Moccamaster-kaffe ur en Jura?

daniel.n

New member
Hej alla,

Jag har försökt söka men faller lite kort. Kanske mynnar denna tråd bara ut i länktips och skam. Men iaf..

Jag dricker brygg-kaffe hemma idag. Jag maler mitt kaffe med en Wilfa kvarn. Jag har mätt, testat, kommit fram till att 1DL bönor (Zoegas, men inte Mollbergs, för surt/starkt), lite styvt 4 koppar vatten på Moccamaster-skalan, då blir det bra. Medium-loggan på kvarnen når just såpass ut i synfältet (..ium). Häller i Melitta-filter på Moccamastern. Älskar kaffet. Verkligen älskar.

1dl Zoegas pås-bönor genom Wilfa-kvarn på ..ium med styvt 4 "koppar" på Moccamastern är min referens för gott kaffe. För mig är det två muggar GOTT kaffe en lördag morgon.

Vill gärna köpa en hel-automatisk som förutom alla femtielva andra varianter av kaffe, även kan ge mig just det beskrivet ovan - en-två superbra koppar brygg-kaffe. Gärna även en hel kanna i stöten för barnkalas osv. Jura Z6 exvis säger sig kunna brygga "en kanna kaffe".

Labbar gärna vidare själv med kaffe-varianter. Kanske har jag inte sett ljuset än, och kommer bli espresso-entusiast?

MEN, vilka hel-automatiska kan ge mig kaffe jämförbart med det jag beskrev i inledningen? Superbra brygg-kaffe, koppvis. Finns dom? Jag kan sträcka budgeten till en Z6 om den kan ge mig detta. Sjukt nöjd med mitt kaffe-upplägg redan, men det är för segt för vardags-kaffe. Ids bara på helgen. Dricker automat-slask-kaffe på veckorna på jobbet. Vill komma åt en GOD snabb-kopp/mugg på vecko-morgnarna och en ibland efter middagen om den var bra.

Med vänlig hälsning, småbarnsfarsa ;) En-knapps-kaffe i närheten av vad jag dricker på helgerna är drömmen.
 
Senast ändrad:

Spejser

Member
Jag har en Jura Ena 7 och för "brygg" så använder jag antingen Arvid Nordqvist Solid, reko eller eko. Dubbel espresso med 70ml vatten istället för 60. Sen kör jag lagom med varmvatten från maskinen. Inte riktigt brygg men gott ändå med mindre garvsyra. Omöjligt är det inte att få en bra kopp men du kan inte heller förvänta dig att det blir likadant.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Du kan som mest få ut en mugg på 2dl av samma styrka som det du gillar i moccamastern. "Kanna" är det du får när du spär ut den med lika mycket vatten. Sen som Spejser säger kan du inte förvänta dig att det blir samma resultat eftersom de brygger på olika sätt.
 

daniel.n

New member
Ok, tackar. Jag finner det konstigt att inte vanligt "brygg"-läge finns på maskinerna. Det känns som det borde vara superlätt att emulera en Moccamaster för maskinerna; rätt malningsgrad för brygg och häll på 96-gradigt vatten i moccamaster-takt bara.
 

Jonken

Well-known member
Det sitter ett mycket mindre filter i maskinen som begränsar mängden och även flödet om man inte brygger med tryck.

En sak du kan testa med din moccamaster är ett metallfilter, om du tycker att det går för långsamt som det är nu. Antagligen behöver du mala betydligt finare för att det inte ska gå för snabbt.

Jag tycker att det är en trevlig metod när man brygger manuellt för att få fylligt kaffe på så lite som 1-2 minuter. Det blir lite som en hybrid av droppkaffe med turkiskt/presskanna - väldigt mycket fin sump som lägger sig i botten av koppen, men så länge den är relativt grund och man dricker försiktigt ligger den kvar där.
 

pts

Member
Jag skall skrota/slänga min Jura F90 om någon är intresserad.

Denna blandning ger bättre kaffe en Juran

Vatten 7 koppar på Mocca master, 47 gr kaffebönor = 20 gr musetti rosa+ Mollbergsblandning.
Mald på wilfa filter fresh läge. Blanda bönorna innan malning och skaka det malda.
Bryggd med melitta filter hållare 1x4 modell med litet rör och med stegvis omrörning/vändning.

Ger en kraftig smak och det bildas en riklig crema under bryggning.
 
Topp