Köpråd Eureka Specialita - Niche Zero

Spejser

Member
Jag sitter i valet och kvalet mellan de två nämnda maskinerna: Eureka mignon Specialita och Niche Zero. Jag gillar konceptet med Nichen men har svårt att motivera priset. Fördelen ligger fortfarande på den för då kan jag växla mellan espresso och V60 mfl.
Däremot undrar jag om någon har erfarenhet av hur ljudnivån på dom två skiljer sig åt? Jag har letat massor men inte hittat någon vettig jämförelse.
 

Jonken

Well-known member
Specialita är tystare och maler snabbare. Jag skulle personligen ha valt Niche Zero ändå - skulle säga att den låter en del men med ett relativt behagligt ljud och i övrigt är det imponerande valuta för pengarna.
 

Spejser

Member
Just ljudet kan vara avgörande med en liten en i familjen. Och sen har jag en Wilfa WSCG-2 som duger för V60 men låter mer än en stenkross.

Har du möjligen testat singeldosera i Specialitan? Har hört att det ska fungera. Jag kommer att börja rosta själv i liten skala och vill experimentera så det lutar ändå åt Nichen.
 

Jonken

Well-known member
Nej jag har bara klämt på en Eureka Atom, men det är bara en handfull el-kvarnar enkeldosering fungerar helt tillfredsställande på och tror inte att någon av Eurekas hör dit.

Om ljudnivån är prioriterad så finns det inget bättre alternativ dock, inte ens handkvarnar låter så lite.

Jag rostar själv och landar ofta i att använda en handkvarn för att slippa slösa bönor när jag byter fram och tillbaka mellan olika sorter. Det skulle du slippa med en Niche också.

Edit: handkvarn är också ett alternativ om du vill hålla nere kostnaden men få en tyst kvarn som fungerar för olika bryggmetoder och enkeldoserar utan bekymmer. Just nu är antagligen 1Zpressos på 47/48mm bäst pris/prestanda.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp