Tempreglerad vattenkokare

waqrr

Well-known member
Eftersom jag vill försöka hålla runt 92-96 grader vid varje hällning när jag brygger med min V60 så är jag lite inne på att köpa en temp reglerad vattenkokare för att kunna få exakt samma temp vid varje hällning.

Vilken är att rekommendera / mest prisvärd?
 

Jonken

Well-known member
Frågan är om det finns några prisvärda tempreglerade vattenkokare. Bonavita har sänkt priset utomlands så det kanske kommer så småningom: https://www.amazon.com/Bonavita-BV382510V-Variable-Temperature-Gooseneck/dp/B005YR0F40

I början använde jag https://beanit.se/tiamo-tower-kettle-1l.html som har ett litet hål knoppen man kan sticka ner en termometer i. Kokande vatten som hälls över i kall kanna når ~94C och extra smal pip gör att man inte riskerar att hälla för fort, på gott och ont. Men efter att jag började mäta temperatur i bryggtratten har jag gått över till att använda så hett vatten som möjligt eftersom värmeförlusten gör att man inte når för höga temperaturer så länge man inte häller aggressivt med en bredare pip.

Tycker att kaffet generellt blev bättre när jag gick över till högre temperatur. En av de billigaste med inbyggt element är https://bagarenochkocken.se/kaffe/pour-over/barletta-vattenkokare-06-l om man inte vill stå bredvid spisen. De har den ibland för 349:-, helt ok om än lite liten.

Det mest spännande med en tempreglerad för min del vore för att enklare brygga vid lägre temperaturer, t.ex. 50C bloom eller 80C aeropress à la Alan Adler.
 

waqrr

Well-known member
Tack för svaret Jonken. Verkar som du säger vara Bonavita BV382510V som är den "mest prisvärda"

Skulle ju vara så gött att bara kunna ställa in en temp och sen hålls den genom alla hällningar man gör. Som det är nu så kokar jag vattnet på spisen i kannan, väntar ca 20 sek och sen göra jag kanske 3 hällningar innan jag kokar upp det igen. Detta gör ju att jag säkert få en variation på runt 20 grader snitt minst mellan dom olika hällningarna.

Den på Bagaren och Kocken gick väl inte att ställa temp på såg det ut som. Då blir det ju i princip samma som att koka upp på spisen.

Frågan är ju också om det verkligen är värt att investera i en temp reglerad kokare :unsure:
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Varför inte bara koka upp eller värma lite mellan varje hällning? Min känsla är att det är nys att man inte ska överstiga 96-gradigt vatten i kontakt med kaffet ens bråkdelen av en sekund - bädden håller lägre temperatur så det är svårt att hamna för högt på riktigt så länge man inte häller väldigt aggressivt. Det är ju lite så t.ex. Pavonin fungerar också - vattnet i kokaren håller högre temperatur men kyls snabbt i gruppen tillsammans med pucken.

Nej precis, Barlettas kokare är lite smidigare bara att koka upp - speciellt om man har kaffehörnan en bit bort från spisen.

Tyvärr är de dyra tempreglerade kokarna inte helt hundraprocentiga på att hålla rätt temperatur och håller inte alltid så bra kvalité som man skulle önska så för min del är de inte värt utgiften. Lite trevligt såklart med vissa funktioner som automatisk värmehållning och t.ex. timer på morgonen - jämför man med espressomaskiner handlar det ju om mindre pengar också..
 

waqrr

Well-known member
Har undersökt mer kring detta och det är nog som du skriver Jonken, känns lite överkurs med en temp reglerad för traditionell Pour Over bryggning. Lutar mer och mer åt denna som du tipsade om:

https://bagarenochkocken.se/kaffe/po...tenkokare-06

Tänkte dock ha den framme på mitt "kaffebord" så frågan är hur den är rent estetiskt i verkligheten? Finns det någon liten och smidig (0,6 liter -1 liter) vattenkokare som gör sig bättre att "titta på"?
 

Jonken

Well-known member
Tycker att Barlettas ser okej ut, klart finare än en vanlig vattenkokare även om den inne riktigt når upp till det Hario, Kalita och Fellow säljer. Däremot har den en lite olycklig matt pulverlack som kanske ser elegant ut men även drar åt sig damm och är svår att tvätta.
 

waqrr

Well-known member
Gillar ju att experimentera med mitt kaffebryggande och läste lite kring lägre ”bloom” tid med svalare vatten. Verkar som 5min testet gav det vinnande kaffet så tänkte testa det. Dock en fråga, menar dom alltså att man ska köra en bloom som vanligt fast efter man hällt över vattnet bara låta filtret och kaffet i kannan stå i 5 min och svalna innan man fortsätter bryggningen som vanligt? Eller avser testet att man ska hälla bort den delen av kaffet som man får ut via bloom hällningen och sedan fortsätta sin bryggning efter 5 min?

Förstår inte heller riktigt hur en så lång bloom kan påverka smaken så mycket :wub:
 

Jonken

Well-known member
Det blir lite av en "pre-brew" som man inte slänger - men observera att det är en Clever dripper så det fungerar inte i en vanlig V60 om du inte hittar något att täppa till hålet med (jag har ett litet silikon-lock). Annars kan du testa receptet i en vanlig presskanna. Gör absolut skillnad.
 

waqrr

Well-known member
Ahh….då missuppfattade jag det . Vattnet ska alltså ligga i kaffefiltret i 5 min tillsammans med kaffet? Trodde detta var som en vanlig bloom men då missuppfattade jag det som sagt.

Tack för förklaringen Jonken!
 

Jonken

Well-known member
Har ändrat uppfattning här lite. Gick tillbaka från kokande vatten till 94-95C eftersom det var praktiskt och delvis för att det känns bättre att ligga under SCAs gräns på 96C - även om jag aldrig har läst någon bra förklaring till den. Att byta temperatur ofta är problematiskt eftersom det påverkar viskositeten och därmed hur lång bryggtid man får. Svalare vatten tar längre tid..

..men efter att ha stött på ett antal [ljusa] sorter som verkar kräva lägre temperatur gav jag efter och köpte en reglerad kanna. Tror att det beror väldigt mycket på vilka bönor man använder helt enkelt.


Det här blev en av de första sakerna jag provade. Känner mig skeptisk :lol:
 

Jonken

Well-known member
Så apropå prisvärd tempreglerad kanna - jag köpte https://www.amazon.de/-/en/Electric-Stainless-Gooseneck-Stopwatch-Heating/dp/B08PCV7XGB/ (då rabatterad till 55€)

Den lånar skamlöst ifrån Fellow Stagg EKG men jag tycker faktiskt att det är lite enklare att hälla med stadigt flöde med den jämfört med min vanliga Fellow Stagg. Det går inte att hälla riktigt lika långsamt, men i samma takt som jag tycker är hanterbart (6-7ml/s). Den skjuter över temperaturen med en grad eller två regelbundet och man måste nog fylla hela för att regleringen ska fungera som det är tänkt. Vet inte hur mycket bättre EKG lyckas med den biten men jag är i alla fall positivt överraskad av Miroco.
 

iceaway

Well-known member
Så apropå prisvärd tempreglerad kanna - jag köpte https://www.amazon.de/-/en/Electric-Stainless-Gooseneck-Stopwatch-Heating/dp/B08PCV7XGB/ (då rabatterad till 55€)

Den lånar skamlöst ifrån Fellow Stagg EKG men jag tycker faktiskt att det är lite enklare att hälla med stadigt flöde med den jämfört med min vanliga Fellow Stagg. Det går inte att hälla riktigt lika långsamt, men i samma takt som jag tycker är hanterbart (6-7ml/s). Den skjuter över temperaturen med en grad eller två regelbundet och man måste nog fylla hela för att regleringen ska fungera som det är tänkt. Vet inte hur mycket bättre EKG lyckas med den biten men jag är i alla fall positivt överraskad av Miroco.
Tack för tipset! Jag är ute efter en och det där priset var ju riktigt tilltalande.
 
Topp