Söker kvarn

Libell

Member
Hej!
Jag är på jakt efter en kvarn i gott skick i (typ rancilio Rocky eller liknande) prisnivå 1000-1700kr.
Ska användas till brygg i första hand nu och espresso bra när sådan maskin kan köpa in.
Bor i övik så att den kan skickas är ett kvar om du inte bor i närheten.
 

Libell

Member

Jonken

Well-known member
Tveksamt, bättre att behålla den gamla Wilfan tycker jag.

Graefs kvarn gör ungefär likvärdigt jobb för espresso som Rocky i min erfarenhet, med skillnaden att den inte går att modifiera till steglös.
 

Libell

Member
Tveksamt, bättre att behålla den gamla Wilfan tycker jag.

Graefs kvarn gör ungefär likvärdigt jobb för espresso som Rocky i min erfarenhet, med skillnaden att den inte går att modifiera till steglös.

Ok. Ja Wilfan är rökt då sonen valt att diska den tyvärr.
Nån åsikt om skillnaden mellan graef cm40 och storasyskonen cm 800 alternativt 900?
 

Jonken

Well-known member
Ok. Ja Wilfan är rökt då sonen valt att diska den tyvärr. 😂
Nån åsikt om skillnaden mellan graef cm40 och storasyskonen cm 800 alternativt 900?

Ajdå. CM800/900 är i stort sett samma kvarn, båda med lite bättre justeringsmöjlighet och 900 med timer. Kan vara värt det om man inte bryr sig om att den lämnar hela 6g i utkastet varje malning och bara vill ha en bekväm och enkel kvarn för lite billigare bönor. Själv skulle jag föredra CM40, bibehållen kvalitet för mindre pengar eller satsa lite extra på en tjusigare kvarn som https://cdon.se/hushallsapparater/wilfa-kafekvarn-wsfb-100s-uniform-p49470787 som toppar både Graef och Rocky.
 

Libell

Member
Ajdå. CM800/900 är i stort sett samma kvarn, båda med lite bättre justeringsmöjlighet och 900 med timer. Kan vara värt det om man inte bryr sig om att den lämnar hela 6g i utkastet varje malning och bara vill ha en bekväm och enkel kvarn för lite billigare bönor. Själv skulle jag föredra CM40, bibehållen kvalitet för mindre pengar eller satsa lite extra på en tjusigare kvarn som https://cdon.se/hushallsapparater/wilfa-kafekvarn-wsfb-100s-uniform-p49470787 som toppar både Graef och Rocky.

Oj! 6g! Blir det så pass mycket bara för den utkastaren som 8 och 900an har? Men då kanske cm700 är ett bättre alternativ om man ändå vill ha lite mer inställningar. För den verkar ha samma utkast som cm 40 men ändå va ett snäpp finare? Eller är det samma modell med olika namn? Ser väldigt lika ut. vilken djungel.
 

Jonken

Well-known member
Skulle inte förvåna mig om de säljer cm702 som cm40 för att kunna ha någon slags prisgaranti eller något, men det är nog inget som skiljer nej. Så länge det är den lilla 'snabeln' är det inget som håller kvar onödigt mycket kaffe i utkastet och man kan luta den framåt och dunka lite i ryggen för att få ut det allra sista. Enkel men väldigt prisvärd liten kvarn.
 

Libell

Member
Så är det säkert.
Ja jag får sova på det i natt. Det var ju onekligen ett lockande pris på dem om de maler bra också. Så får man bara ta och värdera dedär med inställningarna kontra pulver i snabeln.
Tusen tack för alla råd!
 

lojander

Member
Jag körde ganska länge med Rockyn för bryggkaffe men det blir inte jättebra. Det blir så mycket fines även för grövre malningsgrader. Bytt till Baratza Virtuoso+ som jag kan rekommendera. Köp en rocky tillsammans med en maskin när det är dags att ta steget till espresso!
 

Libell

Member
Jag körde ganska länge med Rockyn för bryggkaffe men det blir inte jättebra. Det blir så mycket fines även för grövre malningsgrader. Bytt till Baratza Virtuoso+ som jag kan rekommendera. Köp en rocky tillsammans med en maskin när det är dags att ta steget till espresso!

Ja det lutar nog åt något liknande. De få gånger det blir espresso nu så blir det med en handpresso och då funkar ju en kvarn som är bra för brygg helt ok bara man kör på finaste. Kanske är bättre att ta dedikerad espresso kvarn när maskin för det köpa in.
Tack för rådet.
Och baratzan där lät ju lockande men tyvärr över budget just nu. Ungarna är för dyr i drift helt enkelt.
 

stipok

Well-known member
Hej,

Jag har en compak k6 med dosator till salu i Stockholmstrakten om du är intresserad, men det kanske är lite väl långt bort
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp