Vad loggar ni?

Gholam

Well-known member
Jag inser att det hänger mycket på vilken rostare man använder men vissa saker borde vara "universella" medan andra ganska individuella. Själv började jag med ungsrostning med bönor från LasseKongo och av loggen (sista bilden) syns det förstås att det blev ingen höjdare. 304 rostningar senare är loggen mera sparsmakad (bild 2) och rymmer bara böna, vikt, rostprofil, tiden för första crack och stopptid. Jag har fortfarande svårt att höra andra cracken för de flesta bönor. Så min fråga är vad/hur loggar ni era rostningar?

PS. Bild1 är hur jag förvarar kaffet. Har två såna...DS
 

Bilagor

  • IMG_7481.jpg
    IMG_7481.jpg
    89.4 KB · Visningar: 27
  • IMG_7477.jpg
    IMG_7477.jpg
    42.1 KB · Visningar: 23
  • IMG_7476.jpg
    IMG_7476.jpg
    70.5 KB · Visningar: 24

Jonken

Well-known member
När jag också hade en Behmor brukade jag hålla det ungefär på den nivån, plus viktförlust och min bedömning av rostningsgrad. Men det mest intressanta är ju ändå lite smaknoteringar tänker jag?

Blir mycket mer ambitiös logg nu när jag har en Quest eftersom man har fler parametrar att påverka med, men tyvärr rätt spretiga anteckningar än så länge :unsure: tänker att det inte kan bli för mycket egentligen.

DTR är intressant att lägga till i alla fall.
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
När jag också hade en Behmor brukade jag hålla det ungefär på den nivån, plus viktförlust och min bedömning av rostningsgrad. Men det mest intressanta är ju ändå lite smaknoteringar tänker jag?

Blir mycket mer ambitiös logg nu när jag har en Quest eftersom man har fler parametrar att påverka med, men tyvärr rätt spretiga anteckningar än så länge :unsure: tänker att det inte kan bli för mycket egentligen.

DTR är intressant att lägga till i alla fall.

Smaknotering har jag haft vid tillfällen men slutat med det då jag bara behöver minnas resultatet till nästa rostning. Jag brukar beställa 10kg+ batchar för att få ner fraktkostnaden så när jag beställer igen är det nya bönor...
Vad är DTR?
Har du länk till Questen? Funderar på att byta rostare.
 

svartvest

Well-known member
Jag loggar temp, samt tid, när vänder rosten temp uppåt. jag har även loggat luftfuktighet i rummet. Märker skillnad vilken tid på året man rostar.
 

bauta

Well-known member
Med min Behmor blir det;
datum
vikt
program
tid; total, 1C & ev 2C
färg
ev smaknotering
 

Gholam

Well-known member

Hur räknar du ut DTR med en Quest? Är den inte helt manuell?
Tidigare fanns Hottop i Europa som i en utförande hade USB utgång för grafer och profiler. Nu verkar den bara finnas i USA...

Mycket intressant om DTR på denna länk:
https://www.thecoffeecompass.com/scott-rao-coffee-roasters-companion/

PS. Har beställt Raos handbok.
 

Jonken

Well-known member
Quest är helt manuell jo. DTR är helt enkelt tiden från första crack till att man avslutar rosten, delat på totaltiden. Så om man börjar höra flertalet knäpp vid 9 minuter och avslutar vid 12 så får man en DTR på 25%. Jag brukade öppna och stänga luckan i brist på annat sätt att dra ut på tiden mot slutet på Behmor 1600, gäller bara att vara försiktig så att man inte släpper ut för mycket värme. Hjälper ju lite att ställa rosten så att den lutar lite bakåt för att få elementen så bönmassan som möjligt.

Känns som att Hottop är omsprungen av andra rostar, finns i alla fall någon modell att beställa från Europa men till betydligt högre pris än i USA. Den rost som bara är att plugga in i datorn som är hetast just nu är antagligen https://aillio.com/?product=bullet-roaster-r1 men den kostar ju också en slant :ph34r:

Sen när det kommer till anteckningar är det väl först när man har en graf som de börjar bli riktigt intressanta. Tyvärr är det ju inte säkert att man kan återupprepa en rost trots att man använder samma inställningar nästa gång eftersom även små ändringar i t.ex. rumstemperatur, spänning väggen och fuktinnehåll i bönorna kan leda till annorlunda resultat utan att man riktigt vet varför.

Har inte fått tummen ur att beställa dataloggare än, så för stunden är det papper/kalkylark som gäller för min del.. men nästa bekymmer tycker jag är hur bönorna ändras över tid.
 

Jonken

Well-known member
Ett exempel från min jakt på ny profil till Questen:

vietnam_g1.jpg

Egentligen försökte jag följa ungefär samma strategi alla tre satser, med små justeringar eftersom..
#2 glömde jag att stänga luckan efter torkperioden så den blev ganska annorlunda :lol: i stort sett utan fläkt som resultat.
#3 hade 5 grader svalare charge temp som gjorde att mina temperaturjusteringar blev fördröjda resten av rosten, men jag lärde mig att inte dra ner riktigt lika mycket mot slutet för att undvika att ökningen skulle plana ut helt.

#3 var bäst första dagarna
#2 hade mer syra, frukt men även bränd smak från början. Efter tillräckligt med vila försvann merparten av de kärva rost-tonerna och den smakade bäst
#1 var ointressant första veckorna, den var nätt och jämnt igenom första crack. Luktade däremot fantastiskt och uppmuntrad av att väldigt ljusrostat kaffe kan behöva lång vila behöll jag bönorna. 1 månad senare smakade den intressant, med all olja kvar samtidigt som de andra två var flottiga och trista.

Graferna saknar en hel del information som Environment Temperature, Rate of Rise och justeringarna som gjordes är noterade separat, men det är intressant att till viss del kunna följa hur besluten man tog under rostningen påverkar bönorna över tid.
 
Senast ändrad:

Gholam

Well-known member
Quest är helt manuell jo. DTR är helt enkelt tiden från första crack till att man avslutar rosten, delat på totaltiden. Så om man börjar höra flertalet knäpp vid 9 minuter och avslutar vid 12 så får man en DTR på 25%. Jag brukade öppna och stänga luckan i brist på annat sätt att dra ut på tiden mot slutet på Behmor 1600, gäller bara att vara försiktig så att man inte släpper ut för mycket värme. Hjälper ju lite att ställa rosten så att den lutar lite bakåt för att få elementen så bönmassan som möjligt.

Känns som att Hottop är omsprungen av andra rostar, finns i alla fall någon modell att beställa från Europa men till betydligt högre pris än i USA. Den rost som bara är att plugga in i datorn som är hetast just nu är antagligen https://aillio.com/?product=bullet-roaster-r1 men den kostar ju också en slant :ph34r:

Sen när det kommer till anteckningar är det väl först när man har en graf som de börjar bli riktigt intressanta. Tyvärr är det ju inte säkert att man kan återupprepa en rost trots att man använder samma inställningar nästa gång eftersom även små ändringar i t.ex. rumstemperatur, spänning väggen och fuktinnehåll i bönorna kan leda till annorlunda resultat utan att man riktigt vet varför.

Har inte fått tummen ur att beställa dataloggare än, så för stunden är det papper/kalkylark som gäller för min del.. men nästa bekymmer tycker jag är hur bönorna ändras över tid.

Attans vilken skönhet!!!!!
 

Jonken

Well-known member
Dagens session, om någon tycker att det är intressant:

chiapas_gonzilla_mysore_djimma.jpg

Har inte hittat något bra sätt att förvärma Questen på - även om jag som i det här fallet låter den gå en bra stund innan (45min) så verkar det svårt att hitta jämnvikten utan PID-styrning och rosten blir inte riktigt uppvärmd förrän efter första satsen. Den här gången blev det fyra sorter så det är naturligt att de beter sig lite olika men det är tydligt att den första satsen hackade efter. I vanliga fall börjar jag med en bönsort som tar nytta av lite varsammare behandling som t.ex. Brasilianska från låg höjd.

Nu var det antagligen Djimman (med riktigt små bönor) som hade funkat bättre med lägre värme, men jag sparar helst sorter med mycket skal mot slutet för att få så lite som möjligt i uppsamlaren. Trots det blev det nog lite för mycket så att luftflödet blev något lägre för Djimman - kanske borde stå redo med dammsugaren mellan varje sats istället för att slippa den variationen.. men det är nog så att rosten blir lite hetare efter varje sats också, så man får försöka justera eftersom. Känns bekant det här, inte olikt en Pavoni :lol:

Profilen var:
~800-825W under torkperioden med självdrag.
Vid torkslut (3-4min) ~990-1015W och 50% fläkt
Vid 180 grader minskade jag först till ~825W men eftersom det blev för flack kurva valde jag ~875W för resterande satser.
Innan jag dumpar bönorna drar jag upp fläkten till max 10 sekunder för att få med så lite skal som möjligt.

Ganska simpel men effektiv, tycker att det blir lätt att förutsäga de trots allt mycket små justeringarna när man låter fläktstyrkan vara konstant.. men jag kommer nog köra på lite högre nivå i fortsättningen.
 
Senast ändrad:
Hej på er, när ni ändå pratar Bullet så undrar jag bara 1: är det någon som faktiskt har en i Sverige? 2: Var kan jag köpa en? :) Vill gärna ha den redan igår ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp