Bryggtryck var mäts det? ECM Synkronika

RK

Member
En fråga till er kunniga!

Jag har en ECM synkronika med tryckmätare för bryggningen. Det som gör mig lite konfunderad är att jag får 8-10 bars tryck på mätaren även om filtret inte sitter i bryggruppen. Min första tanke var att det borde vara motståndet i kaffepucken som bygger upp trycket i maskinen under extraktionen, men så är det inte. Om det inte är kaffet som bygger trycket så är det ju helt ointressant att veta trycket eller tänker jag fel? Eller har någon egna tankar kring detta.

Tacksam för input.
 

Jonken

Well-known member
Den inbyggda mätaren sitter ganska långt bort från pucken, det du ser - är det efter bryggning och så sjunker det sakta? I så fall är det överblivet tryck i systemet du ser. Bästa stället att mäta trycket är i själva portafiltret, som https://www.kaffecompagniet.se/till...pouts/manometerhandtag-e61-med-t-uttag-100884

https://www.kaffecompagniet.se/till...r/uppgraderingskit-flodesregulator-ecm-103155 mäter också närmare pucken, går att köpa mätare separat om man vill någonstans men nu hittar jag ingen länk.
 

bauta

Well-known member
Jag har ett manometerhandtag om nån är intresserad av att mäta tryck/temp. Finns i kista/sthlm
 

RK

Member
Tack för svar!

Även om vi använder ett manometerhandtag så visar ju den bara vad pumpen är inställd på för tryck, liknande min fastmonterade tryckmätare.

Är det någon maskin som faktiskt visar vad man har för tryck i brygghuvudet under extraktionen?
 

Jonken

Well-known member

Vattnet passerar genom ett litet hål som ofta är mindre än 1mm. Kombinerat med det höga flödet från rotationspumpen finns det definitivt motstånd. Mätaren är till för att justera pumpens tryck och det fungerar den för.

Handtagen har ofta en ventil för att simulera en riktig bryggning, men visst vill man helst mäta med riktigt kaffe i. Tryckmätaren som man skruvar in i gruppen (istället för skruven på bilden) är det mest praktiska och så nära man kommer verkligt tryck om du vill se varenda gång du brygger.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Lägg märke till hur trycket stannar kvar på 10 när han stänger av pumpen i videon. Lelit Mara har en extra solenoid för att släppa ut det trycket och undvika förvirring :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp