Pre-infusion

bauta

Well-known member
Ok, vad jag vet om detta är att du kan göra en pre-infusion med E61-spaken i drygt halvläge. Funkar bara med en rotationspump kopplad till vattennätet?

Nåväl, med min R58'a funkar ju detta.

Läser om allt från 2 till 10 sek pre-infusion. Ska då väta pucken sakta för att inte skada tampningen.

Testar, men får en bättre extraktion utan pre-infusion. Mer eller mindre space ovanför pucken verkar inte spela nån roll, får ändå kanalisering. Borde ju vara tvärtom, finare puck med pre-infusion?

Hur gör ni?

Skickat från min SGP771 via Tapatalk
 

Jonken

Well-known member
Kan fungera litegrann med vibrationspump men mängden vatten är väldigt begränsad då. Eftersom du verkar ha din inkopplad blir det ju det du har ställt ledningstrycket till, om du har bottenlöst portafilter kan du låta det gå tills du kan se de första dropparna bildas.

Kan inte säga att pucken blir finare men det går definitivt att mala finare om men gör på det sättet. Kan också vara värt att leka med pappersfilter ovanför pucken.
 

bauta

Well-known member
Ja, kör bottenlöst. Ska testa att låta pucken genomfuktas.
Skaffade i samma veva en ny filterkorg (IMS 18 g).
Lite större än min gamla. Kanske har för små doseringar av gammal vana.
 

Gholam

Well-known member
Jag kör mekanisk/automatisk pre-infusion genom att jag har installerat en fjädrande vattencylinder (pre-infusion chamber) som finns som tillval till la Spaziale Vivaldin.
Direkt efter installation märkte jag en mindre tendens till kanalisering, men då man inte tar loss den när den väl är på plats så vet jag inte om den ens är nödvändig. Det bör tilläggas att Vivaldin kändes extra känslig för kanalisering när jag uppgraderade till den och det kan bero på dess mindre filterdiameter (53mm om jag minns rätt).
 

Wilderwein

Well-known member
Bauta det borde inte fungera med R58 an. Trots att man har maskinen kopplad till fastvatten så stängs vattnet av då pumpen inte är igång via en selonidventil. Lite vatten som finns i gruppen kommer ju givetvis men inte mer än så.
 

Jonken

Well-known member
Läste nyligen om någon som sprejar ~2g vatten innan tampning som en effektivare metod av förvätning, kan vara värt att prova - speciellt om man inte har möjlighet att styra flödet manuellt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp