Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 33 till 37 av 37

Ämne: AeroPress

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Vet inte om jag stött på detta någonstans men labbade lite idag.

Har ju 2 st aeropress så jag gjorde receptet 20 gram kaffe 50/50 mörkt och ljusare där den ena fick den mörka längst ner varvid jag hällde ner det ljusare kaffet ovanpå. Den andra mixade jag ihop allt blandat.
    50 gram 97 gradigt vatten för blomning i 30 sek, och ytterligare 50 gram för lite omröring, och vid 1.20 började jag pressa..
    adderade 50 gram vatten på detta..

Den skiktade koppen var betydligt godare med lagomt bittert och mer balans på syra. Den mixade var rundare på ett spretigt sätt och mer bitter.

Det här bäddar för fler tester med mindre mängd mörkt i botten för att se om man kan förädla metoden.

Någon annan?

Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Det här med att blanda sin egen mélange har jag testat lite, även att ha lager med olika malningsgrader likt https://medium.com/overthinking-life...so-70b68144f94 (men inte för espresso.. än.)

Har haft ljusare rost i botten med tanken att så mycket vatten som möjligt ska passera den svårlösliga delen, men är det temperatur man siktar på så är ju din metod fördelaktig - https://www.youtube.com/watch?v=ojhBbyA8-Ps

Återkom gärna med mer erfarenheter

Idag insåg jag att det var en jäkla skillnad på malningsgraden i min Timemore Slim, dvs för resultatet.

Hade för skojs skull köpt ett paket J&N La Bomba. Fick inte ut nått kaffe ur aeropressen som jag gillade alls... insåg att jag malde väldigt fint. Testade betydligt grövre (~20 klick) med vanlig metod - betydligt bättre resultat som jag faktiskt gillade!

Man lär sig mer och mer antar jag...

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2018
    Grövre malning + aeropress kan göra underverk med kaffen man inte får till eller öht gillar med v60 exempevis.

Visst är det fantastiskt?

Citat Ursprungligen postat av Brunabönor Visa inlägg
    Grövre malning + aeropress kan göra underverk med kaffen man inte får till eller öht gillar med v60 exempevis.

Visst är det fantastiskt?
    Väldigt spännande! Och nu kör jag inte ens inverterad. Detta med vattentemperatur påverkar ju signifikant också märker jag. Har kört på 80 grader senaste gångerna nu a la originalreceptet, tycker det blir mindre "bränd/bitter" smak då..

Liknande ämnen

1. Sprucken Aeropress
    Av bauta i forum Hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 11:00
  2. Aeropress bunt
    Av Fandorin i forum Köp och sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-10, 00:14
  3. Aeropress i Resumé
    Av Ignatius Riley i forum Allmänt om kaffe
    Svar: 0