Mahlkönig Vario-W går inte att stänga av

Min vario-w börjar mala så fort man slår på strömbrytaren. Den stannar inte oavsett vad man gör om man inte bryter strömmen. Den går fast både hoppern är av (alltså när säkerhetsspärren inte är intryckt) och skärmdelen är bortplockad. Vad gör man?

PS eventuellt låter den lite mer än normalt också.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Kanske trasigt kretskort? Öppna upp och kolla om du kan se något uppenbart eller vänd dig till försäljaren direkt.
 

lennart

Well-known member
Min vario-w börjar mala så fort man slår på strömbrytaren. Den stannar inte oavsett vad man gör om man inte bryter strömmen. Den går fast både hoppern är av (alltså när säkerhetsspärren inte är intryckt) och skärmdelen är bortplockad. Vad gör man?

PS eventuellt låter den lite mer än normalt också.
Jag hade samma problem med min Mahlkönig när jag köpte den begagnad. Jag köpte ett nytt display board från Baratza, det löste mitt problem.
 
Kul att höra att jag inte är ensam!
Jag har precis haft den inne på service men de kan inte fixa den. De tror på att kretskortet är problemet men de hittar ingen som säljer det som reservdel. Jag tror nog det samma iom att problemet kvarstår även när display-delen är urkopplad. Var det så även för dig?
 

lennart

Well-known member
Då min kvarn hade det problemet så köpte jag en ny display kretskortet sitter på den. Mitt råd är att du beställer direkt från Baratza.com. Du kan byta den själv, Baratza har video på sin hemsida som visar hur du skall byta den.
 
Det sitter ju ett kort i display-panelen men också ett stort kretskort inne i kvarnen. Iom att felet kvarstår när displayen är borta lär ju inte det vara problemet, eller?
 

lennart

Well-known member
Har fått den rekommendationen förut. Hittar dock inte den delen på baratza hemsida. Kan du länka?

Gå in på baraste.com välj order parts, välj grinder. Där finns displayen med kretskortet den kostar 30 dollar . Jag handlade direkt där, jag behövde aldrig skicka mejl.
 
Senast ändrad:

Jonken

Well-known member
Gå in på baraste.com välj order parts, välj grinder. Där finns displayen med kretskortet den kostar 30 dollar . Jag handlade direkt där, jag behövde aldrig skicka mejl.

Den nya malkammaren är inte valbar, så om man vill uppgradera den är det mail som gäller. Sägs ge bättre möjlighet till att rikta skivorna så att man kan mala till espresso med stålskivorna också.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp