Duetto - sprucken kokare...

Pediatrik

Well-known member
Suck! Min Izzo Alex Duetto har troget levererat i 11 år. Har bytt några packningar, övertrycksventil, tempsensor etc, dvs hanterligt. För en månad sedan började maskinen bete sig märkligt och tempsensorn till ångkokaren visade sig ha kastat in handduken. Även PID:en verkade sjunga på sista versen och kanske även solenoiden, men jag började med att beställa en ny tempsensor. Bytte den idag. Satt som järnet och trots förbehandling, kall maskin, mothåll med sk ”strap wrench” sprack godset i kokaren strax under infästningen till tempsensorn. Jvla SKIT!!!

Eftersom jag bor långt från närmaste kaffeverkstad är alternativet att hitta någon som kan löda koppar (kortsiktig lösning?) eller att byta kokaren (blir nog väldigt pilligt med tanke på hur tight maskinen är bakom fronten...). Sista alternativet är att köpa en ny maskin om någon affär kan tänka sig att ge ngt för min maskin i inbyte. Bra början på kaffeåret...

039D3BD9-4D7C-4E92-BEF2-82B631937DFB.jpg
 

Jonken

Well-known member
Trist!

Beror väl lite på hur djup sprickan är, verkar kunna vara ytligt så det kanske är gångbart att försöka laga den. Men det är ju alltid lite kinkigt med tryck :eek:hmy:

De nya kokarna är i rostfritt så skulle du byta blir det en liten uppgradering i alla fall. Tills vidare kan du väl ha ångkokaren avstängd.
 

Pediatrik

Well-known member
Nej, ytlig är den tyvärr inte. Läcker som ett såll när den kommer upp i temperatur/tryck... Har kokaren avstängd, men vi har varit utan morgon cappu i över en månad pga bekymret med tempsensorn, så abstinensen börjar bli svår... Vad har rostfria kokare för fördel jämfört med de i koppar? Någon med erfarenhet av att byta kokare i en Duetto?
 

Jonken

Well-known member
Om kokaren hade varit i rostfritt stål av bra kvalité hade den antagligen inte spruckit :nowink: det är väl den främsta fördelen, mycket hårdare. Helt säker går man inte ändå såklart, men det och att stål läcker mindre värme är väl de främsta anledningarna till att många tillverkare bytt till stål.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp