AeroPress - Tips och råd

nikke

Well-known member
Jag spontan köpte en aeropress idag.

Har ni några tips?
Vad ska jag köpa för bönor till den?
Malningsgrad?
 

Jonken

Well-known member
Bönor för brygg, sen är det bara att köra loss: https://thewinniewu.github.io/aeropress-dice/ :lol:

Kan också vara ett bra alternativ för sommarens MC-färder. Går att ha i rejält med malet kaffe och sen späda upp koncentratet till normal styrka för flera personer. http://www.madebyknock.com/store/p50/Aerspeed.html passar inuti så tar det minimalt med plats (slut för tillfället dock, gäller nog att gå in då och då om man ska lyckas beställa)

Det enda jag ogillar personligen med Aeropress är inverterad bryggning, förstår inte varför det är så populärt.
 

nikke

Well-known member
Bönor för brygg, sen är det bara att köra loss: https://thewinniewu.github.io/aeropress-dice/ :lol:

Kan också vara ett bra alternativ för sommarens MC-färder. Går att ha i rejält med malet kaffe och sen späda upp koncentratet till normal styrka för flera personer. http://www.madebyknock.com/store/p50/Aerspeed.html passar inuti så tar det minimalt med plats (slut för tillfället dock, gäller nog att gå in då och då om man ska lyckas beställa)

Det enda jag ogillar personligen med Aeropress är inverterad bryggning, förstår inte varför det är så populärt.

Tack Jonken!


Alltid snabbast med att svara!
Jag kan väl lika gärna köra med en Timemore kvarn?
 

svartvest

Well-known member
Jag varierar mitt sätt att brygga, detta gör att ap är en av favoriterna...det finns många recept på youtube eller i en aeropress recept appen
 

nikke

Well-known member
Jo, jag har kollat litegrann. Det finns massor!

Men vad har ni för favoritrecept?
Gärna hyfsat fältmässiga, alltså inget komplicerat.
 

svartvest

Well-known member
inverterat, 18gr kaffe och 230-240 gr vatten..oftast papperfilter men även metallfilter. 50 gr först och sedan resten..gör det enkelt!!
 

Jonken

Well-known member
Tack Jonken!


Alltid snabbast med att svara!
Jag kan väl lika gärna köra med en Timemore kvarn?

:) Ja visst, var osäker på om de passar inuti Aeropressen men både slim och nano verkar fungera.

20191106-DSC_0583.jpg

Då kan man spara en slant och välja slim lika gärna, eftersom handtaget får sticka ut ändå eller förvaras separat.

Sägs att aerspeed ska mala brygg bättre än original-aergrind hur som helst.
 

nikke

Well-known member
Nu har jag haft grejerna i drygt en vecka och jag är helnöjd. Grymt fin kvarn.

Och aeropress, bästa bryggkaffet jag har druckit!

För mig som enbart druckit espresso de senaste 20 åren har en ny värld öppnats.
 

staffan43

Active member
Hej
Till Jul fick jag en Aeropress av min dotter. Det är trevligt.
Men jag undrar över malningsgraden? Jag läste, tror jag att
någon i WM för Aeropress, ena året vann med grovmalet och
ett annat år vann någon annan med finare malning?

Hur skall jag tänka? Spelar det ingen roll när det gäller Aeropress?

Kan man t o m blanda grövre och finare malt kaffe? Jag tänker
på mina gamla svenska kvarnar från 30-talet, som maler både och
på samma gång?

En helt annan fråga? Hur jämför man manuella kaffekvarnar? Jag
tittar Youtube, där den första var så långsam, så långsam...

När de jämför kvarnar, jämför de effektiviteten eller balansen
mellan tidsåtgången och styrkan?

Jag är ju "Riskgruppen" så nu för att driva tiden jämför jag en
"arabisk Zassenhaus" med en vanlig arabisk? Den vanliga arabiska
är dubbel så snabb som Zassenhaus, men kräver större kraft.

En fråga till. Jag ser på Facebook att många syr kaffefilter, varför?

Undrar och hälsar
Staffan
 
Senast ändrad:

bauta

Well-known member
@staffan, jag har eg samma fråga.

Har oftast kört mellangrov malning till AP. Om inte annat för att ställer jag upp till grov håller pucken inte ihop vilket gör disken jobbigare (framförallt i fält).
Har testat med fin malning nån gg men återgick till mellan.
 

Jonken

Well-known member
Aeropress är flexibelt, man kan köra med den grovlek man föredrar, allt från turkiskt till kok men vanligast är ju att använda något mellan. Tänk bara på att justera bryggtid efter storlek, ju grövre desto längre tid tar det. Tycker att du ska satsa på den grovlek där det börjar se jämnt ut Staffan.

När jag jämför kvarnar är det främst smakskillnad som är intressant för mig, så länge det inte kräver orimligt lång tid eller kraft. Allt över en till ett par minuter känns tradigt.
 

Jonken

Well-known member
Även de bästa kvarnarna maler små bitar blandade med stora, men kan man inte få det någorlunda jämnt blir det antingen beskt och/eller surt hur du än gör. Det är en fin samling kvarnar men de flesta är nog inte värt mödan jämfört med att köpa färdigmalt kaffe - man vill ju att det ska smaka bättre om man tar sig tid att veva. Skulle tippa att den där "utanpåkvarnen" kan mala ganska fint och den från NK kanske gör ett hyffsat jobb?

Envisas man med en kvarn som inte riktigt håller måttet tror jag inte att Aeropressen tillför något. Kör på en gammaldags metod som kokkaffe, kanske med några korn salt i, eller testa kallbryggt kaffe som inte är så känsligt.
 

staffan43

Active member
Hej Jonken

Tack för ditt svar. Ja, så är det som du säger.

Oftast använder inte de som har riktigt gamla kvarnar dem annat
än som dekoration. Men ändå är det intressant att förstå hur det
egentligen var förr, med kaffemalandet.

Svenska kvarnar hade/har många brister jämfört med tyska.
Vi kan se att t ex att de tyska KYM-kvarnarna verkligen fortfarande
är väldigt bra och uppmärksammas i olika inlägg på Internet.

Svenska kvarnar kunde/kan i princip endast mala till kok, om de inte
är väldigt slitna.

Zassenhaus "arabiska" kvarn började tillverkas efter kriget och säljs
fortfarande...

Tackar och hälsar
Staffan
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Tillbaka till ämnet, ingen mer som vill flika in angående malningsgrad?

@staffan, jag har eg samma fråga.

Har oftast kört mellangrov malning till AP. Om inte annat för att ställer jag upp till grov håller pucken inte ihop vilket gör disken jobbigare (framförallt i fält).
Har testat med fin malning nån gg men återgick till mellan.

En del av tjusningen är väl att det går att använda så olika malning i en aeropress.. Men kan tycka att mellanfin, som ändå är det vanligaste, passar väldigt bra.

  1. För att det går, till skillnad mot pappersfiltrerad pour over
  2. För att det går snabbare att brygga
  3. För att många kvarnar maler som jämnast i det området och fortfarande relativt snabbt/ansträngningslöst
  4. För att om man går ner ännu finare mot espresso släpper pappersfiltret (som enligt uppgift har större porer än t.ex. V60) igenom mer fines och det blir en lite dammigare känsla

Sen är jag inte särskilt förtjust i inverterad aeropress som blir nödvändigare desto grövre man maler, dels för att det blir lite extra bök men kanske främst för att tanken på att kaffet ska vara i kontakt med den stinkande gummipluggen (som bara kommer lukta mer och mer gammalt kaffe) stör mig.
 

svartvest

Well-known member
Jag råkade göra fel... Har snöat in på ibrik den senaste tiden... och kokar en dubbelkanna och använder AP som filter.. men så glömde jag av mig och maler 20gr kaffe för ibrik och brygger det med ibrik... inser faktumet mitt i hällningen...och snabbt på med vattnet. kort omrörning och press... ja inte den sämsta bryggen jag gjort...
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,377
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp