Vilken Moccamaster modell?

Kaffebryggarn

Active member
Hej

Jag tänkte köpa en moccamaster men vet inte vilken modell man ska satsa på.
Inbyggd timer verkar bra men är det annars skillnad på hur kaffet blir i dom olika modellerna?

Jag kommer mest brygga för 2 koppar.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 

Lusvig

New member
Alla deras modeller är godkända av ECBC och ska hålla rätt temperatur (jag har för mig att alla använder samma värmeelement också) så den största skillnaden mellan modellerna är vilka sekundära funktioner de har. Bokstäverna i modellnamnet anger vilka funktioner de har; K = rektangulärt "torn", C = cylindriskt torn, T = termoskaraff, G = automatiskt droppstopp, AO = automatisk avstängning, C = kalklampa, H = mindre(?), bara 1L per bryggning. Vissa modeller har separat värmeelement för värmeplattan för att undvika att bränna kaffet, jag tror att det är modellerna med två knappar istället för en men är inte helt 100.

Det brukar rekommenderas modeller med manuellt droppstopp om man brygger mindre volymer eftersom det kan vara "halvöppet" så att vattnet inte rinner igenom lika snabbt, men vad jag har läst och hört är Technivorms manuella droppstopp rätt så undermåliga och "sladdriga", själv använder jag en modell med automatiskt och brygger ofta bara en halv liter utan problem. Det finns också modeller utan droppstopp där filterkorgen sitter som ett löstagbart lock på kannan istället för fast i själva bryggaren, de brukar också vara lite billigare. Gå gärna till någon butik och kika och kläm på lite olika modeller annars, tror Elgiganten, Netonnet och Mediamarkt brukar ha rätt bra sortiment av dem. Sedan är det oftast billigare att köpa från nätet så kolla gärna också prisjakt först innan du köper.
 

Kaffebryggarn

Active member
Super tack för det svaret. Jag har försökt läsa på en del och det verkar som att kalklampan och strömbrytaren för att köra full eller mindre fart på värmeplattan samt då manuellt/automatiskt droppatopp är helt avgörande för olika prisklasser.

Jag tänker mig automatiskt droppstopp samt med värmereglaget (då jag tror värmereglaget kan vara bra när man gör mindre kannor). Men är avkalkningslampan ett behov eller är den överdriven?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
 
Topp