Rancilio Silvia Ångrör+ventil trasig?, Tips?

Hej
Har en Rancilia Silvia som har varit avslagen ett par månader och idag satte jag igång den för att ge mig själv en espresso. Maskinen gav mig en Espresso men när jag skulle ånga mjölk så hände inget, inte minsta lilla vattendroppe kom ut ur röret. Röret var heller ej varmt vilket det normalt sett blir. Provade även att starta den för att få ut tevatten men även där skedde inget när jag vred på reglaget. Maskinen i sig är varm på utsidan och jag öppnade även upp den och tittade om den "röda" knappen var ute så att den hade "låst" sig om den hade blivit för varm men inte det heller. Tips om vad det kan vara för fel? Om det enbart är ångröret och ventil som ev är orsaken är det en lätt sak att byta?

En annan sak jag märkt är att när man brygger espresson så läker det vatten från huvudbryggaren. Har jag förstått det korrekt att det kan återgärdas genom att ev byta ut filtret som sitter i bryggaren eller är det något mer som ska bytas ut då?

Innan jag "ställde" av maskinen för ett par månader sedan så fungerade den utan problem (läckaget fanns men har kommit och gått), jag avkalkade och gjorde den ordentligt ren innan den fick "vila"

Tack på förhand.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp