Uppvärmningstid

KaffeGott

New member
Jag har beslutat mig för att sätta guldkant på morgonrutinen med riktigt bra kaffe, efter att googlat runt ett tag har jag hittat maskinerna; Profitec Pro 300, Lelit Mara E61.

Problemet är uppvärmningstiden. Lösningen är en timer för maskinerna ovan vilket löser morgon kaffet men en spontan kaffe är inte att tänka på med 30 min uppvärmning, förslag på bra snabbupvärmda maskiner men som ändå håller likvärdig nivå som ovan listade?

Finns det maskiner med flera kockare för snabbare användning utan försämrat kaffe? Exempel;
- Kockare/behållare 1; 4 dl för kaffet
- Kockare/behållare 2; 4 dl för skummare
- Kockare/behållare 3; 4 dl nyintag av vatten. Kockare 1 & 2 tar vatten från den här behållaren för att minska uppvärmningstiden.
- Vattenbehållare 20 dl

Fördelningen med ovan setup är att det borde gå snabbt att värma 2 x 4 dl vatten för att göra en/två kaffe utan krångel med uppvärmningstid. Tacksam för tipps på espresso maskiner med liknande setup, eller info om varför det inte finns. Teoretiskt borde fungera med flera kockare och små vattenbehållare.
 

Wilderwein

Well-known member
Anledningen till långa uppvärmningstider är att du vill värma mer än bara vattnet. En bra maskin som dom du listat ovan har många kg metall som ska nå en viss temperatur. Varför vill man då det? Jo för att när du brygger ditt kaffe vill du ha konstant temp. Så jag skulle säga att det blir svårt att hitta en riktigt bra maskin med kortare uppvärmningstider än 30 min. Men man kan med fördel ha en timer som du ansluter till wifi. På så vis kan man starta maskinen från mobilen på vägen hem.
 

Jonken

Well-known member
Det finns maskiner med snabbare uppstartstid. Lelit MaraX krämar på ordentligt i början för att spara lite tid, t.ex. Bezzera har några maskiner med uppvärmd grupp och Breville/Sage DB kommer enligt uppgift ner till strax över 10 minuter genom att dessutom leda vattnet genom ångkokaren, ungefär som en tredje kokare som du efterfrågar.

Vill man verkligen skära ner på tiden klarar en Pavoni Europiccola sig på ~6 minuter eller i en högre prisklass Decent Espresso 5min.

Gemensamt för samtliga utom Pavoni är ändå att det kan vara värt att vänta lite längre om man vill att maskinen verkligen ska hänga med. Rekordet har ändå Cafelat Robot, redo på tiden det tar att koka upp mindre än en deciliter vatten i valfri vattenkokare, men då får du ingen ånga.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp