Latte art-svårigheter

mnemnic

Active member
Hej,

Jag vet att det finns massor av tutorials på nätet (och kanske något svar här på forumet som jag inte hittat) men jag testar ändå att höra här:

Jag tycker jag får till en bra mjölk numera, krämig och fin rakt igenom. Men Latte Art kan jag inte göra och det känns som att den främsta anledningen till det är att den sista mjölken som kommer ur kannan är för tjock. Är det skumningen eller hällningen som är boven i så fall? Några tips?

Tack!
 

Jonken

Well-known member
Jag är ganska dålig på det själv, men det är en kombination. Försök skumma runt ytan lite kortare tid, och istället mer fokus på att blanda runt mjölken med ångröret en bit ner i kannan. Skulle tippa på att din mjölk har för mycket skum helt enkelt.

Sen måste man ju ändå lyckas med att hälla ett fint mönster, där går jag ofta bet :sleep:

Antar att det bästa sättet att lära sig ordentligt är att offra ett lite billigare kaffe och några liter mjölk och göra kopp efter kopp tills man lyckas.
 

Molarin

Well-known member
Alltid skumningen! Rätt skummad mjölk häller sig självt!

...om man överdriver lite.

Bra tips ovan!
 

onkelA

Well-known member
"polera" kan även förlåta om inte skumningen lyckades riktigt hundra, dvs rotera kannan för att få mjölken att virvla runt och jämna ut sig efter skumning
 

Forumstatistik

Trådar
14,615
Inlägg
155,381
Medlemmar
19,320
Senaste medlemmen
Stormbringer
Topp