100% Robusta som Pour Over

waqrr

Well-known member
"Råkade" köpe en påse med 100% Robusta från Kafferosteriet Koppar igår. Den är ju tänkt som Espresso men är det någon som provat att köra det som Pour Over? Är detta överhuvudtaget drickbart?

Är lite sugen att experimentera en del så kanske kan vara en idè att blanda i en liten del i sin Pour Over blandning iallafall. Vad tror ni som kan?
 

Jonken

Well-known member
Jag vet inte med pour over (kan tänka mig att pappersfilter tar bort de bästa smakerna), men drack väldigt mycket robusta i presskanna ett tag. Kan vara ganska trevligt om man gillar stilen.

Testa att ha i en gnutta salt och pyttelite smör, som man gör i Vietnam. Bäst att göra en saltlösning som https://www.youtube.com/watch?v=9PUWQQ-joKE annars är det lätt att överdosera.
 

svartvest

Well-known member
Om det är en bra robusta kan den smaka bra. Efter woc i Göteborg hade jag ett prov från Uganda och den robusta kunde tävla med många kaffen som jag har druckit under mina 20 år som kaffenörd...
 

Brunabönor

Well-known member
Ska robustan vara svårare att brygga för hand menar ni? Jag har väldigt lite erfarenhet av denna sort men har lovat att rosta en blandning åt en espresso drickare framöver. Och då tar jag tillfället i akt att fråga någon av er en lämplig att rekommendera?
Priset har ingen betydelse, det är slutprodukten som räknas.
För egen del skulle jag inte kunna leva fullt ut om jag snålade för att köpa ett sämre smakande kaffe, som för övrigt är ett konstant sökande efter den heliga graalen..
 

Jonken

Well-known member
Svårare vet jag inte, menade bara att man riskerar att få för 'ren' robusta-smak av trä osv. medan mycket av det goa sitter i oljorna. Tyvärr är utbudet av robusta begränsat - har använt sorter från Filippinerna, Vietnam, Indien och Uganda. Viktigare än ursprung lär vara hur väl de har skött skörden, slarvas mer med robusta eftersom det ofta blir utfyllnad eller snabbkaffe. Men försök hitta fina bönor som kanske växt på hög höjd :) eller använd väldigt lite i din espressoblandning. Tycker att flera Indiska kaffen och åldrade Indonesiska fungerar bra som ersättare om man inte är förtjust i robusta-bett.
 

waqrr

Well-known member
Då har jag testat lite med Robusta bönorna och visst har dom en annorlunda smak. Svårt att förklara för en enkel lekman men om jag ska göra ett försök så skulle jag säga att dom definitivt är mindre fruktiga än Arabican och att smakerna mer går åt det träiga och jordiga hållet. Att bara köra dessa rakt av i V60 tyckte jag därför inte gav nån smaksensation direkt men att blanda 50/50 med Arabica bönor gav ett betydligt bättre kaffe. Fortfarande lite udda smak men ändå kul med nåt annorlunda.

Som Espresso däremot tyckte jag den gav ett betydligt bättre kaffe. Tom nästan så att jag föredrar 100% Robusta bönorna där framför andra blandningar jag provat. Fylligt och smakrikt och med en fin crema men men låg syra vilket jag gillar. Detta ska definitivt fortsättas att experimentera med :p
 

Satyricon

Well-known member
100 % robusta som espresso är väldigt trevligt, eller åtminstone typ 95 %. Man slipper syran, får rejält med crema och en fyllig och snygg kropp och piggnar till rejält. Tjockt kaffegods därtill och man hamnar i Neapel eller Palermo för några minuter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp