Moka vägrar brygga.

ToveAnnika

New member
Hej!

Jag är på resa i kaffeländer och har med mig min lilla moka-bryggare för att kunna brygga schysst kaffe överallt, trodde jag. Det är första gången jag använder den idag, men istället för kaffe har jag fåt spendera de senaste timmarna med all möjlig trouble shooting.
Problem:
Mokan brygger inte. Jag har testat med lite kaffe, mycket kaffe, bara vatten. Kollat efter läckage av vatten eller ånga - Hittar inget, utom en liten ström nga i den övre kammaren, inget vatten. Ser inget som är snett, inget som är igentäppt. Jag har rengjort och kontrollerat allt men den vägrar brygga. vattnet bara kokar i den nedre kammaren, får alltså inte till något tryck i den nedre kammaren. Är det bara att hiva och köpa en ny, eller vad kan vara fel?

Kan tillägga att korgen och den delen som går ner i den undre kammaren (där vattnet ska åka upp) är gjuten i ett stycke och läcker alltså inte heller. Märket är pezzetti, 1 cup.

Tack för hjälpen!

Tove
 
Senast ändrad:

svartvest

Well-known member
Har du tagit sönder den och prova att vända silplattan som sitter på den övre delen? Kan gummipackningen vara böjd...eller sprucken..

Sedan vill vi gärna läsa ett kafferesedagbok... om du är i ett kaffeland..
 

Jonken

Well-known member
Blir sällan schysst kaffe i en moka :nowink: själv skulle jag hellre brygga direkt i en kopp som te, skumma toppen och dricka försiktigt.

Läckage eller blockage. Du fyller inte vatten över säkerhetsventilen eller trycker ihop kaffet i korgen?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp