Köpråd - Instegsmaskin med E61

Coffen00b

Active member
Hallå gott folk!

Hoppas få tips på en bra maskin att börja sin E61-resa på/med.
Förslagsvis en som inte kostar 15 000 SEK.
Men det kanske inte finns?

I så fall får man kanske bita i det sura äpplet och köpa en med bra andrahandsvärde, serva den regelbundet på rätt ställe och på så vis få tillbaka pengarna igen framledes.

Stort tack för alla som orkar ta sig tid och tipsa!
 

Jonken

Well-known member

Coffen00b

Active member
Hej igen Jonken,

Din visdom förföljer mig, det gillar vi! :)

Såg att du rekommenderade en annan här på forumet den också!
Jag är inte särksilt bevandrad i den här hårdvaru-världen, har mest bara hört bra om isomac, rancilio och rocket, men lelit vet jag inget om.
Är det ett märke att investera i? alltså något man kan räkna med över tid?
Jag vill ju ha något som håller, funkar, går att serva osv, det sista man vill är att vara dumsnål känner jag.

Har du själv erfarenhet av Lelit?

Mvh
 

Jonken

Well-known member
Hands on är det Lelit PL41 jag har erfarenhet av, ett vettigt alternativ till Rancilio Silvia. De tenderar att spara eller snåla in lite på sånt som inte påverkar funktionen nämnvärt och har en del smarta lösningar att erbjuda istället. Som här en ovanligt liten HX med en billigare version med lite enklare knoppar och finish. Tyvärr ska man inte underskatta vad lite fina detaljer gör för användarupplevelsen i längden visserligen :wub:
 

Coffen00b

Active member
Hands on är det Lelit PL41 jag har erfarenhet av, ett vettigt alternativ till Rancilio Silvia. De tenderar att spara eller snåla in lite på sånt som inte påverkar funktionen nämnvärt och har en del smarta lösningar att erbjuda istället. Som här en ovanligt liten HX med en billigare version med lite enklare knoppar och finish. Tyvärr ska man inte underskatta vad lite fina detaljer gör för användarupplevelsen i längden visserligen :wub:

Intressant!

tack för info, jag ska göra lite research om Lelit. man undrar lite hur varumärker står sig i Sverige också.
Det är ju alltid trevligt om det finns säkra kanaler, serviceverkstäder, återförsäljare av reservdelar etc.

Mvh
 
Hej,
Jag köpte en Lelit Mara E61 H/X (PL62) för ca 6 månader sedan och är helnöjd. Brygger fin espresso och skummar mjölken bra. Har inte stött på något problem än så länge. Växlar snabbt från bryggning till ångning. Känns gedigen enligt mig.
Fått många komplimanger utseendemässigt också:)
 

Coffen00b

Active member
Hej,
Jag köpte en Lelit Mara E61 H/X (PL62) för ca 6 månader sedan och är helnöjd. Brygger fin espresso och skummar mjölken bra. Har inte stött på något problem än så länge. Växlar snabbt från bryggning till ångning. Känns gedigen enligt mig.
Fått många komplimanger utseendemässigt också:)

Kul!
Alltid trevligt när det estietiska hänger med ;)
Själv landade jag i en ECM Giotto Premium, beggad från monterriva, väldigt nöjd! en redig pjäs ! älskar den maskinen!
Nu måste man bara skaffa en Våg så att man kan tuna in sin espresso ;)
 

Azze80

Member
Hej,
Jag köpte en Lelit Mara E61 H/X (PL62) för ca 6 månader sedan och är helnöjd. Brygger fin espresso och skummar mjölken bra. Har inte stött på något problem än så länge. Växlar snabbt från bryggning till ångning. Känns gedigen enligt mig.
Fått många komplimanger utseendemässigt också:)


Jag letar nu efter bästa stället att också handla den (Mara X).
Var handlade du den?

Jag letar nu i utlandet då det skiljer för mycket i pris.

Har du förresten riktat om opv vattnet så det går tillbaka till tanken istället för i droppbrickan?
Vore nice att höra vad du använder för medel att rengöra med också.

Tillbehör, har du även bottenlöst pf?
Alla tips är välkomna, även våg och distributor matta mm :)

Ps, bor i Stockholmstrakten, finns det någon form av "kaffe-träffar " som är corona-anpassade ?
 
Jag letar nu efter bästa stället att också handla den (Mara X).
Var handlade du den?

Jag letar nu i utlandet då det skiljer för mycket i pris.

Har du förresten riktat om opv vattnet så det går tillbaka till tanken istället för i droppbrickan?
Vore nice att höra vad du använder för medel att rengöra med också.

Tillbehör, har du även bottenlöst pf?
Alla tips är välkomna, även våg och distributor matta mm :)

Ps, bor i Stockholmstrakten, finns det någon form av "kaffe-träffar " som är corona-anpassade ?

Jag köpte den från kaffecompagniet, väldigt bra butik med bra service. Jag har inte riktat om vattnet, tycker det fungerar bra med droppbrickan.
Har ett öppet portafilter, funkar super.
Men börjar bli sugen på att köpa en Bianca, säg till om du är intresserad att köpa den begagnad av mig:)
 

jhz

Member
Jag köpte den från kaffecompagniet, väldigt bra butik med bra service. Jag har inte riktat om vattnet, tycker det fungerar bra med droppbrickan.
Har ett öppet portafilter, funkar super.
Men börjar bli sugen på att köpa en Bianca, säg till om du är intresserad att köpa den begagnad av mig:)
Köpte du en bianca? Jag är ruskigt bära också. Hitta de en återförsäljare i Finland som fraktar till Sverige gratis. Kan få en bianca för 17500 kr.
 
Hej,
Yes jag köpte en Bianca. Extremt nöjd med den maskinen måste jag säga. Väldigt tystgående och kul att leka med flowcontrol.
Den är dock större än Maran men har man plats tycker jag att det är klart värt dom pengarna emellan!
 

jhz

Member
Hej,
Yes jag köpte en Bianca. Extremt nöjd med den maskinen måste jag säga. Väldigt tystgående och kul att leka med flowcontrol.
Den är dock större än Maran men har man plats tycker jag att det är klart värt dom pengarna emellan!
Kul och höra. Var köpte du den ifrån och hur myxket? Vilken grinder valde du? Har den förresten mjölk kanna eller behöver man köpa till?
 
Köpte den från kaffecompagniet i Stockholm. Älskar deras service och kunskap.
Köpte en Eureka mignon, haft den innan också. Känns liten och väldigt tyst, passar väldigt bra hemma.
Kanna medföljde inte, gör nog sällan det.
 

jhz

Member
Nice. Exakt det paketet jag tittar på. Kommer gå på 27000 :/ känns saftigt men säkert en maskin för livet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp