Lelit Elizabeth vs Profitec Pro 300 vs ?

BV

Member
Hej!

Mitt första inlägg här.

Jag har, som säkert flera andra, fastnat i espresso-träsket redan innan jag fått chansen att pröva en endaste maskin. Eftersom jag är nörd, kaffe- och livsnjutare samt perfektionist tror jag det är värt att kliva ner i träsket. Jag har läst på forum och kikat på videos i ett halvår. Hoppat mellan olika setups, och till slut höjt min budget på tok för mycket. Jag har kommit fram till att de två maskiner i rubriken ligger på lagom nivå. Kvarn skulle bli en Eureka Mignon Specialitá.

Jag och min sambo dricker mest cappuccino, och när vi har middagar med kanske 6 gäster är det nog mjölkbaserade drycker som gäller.

Länge var jag inne på en Oscar II men har ingen lust att modda, och perfektionisten i mig skulle inte tycka om att gissa mig till värme/tryck osv. Därför är en dubbelkokare nog det vettiga alternativet för mig?

Lelit Elizabeth - Hittar bara positiva recensioner (få dock) och det verkar onekligen som den klarar av att skumma mycket mjölk. Byggkvalitén är den jag är mest rädd för. Gillar faktiskt utseende och funktioner mer än på Pro 300.

Profitec Pro 300 - I amerikanska forum sägs denna vara ett bättre alternativ, om man har råd (?!). Den är alltså dyrare än Elizabeth i andra länder, men i Sverige samma pris. Pro 300 har fler recensioner och det finns de som klagar på kapacitet vid mjölkskummning. Är den sämre på detta än Elizabeth?

Känslan säger Elizabeth men blir orolig att jag väljer fel då amerikaner ser Profitec:en som ett bättre val (baserat på dyrare prislapp?).

Någon som har testat dessa och kan styra mig åt nåt håll? Eller kanske har tips på annan maskin? Jag ska självklart in och känna på maskinerna, om de finns i butik, innan jag köper.

[skrivet på min Mockamaster]
 

Jonken

Well-known member
Välkommen till espressoträsket :)

Jag skulle förvänta mig bättre byggkvalitet i Profitec 300, men rent prestandamässigt är de ju rätt lika varandra med små skillnader som att den ena har bryggtrycksmätare och den andra ångtryckmätare. Om Profitec har lyckats lite bättre med isoleringen av ångröret kan kanske ångan ha lite sämre tryck som följd, men skulle inte förvänta mig någon enorm skillnad. Bägge maskinerna låter dig ändra temperatur i ångkokaren och så kan man byta munstycke för att finjustera ångan (där blir ångtrycksmätaren till hjälp, annars får man gå på känslan)

Ett alternativ i den prisklassen är också https://bagarenochkocken.se/kaffe/espressomaskiner/sage-espressomaskin-bes-920/ som inte är helt olik de andra mer än till utseendet :unsure: och har möjlighet till tryckprofilering om du är intresserad av det.

Det som talar emot alla de här maskinerna i övre mellanskikt tycker jag att det är såpass mycket pengar att det är lätt att snegla på vad man får om man lägger till lite mer ändå, allt från https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/expobar-brewtus-iv/ till https://bagarenochkocken.se/kaffe/espressomaskiner/sage-espressomaskin-the-oracle/ eller https://www.kaffecompagniet.se/espressomaskiner/manuella-professionella/lelit-bianca-dbl-paddel/
 

BV

Member
Tackar för svar!

Just det, största skillnaden är nog mätarna. Utan att egentligen veta varför känner jag att behovet av bryggtrycksmätare är större än för ångtryck. Lite därför det lutar mer åt Lelit. Jag tänker; det kan vara bra att veta bryggtryck, att veta att man hamnat rätt med malning osv. Medan det inte är lika kritiskt med ångtryck? Jag menar, de ska ju båda vara snabba på att få upp ångtryck igen och är trycket sämre kan man ändra taktik lite? Kanske risken är att man gör mjölken för varm då. Eller varför skulle ångtrycksmätare vara mer viktig? Du är inte den första som säger det, bara att jag inte förstår varför.

Jag har sneglat på Sage (det var där jag fastnade först) men är rädd att den inte håller lika länge. Efter jag kollat på andra, snyggare modeller, är det svårt att nöja sig med den något plastigare Sage-maskinen. Den verkar dock väldans kompetent.

Brewtus IV har stått högt på listan! Det enda som gjort att den fallit bort lite är hur jag uppfattat ljudnivån. De flesta recensioner och videos är med rotationspumpversionen. De jag hittat med vibrationspump låter det som hela maskinen skallrar, att det kanske inte ens går att ha koppar på den? Om någon testat den kan jag gärna ta emot input om detta. Verkar annars som en trevlig maskin.

Steget ovanför Brewtus har jag hittat Profitec 600, som är riktigt intressant, men då börjar det bli dyrt. Om den är mycket bättre än ovanstående kanske detta är ett vettigt alternativ som jag inte växer ur. Dock har jag återigen läst att Profitec:en inte levererar tillräckligt med tryck vid många koppar, vilket är konstigt då den är så kraftfull.
 

Jonken

Well-known member
Man kan säga att så länge du inte tryckprofilerar är en bryggtrycksmätare inte speciellt viktig, kanske mer för din sinnesfrid än något annat men trycket lär ligga på det du har ställt in så länge du inte maler väldigt grovt. Man kan kalibrera maskinen med en mätare på portafiltret istället.

Ångtrycksmätaren kan vara mer intressant eftersom det kan pendla eller dyka på ett annat sätt - men så länge elementet tillför värme i samma takt som munstycket släpper ut slipper man glo på den också. Inte ovanligt att espressomaskiner inte är helt balanserade där dock. När det gäller NS Oscar II är det lite taskigt att man inte får med någon mätare eftersom ångan påverkar bryggtemperaturen för värmeväxlare - finns mätare man kan fästa på ångröret men då blir det bara för kalibrering..

Lelit och speciellt Sage kan vara att föredra om du gillar väldigt ljusrostade bönor eftersom de har pre-infusion. Brewtus går att uppgradera med tryckprofilering. Visst låter vibrationspumpar en del, ibland mera, men så illa är det oftast inte.

Så länge du skummar till en kopp i taget behöver du nog inte oroa dig för någon av maskinerna, det blir ändå lättare att lyckas bra när man får längre tid på sig.
 
Senast ändrad:

BV

Member
Tack för svar. Okej, då förstår jag bättre varför ångtrycksmätare kan vara viktigare. Känns som båda ger bra info, vore inte fel att ha båda mätarna.

Skulle Brewtus IV vara ett bättre alternativ än Elizabeth och Pro 300 kanske? Det skiljer bara någon tusenlapp. Förstår att uppvärmningstiden blir mycket längre. Men det är helt OK om den presterar bättre och är enklare/roligare att jobba med. Tryckprofilering kan kanske vara nåt i framtiden. Är inte så insatt i bönor än men kan tänka mig att jag kör mellan, men vore kul att testa ljusa då det verkar vara en utmaning.

Edit: som jag förstår det är Brewtus IV en nästan 10 år gammal modell, stämmer det? Känns som en modern maskin, med PID, display osv. Lite oroande är det. Antingen att de nyare maskinerna har bättre teknik, eller att det kommer en Brewtus V snart. Inte hittat nåt om det dock.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Ja, Brewtus har funnits ett tag - designen på gruppen härstammar från 1961. Men jag skulle påstå att den har bättre teknik om något, även om den till stor del är av mekanisk karaktär :).. ingen timer och lite trögare temperaturändring, men om du inte bryr dig om är det den jag skulle valt.

När det gäller teknik är de flesta maskinerna i lä i jämfört med https://decentespresso.com/overview

Jag har gått i motsatt riktning och köpt en så enkel maskin som möjligt: https://www.cafelatstore.com/products/robot-espresso-maker (baserad på en av de första för hemmabruk, Faema Baby)
...men om jag hade 35000+ som brände hål i fickan skulle Decent inte vara fel såklart :blush:
 

BV

Member
Ok, då är Brewtus fortfarande intressant. Såg länken till uppföljaren, tackar! Sett maskinen på deras sida men inte hört nåt om den. Inte förstått att Expobar och Crem är samma! Nya ser fin ut, speciellt den dyraste av dem som hade mycket lull-lull och möjligheter. Men för dyr. Den som du länkade till är väl den som är mest intressant av dem, prismässigt. Får kolla upp den! Har den shot timer osv är den kanske intressant. Dock några lappar dyrare än Brewtus.

Ser väldigt enkel ut den du gått över till. Sett att den är populär. Kanske är det där jag hamnar om några år! Decent verkade helt klart intressant tills man såg prislappen! Haha
 

BV

Member
Ja, den är nog lite roligare då, ser mer ut som en espressomaskin också.

Okej, Coffee Queen också! De är rätt svinstora i café-branschen dvs.
 
Topp