Mazzer Kony

Jollwo

Member
Hej,

Har fått möjlighet att köpa en bättre begagnad Mazzer Kony E för 4000kr. Är jag galen om jag slår till? Den är tänkt för hemmabruk men är en maskin byggt för café. Är novis...men vill gripa tillfällen när det ges. För samma summa kan jag få en vettig instegskvarn i betydligt rimligare storlek.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Molarin

Well-known member
Tvärtom! Du är galen om du inte slår till! Allt över en riktigt sliten Major E är värt 4000 kr.
 

Jonken

Well-known member
Håller med, den är absolut värd pengarna. Enda nackdelen förrutom storleken är att det blir en hel del halvmalda bönor kvar om du kör den med bönbehållare och några gram till i utkastet innanför det antistatiska gallret. Ett alternativ med samma fantastiska malverk men bättre anpassat för hemmabruk är https://www.nichecoffee.co.uk/
 

Jollwo

Member
Vet ni om det går att köpa mindre bönbehållare? Blir inte riktigt klok på om de mindre från Mazzer passar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
De till mindre kvarnar från Mazzer passar inte, kanske kan man använda de med någon slags tejp runt så att de blir tillräckligt tjocka. Eller så använder man ett blindfilter som lock och tamper som tyngd.

Finns jättefina behållare i glas från Torr Toys att köpa men de kostar bra mycket.
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Varför skulle man ens vilja använda bönhållaren om man har kvarnen för hemmabruk? Man vill ju inte direkt fylla den med bönor...
 

Jonken

Well-known member
Det går snabbare och blir jämnare malning med åtminstone en viss mängd bönor eller något annat som tynger ner.
 

Jollwo

Member
Tack för stöttning och peppning. Jag kommer nog hoppa av affären eftersom maskinen inte matchar mina behov. Om nån annan är sugen kan jag förmedla kontakt. Enligt uppgift är kvarnen från 2010. Finns i Ystad.
 
Topp