Gaggia Classic - inget vatten genom brygghuvud

tommyren

New member
Hej, jag har en Classic som vi köpte 2005 och har använts flitigt efter det. Jag har bytt brygghuspackning ett par ggr och kört rengöring mha backflush med ojämna mellanrum. För ett drygt år sen ramlade jag över en cafémaskin med direktanslutning osv så Gaggian åkte ner i källaren. Cafémaskinen åkte ut och Gaggian kom upp på bänkskivan igen, men nu kommer det inget gott kaffe!

Det kommer inget vatten ur brygghuvudet.
Om jag kör ånga så suger pumpen upp vatten och det kommer ånga, inga problem, men om jag bara ska göra kaffe så suger inte pumpen upp vatten och det kommer inget vatten.

Jag har rivit isär pump och solenoid och försökt göra rent dessa men ingen förbättring.
Spridarfilterhållaren är bytt till en kromad och den är bortplockad och rengjord.
Är det pumpen iaf som är dålig eller måste jag riva hela kokaren för att se om det är igenkalkat någonstans?

mvh kraftigt kaffesugen kille :D
 

tommyren

New member
löst!
Efter att ha skruvat bort solenoiden för tredje gången fick jag bort kalkavlagringarna i det lilla hålet i botten. nu funkar allt som det ska igen :)
mvh koffeinstinn kille
 
Bra jobbat!

Jag har också arbetat med min Classic de senaste veckorna. Frågor, värt att byta spridarfiltret till ett kromat? Har du mätt hur mycket vatten som den trcker ut? (cl/min)
 

Jonken

Well-known member
Om du menar spridarfilterhållare har de i mässing eller rostfritt mindre hål så de gör lite sämre jobb att sprida strålen om man inte borrar extra hål. Mer hygieniska är de definitivt.
 
Finns spriderfilterhållare på kaffecompagniet i Alu (som orginal), mässing och kromad mässing. Skulle det vara värt att lägga en 295kr på en i mässing? Ska sägas att min orginal ser "ok" ut, klart lite spår av ålder.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp