Vet inte varför det skall ta så lång tid från Irlands AnPost som nog är deras motsvarighet till vårt Post Nord.
Transporter med kurir så som Schenker eller DHL verkar ha fungerat bättre.
Mitt paket var servicetyp Express.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja det måste vara någon sorts rekord. Skönt att det åtminstone kom fram något till slut!
 

brn2rn

New member
Jag fick mina förstärkare i tisdags.
Anledningen till att det tog så lång tid är att AnPost använder Lufthansa från Heathrow via Tyskland till Sverige för alla paket. Den länken har inte varit öppen av någon anledning. Men den 18/6 öppnade de igen och paketen började sakta ta sig fram.
 

larsa

Well-known member
När jag pratat med PostNord som skulle leverera paketet i Sverige så sa de att flyget stod still och all post från Irland styrts om till att gå via båt och att det skulle ta lite längre tid än normalt. I och med att det tog så lång tid så beställde jag en annan 41mm tamper från annat håll som levererades inom några dagar. Nu har jag två 41mm tampers. Inget stort problem för det är alltid bra att ha reserver.
 

larsa

Well-known member
Häromdagen svarade Blue Star Coffe på mitt email. De bad om ursäkt för den långa leveranstiden och hade skickat en ny tamper till mig för nu hade transporterna kommit igång. Nu har jag snart 2 tampers från dem. PostNord lägger paketet i min brevlåda och skall jag skicka tillbaks den får jag betala frakten själv. Typiskt.
Blue Star Coffe är till slut ett seriöst företag. Hade de haft tid att svara på email och förklarat transportproblemet så hade det blivit färre problem. Jag var väl inte den ende som hörde av sig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp