Resultat 1 till 7 av 7

Köpråd - Instegsmaskin med E61

Hallå gott folk!

Hoppas få tips på en bra maskin att börja sin E61-resa på/med.
    Förslagsvis en som inte kostar 15 000 SEK.
    Men det kanske inte finns?

I så fall får man kanske bita i det sura äpplet och köpa en med bra andrahandsvärde, serva den regelbundet på rätt ställe och på så vis få tillbaka pengarna igen framledes.

Stort tack för alla som orkar ta sig tid och tipsa!

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Den billigaste som säljs i Sverige är https://www.kaffecompagniet.se/espre...e61-h-x-pl62s/ såvitt jag vet.

Om du kan tänka dig att gå ifrån E61 är en Oscar II med OPV-kit bra valuta för 8000:-
    https://www.elektros.it/se/en/coffee...-II-black.html

Det kan dyka upp begagnade E61 för mer eller mindre halva det, men räkna inte med att få tillbaka hela investeringen om du behöver byta delar eller serva maskinen.

Hej igen Jonken,

Din visdom förföljer mig, det gillar vi!

Såg att du rekommenderade en annan här på forumet den också!
    Jag är inte särksilt bevandrad i den här hårdvaru-världen, har mest bara hört bra om isomac, rancilio och rocket, men lelit vet jag inget om.
    Är det ett märke att investera i? alltså något man kan räkna med över tid?
    Jag vill ju ha något som håller, funkar, går att serva osv, det sista man vill är att vara dumsnål känner jag.

Har du själv erfarenhet av Lelit?

Mvh

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Hands on är det Lelit PL41 jag har erfarenhet av, ett vettigt alternativ till Rancilio Silvia. De tenderar att spara eller snåla in lite på sånt som inte påverkar funktionen nämnvärt och har en del smarta lösningar att erbjuda istället. Som här en ovanligt liten HX med en billigare version med lite enklare knoppar och finish. Tyvärr ska man inte underskatta vad lite fina detaljer gör för användarupplevelsen i längden visserligen

Citat Ursprungligen postat av Jonken Visa inlägg
    Hands on är det Lelit PL41 jag har erfarenhet av, ett vettigt alternativ till Rancilio Silvia. De tenderar att spara eller snåla in lite på sånt som inte påverkar funktionen nämnvärt och har en del smarta lösningar att erbjuda istället. Som här en ovanligt liten HX med en billigare version med lite enklare knoppar och finish. Tyvärr ska man inte underskatta vad lite fina detaljer gör för användarupplevelsen i längden visserligen
    Intressant!

tack för info, jag ska göra lite research om Lelit. man undrar lite hur varumärker står sig i Sverige också.
    Det är ju alltid trevligt om det finns säkra kanaler, serviceverkstäder, återförsäljare av reservdelar etc.

Mvh

Junior Member
    Reg.datum
    maj 2018
    Hej,
    Jag köpte en Lelit Mara E61 H/X (PL62) för ca 6 månader sedan och är helnöjd. Brygger fin espresso och skummar mjölken bra. Har inte stött på något problem än så länge. Växlar snabbt från bryggning till ångning. Känns gedigen enligt mig.
    Fått många komplimanger utseendemässigt också

Citat Ursprungligen postat av widehammar Visa inlägg
    Hej,
    Jag köpte en Lelit Mara E61 H/X (PL62) för ca 6 månader sedan och är helnöjd. Brygger fin espresso och skummar mjölken bra. Har inte stött på något problem än så länge. Växlar snabbt från bryggning till ångning. Känns gedigen enligt mig.
    Fått många komplimanger utseendemässigt också
    Kul!
    Alltid trevligt när det estietiska hänger med
    Själv landade jag i en ECM Giotto Premium, beggad från monterriva, väldigt nöjd! en redig pjäs ! älskar den maskinen!
    Nu måste man bara skaffa en Våg så att man kan tuna in sin espresso

Liknande ämnen

1. Köpråd av kaffebryggare med blå display önskas
    Av peterw i forum Shopping & konsument
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 11:19
  2. Problem med HX/E61
    Av brengen i forum Hårdvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 08:02
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 18:42