Vad kan vi se för positivt effekter efter covid-19

svartvest

Well-known member
Lite grann av en spaning skulle vara intressant att höra hur ni tänker

Vad kan det bli för positiva konsekvenser av covidpandemin? Vad ser du? Utifrån din yrkesroll, ditt liv???

Jag tänker att möjligheten att ställa om till ett mer miljö och klimatsmartare sätt går göra snabbare än 30 år som är en siffra som används...

Digitala möten, ständigt är det någon som pratar kaffe och vi andra kan följa med, virtual coffee festival förra söndagen wow, första gången och det fungerade...

https://www.youtube.com/channel/UCXALLsFGLmBjHGtv-QNcI0g

Om nio månader får vi ta emot de första covid-19 barnen...; )
 

Coraxos

Well-known member
Just omställningen till ett ekologiskt hållbart samhälle ser jag som en positiv möjlighet, covid-19 tvingar oss förstå att vi helt enkelt inte är herrar över naturen. Jag hoppas också att vi inser vikten av långsiktig krisberedskap, som måste få kosta pengar, drar vi den lärdomen klarar vi svårare kriser bättre. Önskar också att denna kris hjälper oss att samarbeta, dela med oss, bryta en ensamhet som människor i många moderna samhällen verkar lida av. Och kaffet ... små oberoende producenter som premierar kvalitet framför kvantitet går stärkta ur det hela :)
 

Jonken

Well-known member
På kaffefronten lär det väl mer vara dystra konsekvenser med kaféer och rosterier som går omkull, ju mindre desto sårbarare? I längden drabbas producenterna också :(
 

Coraxos

Well-known member
Du har säkert rätt, min tanke var att små producenter som tar ansvar för sina arbetares hälsa förmår hålla sin produktion igång, med hjälp av nätförsäljning kan kaffet sedan nå köparen relativt riksfritt. Men om majoriteten konsumeras på just kaféer blir det svårare förstås.
 

mts

Well-known member
Äntligen blev vi av med Skype då den tjänsten blev överbelastad så även de mest motsträviga tvingades över till Teams, dessutom fick jag äntligen koll på vad mitt team (bestående av merparten just bakåtsträvare) gör eftersom krav på kommunikation och dokumentation ökade :)
I övrigt - jag har normalt sex mil enkel resa till jobbet med bil, många sköna tusenlappar och framför allt tid i bil som sparats, dessutom kan man dricka gott kaffe på det sätt man gillar det alla bäst!

Rent krasst så blir ju miljön påtagligt bättre, arbetsbristen som uppstår inom lantbruket är ju tillräcklig för att sysselsätta sannolikt majoriteten av befolkning i arbetsför ålder som står utan arbete just nu och telefonförsäljarna ringer inte alls längre. Restaurangerna har det tufft, riktigt tufft och man ser tydligt hur vissa har stängt ner helt medan andra söker alla tänkbara vägar att få det att gå runt.

För egen del har jag ändrat mitt köbeteende. Kaffet köps i en liten affär driven av min granne som har Gringos så ingen direkt förlust för min del. Ska jag ha saker så undviker jag de stora bjässarna, köper virket på den lilla brädgården istället för på Bauhaus osv. Gäller att stötta de företag man gillar.
 

Fogfighter

Active member
Hörde precis på sr att i Colombia va det oro över kaffeskörden då utegångsförbudet hindrar folk att plocka bönorna och detta i sin tur skulle eventuellt ge upphov till högre marknadspriser
 

Coraxos

Well-known member
Jag kontaktade Comandante för att ta reda på när produktionen av ironheart återupptas, detta är en del av svaret, som jag anser indikera en positiv effekt av covid-19:

2020 has been full of unexpected surprises, which for us has seen a crazy increase in demand, because so many people are brewing coffee at home. We simply can’t produce enough grinders to keep up with demand!

Whilst we wanted to finish developments on an Ironheart 2.0, to be honest I think it very unlikely this year because our number 1 focus must be increasing the current production capacity and focussing on our existing flagship burr set, Nitro Blade.

We’re really sorry that we still haven’t been able to bring Ironheart back, but focussing on Nitro Blade (excellent performance and extremely low maintenance) has been a necessity.

 

Eightfiftysix

Well-known member
Rent privat är den bästa effekten för mig att jag inte måste åka till kontoret för att jobba alls. Jag har hund och kan spendera mer tid med honom, planera min dag betydligt mer fritt. Jag gillar inte att sitta och häcka i öppet landskap en hel dag, faktiskt så hatar jag det.

Godare kaffe nu hemma också :)

En liten effekt är att folk kanske blir lite mer medvetna om hur de kan smitta andra när de är sjuka. Angående detta med att jobba på kontor så händer det alltför ofta att kollegor jag är nära "bara inte har tid att vara sjuka" och kommer till jobbet med halsont, tom feber. Jag tränar aktivt på fritiden, springer diverse löplopp mm och HATAR när jag får spendera helger sjuka pga nått skit jag blivit smittad med under en vecka. Det kan även rasera möjligheten för mig att tex springa ett lopp jag betalat dyrt för och som är en del av glädjen i mitt liv. För att en kollega inte kunde förmå sig att sjukanmäla sig eller jobba hemifrån nån dag.

Såna saker är bra!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp