Favoritkopp

norlin

New member
Har ni några eller någon favoritkopp att dricka ert kaffe ur?

Jag har en förkärlek till muminmuggarnas storlek och öra. De är precis sådär lagom stor att kaffet svalnar i bra takt och att man gärna tar sig en kopp till.
Vi har lite olika mumin-muggar hemma, den på bild har jag själv växt upp med att dricka oboy ur från jag var 4-5 år (tillverkades 1994 om jag inte minns fel) och ligger mig närmast om hjärtat.
Luleå-muggen används friskt de morgnar där volymen är viktigare än smaken. Jag är inte ett jättefan av den svarta insidan i den muggen utan föredrar den ljusa insidan i de andra muggarna.
Muminmuggen används till i princip allt; v60, chemex, brygg och press. Luleåmuggen i princip bara till brygg eller press och mittenmuggen utan öra är min go-to för aeropress, den passar oerhört bra under AP och är tillräckligt stor för de gånger jag vattnar ur det till en americano.

IMG_20200414_092918__01.jpg

Lägg gärna upp bilder på er mugg/kopp/glas som ni använder ofta eller tycker lite extra mycket om.
 

Jonken

Well-known member
Jag använder en äldre version av https://www.ikea.com/se/sv/p/vardagen-tekopp-med-fat-off-white-80288314/ (mina är aningen tjockare) för allt utom espresso och turkiskt. Tycker att en vid öppning förhöjer upplevelsen och så kommer man nära kaffet. Kan bli lite för svalt mot slutet, men det så länge man lyckats bra är det ofta intressant att följa smakförändringen medan kaffet svalnar också. Bonus för de små skårorna som låter vattnet rinna av när man maskindiskar.
 

hne

Well-known member
Jag använder sedan ett par år tillbaka också IKEA Vardagen, fast 14cl-varianten. Bra tjocklek, bra att hälla i och knappt stor nog för en morgon-cappuccino.
20191020_104116.jpg
26cl-varianten känns mer som ett badkar för te en riktigt sen, förkyld, regning och blåsig novemberkväll.
 

staffan43

Active member
Hej

Jag använder nu sedan Julas en "medeltidsmugg" från Visby.
Den rymmer ca 300 ml. ja, alldeles lagom för mitt morgon-
kaffe.

szilasi_visby.jpg

Den är tillverkad av "Gamle Szilasi", från Ungerm och på fram-
sidan finns en medeltidskogg. Jo, han tillverkade flera muggar,
men den här är smalare och ligger bra i handen.

Jag hade en bättre mugg tidigare, som var lindad med
tjockare snöre, där man håller. Kanske skulle den föreställa en
"Vikingamugg"? Den gick sönder tyvärr. Snörena var bra...

vikingamugg1d.jpg

Hälsar

Staffan
 
Senast ändrad:

Agathorn

Well-known member
Sedan jag fick en Ember-mugg i present så dricker jag bara ur den när jag är hemma. Känns helt plötsligt som en självklarhet att kaffet alltid håller perfekt temperatur när jag dricker det (60,0 grader enl. mig).

https://ember.com/
 

Brunabönor

Well-known member
Ett gott kaffe enligt mig skall drickas ur en elegant kopp, inte mugg. Det handlar om att få den där känslan.
På jobbet där jag brygger mitt eget kaffe några ggr om dagen så har jag en mugg, och kanske därför tycker jag att kaffet inte är fullt så lika gott och påverkas av ett mentalt spratt?
Har ännu inte funnit den perfekta koppen, men är inne på samma stuk som Jonkens Ikea kopp.
Dessa 3 använder jag hemma, den dekorerade tillhör min mors tidigare "finservis" och kopparna såg knappt dagens ljus. Nu används dem dagligen..
Perfekt tunt gods som ger den ultimata känslan. Av de andra två som båda är Rörstrand använder jag den vidare modellen.
Den mindre koppen gillar jag ta med på utflykter.

kopp.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp