AeroPress - Tips och råd

Brunabönor

Well-known member
Ni som är vän av aeropress, vad använder ni er av för recept när ni brygger?

Jag har börjat använda min oftare nu och gör någon kombo av någon/några "världsmästar" recept.
Av någon anledning gillar jag att alltid kombinera 1 pappersfilter med metallfiltret.
22-25 gram lite grövre malt, 50-60 vatten i 30 sek för att sedan fylla upp till 180. Här låter jag det dra 40-50 sek efter jag rört om (4 ggr för den som vill veta).
Sedan pressar jag ner långsamt i en mugg (har pajat glaskannor vilket det är slut med nu).
Häller över allt i en kanna och fyller upp med hett vatten till jag når en totalvikt av 250 gram vatten, dvs 70 gram ytterligare.
Om jag använder 22 gram kaffe så blir det något mindre vatten i slutet.

Ungefär så här tycker jag att mina smaklökar får ut mest av aeropress bryggning.
Har testat en rad olika men denna faller mig i smaken bäst.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Vad kul att forumet är live igen.

Jag köpte en Aeropress för nån vecka sen också. Verkade som en rolig bryggare, dessutom portabel! Jättenöjd, men nu till det jag inte fattar..

Jag började utan att krångla till det. Jag kollade helt enkelt på Adlers instruktionsvideo. Dvs man brygger till "espressostyrka" och späder ut lite. Han körde en dryg skopa "mellanfint", fyllde till 1,5 och rörde runt i 10 sek + pressar långsamt. Sen späder han till smak.

Första gångerna jag gjorde såhär så var jag faktiskt väldigt imponerad (spädde dock bara väldigt lite, gillade det extra "starkt"). Fick en len, fin, mild smak i princip helt utan bitterhet/bränd smak/sumpighet. Men efter en vecka eller två vet jag inte vad som förändrats! Jag testade ett par andra recept, inverted bla, men sen när jag testade det "enkla" receptet igen så får jag alltid med en svag bitter/bränd-ton på kaffet. Samma kaffe, testat flera malningsgrader, även nytt paket nu.. Vad sjutton är det som påverkar detta i bryggningen?

Undrar om min kvarn maler udda.. Har beställt en bättre handkvarn oavsett, men kör på med min Krups sålänge.
 

svartvest

Well-known member
Svårt att säga varför det smakade olika, kaffets ålder, bryggsätt, jag tänker att också tiden på dagen, och vad vi är i för läge i livet påverkar smaken... jag skulle tipsa att du kollar på wac recept av gamla finalister i aeropress. Jag var med från början..först gjorde alla som det stod i häftet...kanske lite amerikansk smak...i asien började de vända på bryggaren... skölja filtret... temperatur och malningsgrad har varierat mycket... Jag tittar på Ap recept varje vecka på youtube...trenden har senaste året gått mot koncentrat. Ap är väldigt anpassningsbar... är kaffet finmalet...kortare kontakttid med vattnet..grövre längre... här är några filmen på youtube som är intressanta..

https://youtu.be/p3eOHg6qp18

https://youtu.be/pDznkxkdg2E
 

Eightfiftysix

Well-known member
Svårt att säga varför det smakade olika, kaffets ålder, bryggsätt, jag tänker att också tiden på dagen, och vad vi är i för läge i livet påverkar smaken... jag skulle tipsa att du kollar på wac recept av gamla finalister i aeropress. Jag var med från början..först gjorde alla som det stod i häftet...kanske lite amerikansk smak...i asien började de vända på bryggaren... skölja filtret... temperatur och malningsgrad har varierat mycket... Jag tittar på Ap recept varje vecka på youtube...trenden har senaste året gått mot koncentrat. Ap är väldigt anpassningsbar... är kaffet finmalet...kortare kontakttid med vattnet..grövre längre... här är några filmen på youtube som är intressanta..

https://youtu.be/p3eOHg6qp18

https://youtu.be/pDznkxkdg2E


Tja, tror mer på variation i malningsgrad, tider och temperatur mm än tiden på dagen eller min livssituation här :)

Kollat lite på de recepten! Inte fel.. Men många av dem använder väldigt mycket kaffe per färdig kopp, just nu försöker jag lista ut ett optimalt "vardagsrecept".

Tack för videos!

Det är främst på mitt mörkrostade kaffe jag fått en mer "bränd" bismak. Just nu kör jag med ett mellanrostat från Per Nordby (Landskaffe Etiopien). Där blir det annorlunda. Det jag dock funderar kring nu: När man får ett kaffe som är lite mer åt de sura/syrliga hållet - vad i processen beror det på?
 

Jonken

Well-known member
Sänk temperaturen/bryggtiden och/eller mal grövre när det smakar bränt.
Öka temperaturen/bryggtiden och/eller mal finare när det smakade surt.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Sänk temperaturen/bryggtiden och/eller mal grövre när det smakar bränt.
Öka temperaturen/bryggtiden och/eller mal finare när det smakade surt.

Oj, intressant! Jag läste nånstans tvärtom om malningsgraden! Ska experimentera.

Men nu sitter jag här med en ny påse Bourbon Jungle, och får ett riktigt fint resultat med finmalet (12 klick på min timemore) och standardmetoden på aeropressen. Inte "bränt" alls, men mörkt och gott, så att säga. Ingen särskilt surhet att tala om. Ska testa brygga med grövre nångång också och se hur det skiljer sig..
 

Jonken

Well-known member
Det som förvirrar är att surt och beskt ibland kan vara svårt att skilja på, skulle tro att det är därifrån lite konstiga råd kommer ifrån. Eller att man har malt för grovt så att nästan bara beska ämnen löst sig i vattnet (koffein är t.ex. väldigt vattenlösligt och rätt beskt för sig) - dvs. vattnigt men bittert.

Brukar ligga runt 14 med Timemore för V60, ibland upp till 16 för presskanna men grövre än så tycker jag sällan är vettigt.
 

Eightfiftysix

Well-known member
Det som förvirrar är att surt och beskt ibland kan vara svårt att skilja på, skulle tro att det är därifrån lite konstiga råd kommer ifrån. Eller att man har malt för grovt så att nästan bara beska ämnen löst sig i vattnet (koffein är t.ex. väldigt vattenlösligt och rätt beskt för sig) - dvs. vattnigt men bittert.

Okej, då fattar jag mer.

Brukar ligga runt 14 med Timemore för V60, ibland upp till 16 för presskanna men grövre än så tycker jag sällan är vettigt.

Aha, ok! Ja, jag undrar lite, enligt manualen är 10-14 "espresso"-malning.. men jag undrar ju vad som är "grovt" då. Det blir ju väldigt grovt vad jag kan se.

Har kört lite olika nu 10-14 för aeropressen med Bourbon Jungle-kaffet. Alltså, det är väldigt gott. Kommer få svårt att köpa annat mörkrostat nu igen tror jag. Har ännu inte fått ett resultat jag gillar med inverted-metoden, men ska experimentera där mer sen också. Och testa köra detta kaffe i siphonen också och jämföra!

Det jag nästan gillar ännu mer än kaffet just nu är den konstanta doften av detta kaffe helt nymalt, den är fantastisk!
 

Jonken

Well-known member
Hehe, ja nymalt kaffe går inte av för hackor :)

Manualen är nog lite off, runt 9 kan man börja göra espresso såvitt jag kommer ihåg. Kanske menar de "espresso" typ mokakanna.. Men stegen är ganska stora, lämpar sig inte direkt för riktig espresso om man inte vill stå och veva flera minuter.

16 är väl ungefär så grovt jag går för V60 också om det krävs, har bara slutat att mala grövre för presskanna. Traditionellt ligger det runt 24 skulle jag säga (med tanken att minska sump i koppen, men jag dricker hellre smakrikt kaffe även om det kan betyda lite mer sump). Med aeropressen kan du få drickbart från hela spektrat, den är ju väldigt flexibel på det viset.
 
Senast ändrad:

Eightfiftysix

Well-known member
Hehe, ja nymalt kaffe går inte av för hackor :)

Manualen är nog lite off, runt 9 kan man börja göra espresso såvitt jag kommer ihåg. Kanske menar de "espresso" typ mokakanna.. Men stegen är ganska stora, lämpar sig inte direkt för riktig espresso om man inte vill stå och veva flera minuter.

16 är väl ungefär så grovt jag går för V60 också om det krävs, har bara slutat att mala grövre för presskanna. Traditionellt ligger det runt 24 skulle jag säga (med tanken att minska sump i koppen, men jag dricker hellre smakrikt kaffe även om det kan betyda lite mer sump). Med aeropressen kan du få drickbart från hela spektrat, den är ju väldigt flexibel på det viset.

Ah, fattar. Det står i manualen att man inte ska gå under 6 (tror jag det är) för att skydda kvarnen.. Men har inte testat så mycket på 8-9!

Får veva ca 125-150 varv för mina 19g nu ca, men det är en del av ritualen, jag gillar det ! :)

On topic.. hur brukar du göra med aeropressen? Nått recept?
 

Jonken

Well-known member
När du har malt något kilo anpassar sig malverket så att den passar in bättre, går att mala på 0 eller 1 då (men det lär inte komma ut något kaffe.. skada tar den inte i alla fall så länge man inte hör metall mot metall).

Går också att justera den yttre ringen genom att skruva loss och skruva fast den tills det inte skrapar.. Men antagligen inte värt det om den ser nära perfekt ut redan.

On topic använder jag inte aeropress så ofta men när det blir av brukar jag använda typ inställning 14 eller lite mindre med andra kvarnar, ratio 1:15, kokhett vatten och ~2m20s men kan komma att ändra alla variabler om det verkar behövas.
 

Brunabönor

Well-known member
Vet inte om jag stött på detta någonstans men labbade lite idag.

Har ju 2 st aeropress så jag gjorde receptet 20 gram kaffe 50/50 mörkt och ljusare där den ena fick den mörka längst ner varvid jag hällde ner det ljusare kaffet ovanpå. Den andra mixade jag ihop allt blandat.
50 gram 97 gradigt vatten för blomning i 30 sek, och ytterligare 50 gram för lite omröring, och vid 1.20 började jag pressa..
adderade 50 gram vatten på detta..

Den skiktade koppen var betydligt godare med lagomt bittert och mer balans på syra. Den mixade var rundare på ett spretigt sätt och mer bitter.

Det här bäddar för fler tester med mindre mängd mörkt i botten för att se om man kan förädla metoden.

Någon annan?
 

Jonken

Well-known member
Det här med att blanda sin egen mélange har jag testat lite, även att ha lager med olika malningsgrader likt https://medium.com/overthinking-life/staccato-espresso-leveling-up-espresso-70b68144f94 (men inte för espresso.. än.)

Har haft ljusare rost i botten med tanken att så mycket vatten som möjligt ska passera den svårlösliga delen, men är det temperatur man siktar på så är ju din metod fördelaktig - https://www.youtube.com/watch?v=ojhBbyA8-Ps

Återkom gärna med mer erfarenheter :coffee:
 

Eightfiftysix

Well-known member
Idag insåg jag att det var en jäkla skillnad på malningsgraden i min Timemore Slim, dvs för resultatet.

Hade för skojs skull köpt ett paket J&N La Bomba. Fick inte ut nått kaffe ur aeropressen som jag gillade alls... insåg att jag malde väldigt fint. Testade betydligt grövre (~20 klick) med vanlig metod - betydligt bättre resultat som jag faktiskt gillade!

Man lär sig mer och mer antar jag...
 

Brunabönor

Well-known member
Grövre malning + aeropress kan göra underverk med kaffen man inte får till eller öht gillar med v60 exempevis.

Visst är det fantastiskt?
 

Eightfiftysix

Well-known member
Grövre malning + aeropress kan göra underverk med kaffen man inte får till eller öht gillar med v60 exempevis.

Visst är det fantastiskt?

Väldigt spännande! Och nu kör jag inte ens inverterad. Detta med vattentemperatur påverkar ju signifikant också märker jag. Har kört på 80 grader senaste gångerna nu a la originalreceptet, tycker det blir mindre "bränd/bitter" smak då..
 

DavidLundholm

Well-known member
J

Jag följde hans kloka resonemang och det blev den bästa AeroPress bryggningen jag åstadkommit hittils. Kommer definitivt utforska detta mycket mer!
Jag har nu fortsatt använda med denna metod och det blir riktigt bra både för ljusare och mörkare rostning!

Jag inverterar i början bara för att det inte ska börja läcka innan jag fått i ”tryckaren”. Använder nykokat vatten. Skakar om (ej cirkulärt, bara fram och tillbaka) med en sked så allt blir blött, vänder över en kopp och väntar…typ 9 min. Till sist trycker jag väldigt lugnt.

(maler 17 g efter 1:9 på min Kinu handkvarn till så mycket vatten det får plats med)
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,376
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp