Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 9 till 13 av 13
    Senior Member Jonkens avatar
    Reg.datum
    apr 2017
    Citat Ursprungligen postat av bauta Visa inlägg
    Slö så googlar jag inte, men är det lätt ställa om mellan espresso & aeropress-malning tex?
    Med Niche ja. Använde den bara under en kväll så vet inte hur lätt det är att hamna på exakt samma inställning på sekunden när man justerar tillbaka till espresso, bra nära lär man komma i alla fall. Verkar hålla vad den lovar angående "Zero" retention. Malverket är gjort för espresso dock, finns ännu bättre kvarnar för brygg.

Nu har jag haft min Niche Zero sen pandemin började. Jag är väldigt nöjd. Retention är så gott som noll. Maler bra och det går att mala mycket fint. Jag kör bara espresso. Jag var skeptisk till att man måste mala ner i en behållare i ställer för direkt ner i portafiltret. Man vänjer sig snabbt. Det blir inget spill när den maler ner i medföljande behållare som passar i portafiltret. Dessutom är det lätt att skaka om behållaren så att klumpar försvinner. Jag startar malningen ner i behållaren som sköter sig själv och jag kan göra annat under tiden. Det jag upptäckte var att med min gamla kvarn var jag tvungen att ta mer än 7g för en enkel för att få bra resultat. Med Niche Zero maler jag 7g till en Strada filterkorg för 7g och pressar med en 41mm tamper. Funkar lika bra som med ett dubbelfilter. Byggkvaliten är bra med metallhölje som känns gediget.

Ni som har köpt Niche Zero. Fick ni betala någon extra avgift i tullen? Är lite sugen att köpa men funderar vad det kan hamna på totalt.

England har fortfarande EU-regler när det gäller handel. Ingen tull, ingen extra moms utöver den engelska momsen. England håller fortfarande på att förhandla fram de nya handelsreglerna som skall gälla efter deras utträde från EU. Det är väl årsskiftet 2020-2021 de nya reglerna skall gälla vad det nu blir.

Nu har jag kört 7g, malt i en Niche Zero, i en Strada filterkorg i ett öppet portafilter. Gick hur bra som helst. Inga sprut ut mot sidorna som med min förra kvarn.

Skall ni brygga 7g i ett enkelfilter så rekommenderar jag Marzocco filterkorg o en 41mm tamper. Marzoccos 7g filterkorg har raka väggar med diameter 41mm, dom funkar mycket bättre än standard koniska väggar som blir svåra att tampa.
    Senast redigerat av larsa den 13 timmar sedan klockan 12:46.

Liknande ämnen

1. Niche zero?
    Av coffegeek i forum Kaffekvarnar
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-12-24, 10:34
  2. Köpa Spouts
    Av Ppettson i forum Shopping & konsument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-03-24, 15:49
  3. Köpa kaffeplantor ?
    Av lasselarsson i forum Mjukvara
    Svar: 7