Giotto ECM skramlar

JohanSwed

New member
Jag har en 2004 tillverkad Giotto ECM (E61?). Köpte den ca ett år sedan som begagnad, men genomgången och renoverad. Den skramalade lite när jag köpte den, men du skramlar den mer. Dvs. när pumpen går och man tillverkar kaffe. Tänkte öppna den och titta vad som kan ta emot vad. Är det någonting speciellt som jag skall titta efter?
 

bauta

Well-known member
Googla efter en sprängskiss först.
Ofta är vibrationspumpen upphängd i en gummibussning (osäker på just Giotto). Kontrollera denna.
När du har sidoplåtarna loss kan du köra pumpen och närmare lokalisera skramlet.
Var dock försiktig med exponerade strömförande komponenter.
 
Senast ändrad:

JohanSwed

New member
Det var locket till vattenmagasinet som låter mest. :). Tar emot kanterna i själva maskinen. Jag nöjer med detta nu iaf.
 

Coffen00b

Active member
Tjena!

Intressant! jag har samma maskin, mycket nöjd! men den låter som f*n när den jobbar/bygger upp tryck (no idea)...= pumpen jobbar helet enkelt!

Så jag har börjat kika på värmetålig ljudosilering, finns en del intressanta grejer på biltema t.ex., ganska tunna, inte end en cm i tjocklek, med självhäftande klister.. funderar på att ta loss sidoväggarna (om det går) och isolera dem, även kolla pumpen så att den inte ligger emot något, kanske lägga något vibrationsdämpande under allting i botten också, har hittat intressanta material för motorrum i båtar, och sen tänkte jag försöka jaga ner några slagt låg-profil-värmetåliga gummilister att sätta t.ex. runt vattentank-locket men även hela topplocket som säkert skramlar en del..

Jag vet inte, låter detta som overkill för er? :D har även funderat på något bakom maskinen på väggen som tar emot ljudet så att det inte bara studsar ut i köket hej vilt.

Mvh!
 

Jonken

Well-known member
Nej det kan vara allt det där som krävs :) kanske en sak i taget tills du blir nöjd? (tror att metall mot metall är värsta boven så lister borde vara en bra start)

Alternativt kolla om det inte blir enklare/billigare att konvertera till rotationspump om du har möjlighet att fastvattenansluta. Finns ganska billiga pumpar att köpa inom EU.
 

Coffen00b

Active member
Nej det kan vara allt det där som krävs :) kanske en sak i taget tills du blir nöjd? (tror att metall mot metall är värsta boven så lister borde vara en bra start)

Alternativt kolla om det inte blir enklare/billigare att konvertera till rotationspump om du har möjlighet att fastvattenansluta. Finns ganska billiga pumpar att köpa inom EU.


Ja, man vet inte... om inte annat , även om vissa delar bara förbättrar några procent, så kanske sammantaget alla insatserna tillsammant blir värt mödan :D
Sen ska man inte sticka under stolen med att det alltid ärkul med projekt!

konvertera till rotationspump låter ju intressant, problemet är att jag inte har den ståendes vid vatten idag, utan den står på andra bänken tvärs över köket, ovanpå min vinkyl, haha! alla leksaker på ett ställe!
 

Bilagor

  • 20200817_100228.jpg
    20200817_100228.jpg
    90.2 KB · Visningar: 16

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp