Mönster på kanalisering [Bild i inlägget]

Ciruj

New member
Hej,

Först och främst så vill jag tacka för ett grymt forum, det har hjälpt mig en del på vägen och nu gör jag mitt första inlägg. Jag har införskaffat mig en Isomac Venus och maler med en Quamar M80e. Eftersom jag precis gett mig in i det här så har jag stött på ett problem med kanalisering. Jag har försökt att söka runt efter ett inlägg med samma problem men jag har inte lyckats hitta något. Jag får ett hexagonalt kanaliseringsmönster när jag försöker brygga mitt kaffe. Det är 6 hål (ibland färre men samma mönster) som är identiska med hur brygghuvudet ser ut när man skruvar loss det. Jag har skruvat loss brygghuvudet och rengjort allt men problemet återkommer. Jag doserar 18g i en dubbelkorg men frågan är om jag maler på rätt inställning med tanke på att kanalisering ändrar flödet av kaffe och det är svårt att avgöra hur mycket kaffe jag får ut på vilken tid.

Kanalisering.jpg

Ursprunligen så bryggde maskinen på 14-15 bar (antar det har med pumptyp att göra?) men efter att ha läst runt lite så har jag dragit ner det till runt 9 bar (har för mig att samma mönster fanns när jag körde på 14-15). Jag har lyckats att brygga en bra espresso ett fåtal gånger men det är väldigt sällan och jag börjar bli frustrerad. Min tamper är inte den bästa och inte mina färdigheter heller, men varför återkommer samma mönster gång på gång? Hoppas att någon av er mer kunniga kan hjälpa mig så att jag kan få njuta av gott kaffe framöver.

Tack på förhand!
 

bauta

Well-known member
Är det så att groparna överensstämmer med hålen i spridarplåten i bryggruppen?
Bryggtrycket beggs upp av motståndet i pucken, till övertrycksventilens inställning uppnås (normalt 9-10 bar).
Kanske det bara kommer vatten i de mittre hålen av spridarplåten pga stopp i de yttre? Då kanske vattnet forsar snabbt initialt och gräver gropar.

Pre-infusion kanske kan vara nåt om det går att göra, så pucken sätter sig innan mängden vatten?

Sen är det väl ingen formell kanalisering som ger problem om inte hålen går genom pucken. Nakenfilter (bottenlöst) är mkt bra för att fånga sånt.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 
Senast ändrad:

Ciruj

New member
Är det så att groparna överensstämmer med hålen i spridarplåten i bryggruppen?
Bryggtrycket beggs upp av motståndet i pucken, till övertrycksventilens inställning uppnås (normalt 9-10 bar).
Kanske det bara kommer vatten i de mittre hålen av spridarplåten pga stopp i de yttre? Då kanske vattnet forsar snabbt initialt och gräver gropar.

Pre-infusion kanske kan vara nåt om det går att göra, så pucken sätter sig innan mängden vatten?

Sen är det väl ingen formell kanalisering som ger problem om inte hålen går genom pucken. Nakenfilter (bottenlöst) är mkt bra för att fånga sånt.

Skickat från min SGP771 via Tapatalk

Jag har rengjort brygghuvudet och allt där, så det är inga kafferester men hålen överensstämmer med hålen i spridargruppen. Det kan vara som du säger att vattnet forsar snabbare där och på så vis skapar hål i pucken. Då kanske inte det är problemet utan min teknik överlag? Vad händer om jag samtidigt släpper ut ånga under pre-infusion? Byggs trycket upp långsammare beroende på hur mycket jag vrider på vredet?
 

Jonken

Well-known member
Tror att det där är något du får leva med, men som sagt är det inte fullgod kanalisering utan beror på att vattnet trycks ut genom spridarfiltret på de punkterna. Något du kan göra om du orkar är att lägga ett pappersfilter ovanpå för att skydda pucken lite bättre, aeropress-filter som man fuktat bör passa. Sen kan du leka med att antingen minska eller öka dosen för att ge vattnet mer ingen plats alls, båda strategier kan fungera. Ja, ångvredet bör fungera för att reglera trycket med, testa att hålla dig under 2 bar tills du ser de första dropparna, det kommer hjälpa pucken att hålla ihop. Observera att pre-infusion till den graden kräver att man maler finare.

Allt det sagt bör du kunna brygga bra espresso utan att trixa på det viset. Tyvärr är maskinen inte så förlåtande bara men kolla upp WDT, det är den enskilt mest hjälpsamma åtgärden i min erfarenhet.
 

Ciruj

New member
Tror att det där är något du får leva med, men som sagt är det inte fullgod kanalisering utan beror på att vattnet trycks ut genom spridarfiltret på de punkterna. Något du kan göra om du orkar är att lägga ett pappersfilter ovanpå för att skydda pucken lite bättre, aeropress-filter som man fuktat bör passa. Sen kan du leka med att antingen minska eller öka dosen för att ge vattnet mer ingen plats alls, båda strategier kan fungera. Ja, ångvredet bör fungera för att reglera trycket med, testa att hålla dig under 2 bar tills du ser de första dropparna, det kommer hjälpa pucken att hålla ihop. Observera att pre-infusion till den graden kräver att man maler finare.

Allt det sagt bör du kunna brygga bra espresso utan att trixa på det viset. Tyvärr är maskinen inte så förlåtande bara men kolla upp WDT, det är den enskilt mest hjälpsamma åtgärden i min erfarenhet.

Tack för bra input och idéer! Hur menar du när du säger att reglering av trycket för få pucken att hålla ihop? Minska risken för kanalisering? Vidare, blir det någon skillnad i smak eller extraktionstid om man reglerar trycket med hjälp av ångvredet?
 

Jonken

Well-known member
Vattnet får chans att sprida sig jämnt i pucken om man inte bygger upp fullt tryck direkt, för att minska kanalisering och i bästa fall läka sprickor. En redan blöt puck är mer mottaglig för vätska också.

Ja, räkna tiden för förvätning/pre-infusion separat, dvs. lägg på den. 10-30 sekunder är vanligt, längre tid främst för ljusrost. Det blir skillnad i smak.
 

Ciruj

New member
Vattnet får chans att sprida sig jämnt i pucken om man inte bygger upp fullt tryck direkt, för att minska kanalisering och i bästa fall läka sprickor. En redan blöt puck är mer mottaglig för vätska också.

Ja, räkna tiden för förvätning/pre-infusion separat, dvs. lägg på den. 10-30 sekunder är vanligt, längre tid främst för ljusrost. Det blir skillnad i smak.

Okej, tack för hjälpen! Blir att prova så får jag se vad som händer.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp