Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 16
    Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015

Tempreglerad vattenkokare

Eftersom jag vill försöka hålla runt 92-96 grader vid varje hällning när jag brygger med min V60 så är jag lite inne på att köpa en temp reglerad vattenkokare för att kunna få exakt samma temp vid varje hällning.

Vilken är att rekommendera / mest prisvärd?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Frågan är om det finns några prisvärda tempreglerade vattenkokare. Bonavita har sänkt priset utomlands så det kanske kommer så småningom: https://www.amazon.com/Bonavita-BV38.../dp/B005YR0F40

I början använde jag https://beanit.se/tiamo-tower-kettle-1l.html som har ett litet hål knoppen man kan sticka ner en termometer i. Kokande vatten som hälls över i kall kanna når ~94C och extra smal pip gör att man inte riskerar att hälla för fort, på gott och ont. Men efter att jag började mäta temperatur i bryggtratten har jag gått över till att använda så hett vatten som möjligt eftersom värmeförlusten gör att man inte når för höga temperaturer så länge man inte häller aggressivt med en bredare pip.

Tycker att kaffet generellt blev bättre när jag gick över till högre temperatur. En av de billigaste med inbyggt element är https://bagarenochkocken.se/kaffe/po...tenkokare-06-l om man inte vill stå bredvid spisen. De har den ibland för 349:-, helt ok om än lite liten.

Det mest spännande med en tempreglerad för min del vore för att enklare brygga vid lägre temperaturer, t.ex. 50C bloom eller 80C aeropress ā la Alan Adler.

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Tack för svaret Jonken. Verkar som du säger vara Bonavita BV382510V som är den "mest prisvärda"

Skulle ju vara så gött att bara kunna ställa in en temp och sen hålls den genom alla hällningar man gör. Som det är nu så kokar jag vattnet på spisen i kannan, väntar ca 20 sek och sen göra jag kanske 3 hällningar innan jag kokar upp det igen. Detta gör ju att jag säkert få en variation på runt 20 grader snitt minst mellan dom olika hällningarna.

Den på Bagaren och Kocken gick väl inte att ställa temp på såg det ut som. Då blir det ju i princip samma som att koka upp på spisen.

Frågan är ju också om det verkligen är värt att investera i en temp reglerad kokare
    Senast redigerat av waqrr den 2020-02-13 klockan 12:19.

Reg.datum
    apr 2017
    Varför inte bara koka upp eller värma lite mellan varje hällning? Min känsla är att det är nys att man inte ska överstiga 96-gradigt vatten i kontakt med kaffet ens bråkdelen av en sekund - bädden håller lägre temperatur så det är svårt att hamna för högt på riktigt så länge man inte häller väldigt aggressivt. Det är ju lite så t.ex. Pavonin fungerar också - vattnet i kokaren håller högre temperatur men kyls snabbt i gruppen tillsammans med pucken.

Nej precis, Barlettas kokare är lite smidigare bara att koka upp - speciellt om man har kaffehörnan en bit bort från spisen.

Tyvärr är de dyra tempreglerade kokarna inte helt hundraprocentiga på att hålla rätt temperatur och håller inte alltid så bra kvalité som man skulle önska så för min del är de inte värt utgiften. Lite trevligt såklart med vissa funktioner som automatisk värmehållning och t.ex. timer på morgonen - jämför man med espressomaskiner handlar det ju om mindre pengar också..

Senior Member
    Reg.datum
    mar 2015
    Har undersökt mer kring detta och det är nog som du skriver Jonken, känns lite överkurs med en temp reglerad för traditionell Pour Over bryggning. Lutar mer och mer åt denna som du tipsade om:

https://bagarenochkocken.se/kaffe/po...tenkokare-06

Tänkte dock ha den framme på mitt "kaffebord" så frågan är hur den är rent estetiskt i verkligheten? Finns det någon liten och smidig (0,6 liter -1 liter) vattenkokare som gör sig bättre att "titta på"?

Reg.datum
    apr 2017
    Tycker att Barlettas ser okej ut, klart finare än en vanlig vattenkokare även om den inne riktigt når upp till det Hario, Kalita och Fellow säljer. Däremot har den en lite olycklig matt pulverlack som kanske ser elegant ut men även drar åt sig damm och är svår att tvätta.

Reg.datum
    apr 2017
    https://www.kitchnsverige.se/hushall.../11940-16euro/

Ett till budgetalternativ om man föredrar krom. Inte riktigt elegant den heller men åtminstone lite större, tycker ofta att 0,6L är i minsta laget. Tror att Kitchn sålde samma kokare för 399:- i höstas, men om man inte orkar vänta är det väl ett hyffsat pris idag.

Liknande ämnen

1. Säljes: barletta vattenkokare
    Av Jonken i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-11-12, 21:05
  2. Ny vattenkokare Miito
    Av svartvest i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-16, 22:51
  3. Vattenkokare
    Av Novisen i forum Hårdvara
    Svar: 33